Bewerkbaar veld/opmerkingen toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toasty

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2014
Goedemorgen,

ik heb een dilemma aangaande mijn formulier. Ik heb een overizicht van records die per medewerker gegenereerd worden in mijn formulier. Dit formulier haalt uit een query de betreffende records op per medewerker. Ik heb dus een tabel van records en een tabel van medewerkers: vink ik een medewerker aan in een ander subformulier, dan genereert de query dus alleen de records voor die betreffende medewerker.

Nu is het zo dat men graag een opmerkingenveld zou willen zien naast de records die weergegeven worden. Daar de records uit een query gehaald worden die bestaat uit 2 tabellen krijg ik de opmerking "recordset not updateable".

Zijn er tips en of tricks om dit toch voor elkaar te krijgen zonder dat ik mijn methode van medewerker aanvinken en overzichten genereren hoef te omzeilen?

Alvast bedankt!

Gr,

Als je queries gebruikt in een formulier, dan zijn die bewerkbaar, of ze zijn dat niet. Als de query niet bewerkbaar is, dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Om nu een lange lijst te typen waarin ze allemaal staan, lijkt mij niet zo handig. Beter is het als je die query eerst post, want dan zit de juiste reden er vast tussen :).

Laatst bewerkt:
Inderdaad,

ik heb nu de zaken opgelost en heb 2 dingen aan moeten passen:
- Totalveld uitzetten
- Primary Key op de juiste locaties
- Memo-Field in de tabel zelf ipv leeg veld in query genereren.

Dat heeft geholpen!

Dankje!

Gr,

Je had zo te zien de meeste fouten er wel in gezet :).
1. Als je een Totalen query maakt, is de query niet bij te werken
2. Als er een sleutelveld in een gerelateerde tabel in zit, is de tabel niet bij te werken
Om de belangrijkste aan te halen.
Ad 2: als je een query baseert op de tabel Bestellingen, en de tabel Klanten en Artikelen koppelt, dan mag je wél het sleutelveld uit Bestellingen opnemen (hoeft overigens niet, als het een Autonummerveld is), maar zeer zeker níet de sleutelvelden uit Klanten en Artikelen. De reden is simpel: zodra je een record met de query wilt toevoegen, doe je dat in de onderliggende tabel. En je wilt dan een record toevoegen in Bestellingen, en niet in Klanten en Artikelen. Daar haal je alleen gegevens uit op.

Fout fout... Noem het liever leermomenten, dat klinkt wat positiever ;-)

Ben jij er ook zo een van de softe generatie? Die geslagen wil worden met een ganzenveer? :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan