Beveiligingscertificaat niet betrouwbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

RedDot

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2013
Hallo,

nadat ik onlangs windows 7 opnieuw geïnstalleerd heb, krijg ik als ik naar google.nl, gmail etc. wil gaan de melding:
'Het beveiligingscertificaat van de site is niet betrouwbaar.
U probeert www.google.nl te bereiken, maar het certificaat dat de server retourneerde, is uitgegeven door een instantie die niet wordt vertrouwd door het besturingssysteem op uw computer. Dit kan betekenen dat de server zelf beveiligingsgegevens heeft gegenereerd waarop Google Chrome niet kan vertrouwen voor veiligheidsinformatie, of dat een hacker probeert uw communicatie te onderscheppen.
U kunt niet verder gaan, omdat de websiteoperator intensievere beveiliging voor dit domein heeft aangevraagd.
[Vorige]'

En als ik naar hotmail wil gaan krijg ik dit:
'Het beveiligingscertificaat van de site is niet betrouwbaar.
U probeert login.live.com te bereiken, maar het certificaat dat de server retourneerde, is uitgegeven door een instantie die niet wordt vertrouwd door het besturingssysteem op uw computer. Dit kan betekenen dat de server zelf beveiligingsgegevens heeft gegenereerd waarop Google Chrome niet kan vertrouwen voor veiligheidsinformatie, of dat een hacker probeert uw communicatie te onderscheppen.
U kunt beter niet verder gaan, vooral niet als deze waarschuwing niet eerder is weergegeven voor deze website.
[Toch doorgaan] [Terug naar de veiligheid]'

De termen tussen [...] moeten knoppen voorstellen.

Mijn internetbrowser is google chrome, als dat helpt.
Kan iemand mij a.u.b. helpen?

Hallo red dot. Dat is deze melding. Klikje

En dan kun je beter eerst kijken of er updates zijn voor Chrome. Hier de uitleg. Klikje

Hoop dat je er wat aan hebt. Toch voorzichtig mee zijn.

Lijkt mij erop dat de lijst met "Vertrouwde basiscertificeringsinstanties" niet klopt in Windows.
Kijk na wat je allemaal daar tegenkomt: [Windows-toets]r toetscombinatie -> certmgr.msc

Overigens is het niet normaal dat die lijst niet compleet zou zijn na installatie van Windows. Ik vraag me dan dus af of je zo'n gejatte/gestripte versie van Windows geïnstalleerd hebt ipv. een officiële.

Tijs.

@Manamana: ik had idd ook al doorgeklikt naar die melding, maar daar werd ik niets wijzer van.
En chrome is gewoon up-to-date.
Ik heb sowieso niet op "toch doorgaan" geklikt, leek me niet verstandig.

@dnties: Hier heb je de gevraagde screenshot.
En ik heb gewoon een officiële windows.

Bijlagen

• vertrouwde basiscertificeringsinstanties.jpg
    vertrouwde basiscertificeringsinstanties.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 275
Iets anders dat je moet checken:
Kijk of datum, jaartal en tijd wel kloppen met de werkelijkheid:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> timedate.cpl

Overigens DENK ik dat de juiste basiscertificeringsinstanties beschikbaar zijn in jouw Windows én een geldig certificaat hebben. Zie de 2 schermafdrukken, en leg die naast je eigen schermafdruk, zoals ik gedaan heb.

Tijs.

Bijlagen

• SP32-20130221-154457.jpg
    SP32-20130221-154457.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 305
  • SP32-20130221-154408.jpg
    SP32-20130221-154408.jpg
    34,5 KB · Weergaven: 233
@dnties: sorry voor het wachten, ik had wat andere dingen doen.

Datum, jaartal en tijd kloppen gewoon.

Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat je bedoelt met schermafdrukken naast die van mijzelf leggen, maar heb ik desondanks de juiste schermafdrukken gemaakt?
Ik heb er ook gelijk maar een schermafdruk van mijn "niet-vertrouwde certificaten" bij gedaan. Ik weet niet of je daar wat aan hebt, maar het kan i.i.g. geen kwaad.

Bijlagen

• Google certificaat.jpg
    Google certificaat.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 134
  • login.live.com certificaat.jpg
    login.live.com certificaat.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 110
  • Niet-vertrouwde certificaten.jpg
    Niet-vertrouwde certificaten.jpg
    96 KB · Weergaven: 101
Dit is behoorlijk 'vreemd': Bij mij worden de juiste certificaten gebruikt, maar bij jou (blijkbaar) de herroepen/fraudulente certificaten.
Ik zou haast denken dat je met malware te maken hebt óf een 'foute' proxy gebruikt.
a. Maak de cache van je browsers leeg. Internet Explorer: [Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl -> knop Verwijderen...
b. Zorg ervoor dat je géén proxy gebruikt. Internet Explorer: [Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl -> tabblad Verbindingen -> knop LAN-instellingen -> Vink alles uit en druk zo vaak OK als nodig.
c. Check je pc op malware: link
Zodra uitgevoerd en malware verwijderd, pc herstarten en daarna SuperAntiSpyware gebruiken.

Tijs.

Het heeft gewerkt!
Ik heb de scanresultaten toegevoegd, mocht je daar nog geïnteresseerd in zijn.

Heel erg bedankt voor alle moeite en ondersteuning!
Hopelijk horen jullie nooit meer iets van me ;)

Rectificatie: google.nl en login.live.nl doen het nu wel, maar gmail.com geeft nog steeds dezelfde error :(

Bijlagen

• Logbestand Malwarebytes Anti-Malware.jpg
    Logbestand Malwarebytes Anti-Malware.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 178
  • testresultaten SUPERAntiSpyware.jpg
    testresultaten SUPERAntiSpyware.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 251
Laatst bewerkt:
Kijk welke certificaten er nu (nog) bij Gmail worden gebruikt. Zijn dat weer die 'foute', dan is er nog steeds een malware probleem.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ze zien er nog precies hetzelfde uit, login.live.com staat er bijv. ook nog in.
Opnieuw windows herinstalleren dan maar, en dit maal extra goed opletten wat ik back-up en weer terugzet. :-/

Ik bedenk nu dat ik een 'schone' back-up heb gemaakt vlak nadat ik windows opnieuw had geïnstalleerd.
Dat is dus een back-up van alleen de windows bestanden.
De vraag is alleen hoe 'schoon' die back-up echt is en of het veilig is om de externe hardeschijf waar die op staat aan te sluiten.
Er staan namelijk ook back-ups van andere computers op en ik heb geen zin om daar ook malware op te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan