• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul1983

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2008
Berichten
25
Dag!

In een bestand heb ik de volgende macro staan om het bestand automatisch te beveiligen nadat het bestand is afgesloten:

Private Sub Workbook_Open()
Dim blad As Worksheet
For Each blad In ThisWorkbook.Worksheets
With blad
.Protect UserInterfaceOnly:=True
.EnableOutlining = True
End With
Next blad

Nu heb ik op enkele tabladen draaitabellen staan die via een macro "vernieuwd" worden wanneer de input veranderd. Wanneer de beveiliging aanstaat werkt deze functie echter niet.

Mijn vraag: bestaat er een manier om de beveiliging aan te passen (dmv macro) zodat het bestand geen functionaliteiten verliest?

Mijn VBE kennis is beberkt, dus ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij de VBE schrijftaal kan laten zien voor mijn verzoek.

Mvg Paul
 
paul1983,

Je moet er voor zorgen dat als de macro moet gaan werken, dat hij dan eerst de beveiliging er van af haald en aan het eind er weer op zet.

Boven aan de macro;
Code:
Sub .....()
 Unprotect

Je code

 Protect
end sub
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

De bedoeling is eigenlijk dat het blad ten alle beveiligd blijft (zonder wachtwoord), maar dat de draaitabellen 'refreshed' kunnen worden zonder dat de beveiliging (per tablad) er af gehaald dient te worden. Bovendien zijn de draaitabellen geplaatst op tabbladen die verborgen zijn. Het is daarom niet functioneel om eerst de tabbladen naar voren te laten komen, de bebeiliging op te heffen, om ze vervolgens weer te verbergen.

Mvg
 
paul1983,

Je kunt op een beveiligdblad niet schrijven, tenzij je biij bepaalde delen de eigenschappen heb aangepast zodat dit dan wel kan.
De delen die je dan heb aangepast zijn dus niet beveiligd.
 
Dat klopt, ik heb cellen 'unlocked' die gebruikt mogen worden. Nu heb ik wel eens gezien dat het via een macro mogelijk is om functies als draaitabellen, filters, andere macros en groeperen van kolommen rijen gewoon door te laten werken. In mijn geval doel ik op het 'refreshen' van de draaitabellen. Dit wordt in mijn bestand geregeld door deze macro:

Sub Reload()
'
' Macro1 Macro

'
ActiveWorkbook.RefreshAll

End Sub

Door de bladen te beveiligen werkt deze functie dus niet meer en dient op alle bladen (met draaitabellen) de beveiliging er af gehaald te worden.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg in wat ik bedoel...

mvg Paul
 
Ik kan je hier mee niet verder helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan