Bewerken formulier en uitschijflijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

nietzoslim90

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Net toen ik dacht alles goed te hebben kom ik toch nog bij een probleem,

Vraag 1: Als ik in me formulier weergave zit en ik test of de serienummer's het doen en ik open het later nog een keer dan maakt die inplaats van mijn serienummer 0509493 ineens nummer 2.. dit gebeurd elke keer dat die in mijn weergave de serienummer veranderd naar het nummer 2. Hoe kan ik oplossen dat die niet veranderd, ik had zelf geprobeerd vergrendeld ja te zetten alleen dan kan ik geen keuze meer maken. Nummer 2 is mijn ID daar veranderd die hem naartoe.

Vraag 2: Kan ik in een formulier een knop bewerk record neerzetten? zie wel een knop toevoegen en verwijderen maar niet bewerken of is dat slimmer om later in het schakelbord te doen dat die automatisch naar de tabel ontwerp verwijst en daar alles kan aanpassen?

bij voorbaat dank,
nietzoslim90

Laatst bewerkt:
Het eerste probleem lijjkt te komen doordat de ID kolom van je opzoekveld zichtbaar is. Daar zou ik dus eerst naar kijken. Je moet een keuzelijst inderdaad niet vergrendelen, want dan kun je niks meer kiezen; dan kun je er net zo goed een tekstveld van maken.

Tweede vraagje: een record in een formulier kun je in beginsel altijd bewerken, op een paar uitzonderingen na.
De eerste is: je hebt op het formulier ingesteld dat je records niet kunt bewerken. (<Bewerken toestaan> = Nee)
De tweede: je hebt het formulier gebaseerd op een query die niet bewerkbaar is. In dat geval kun je de records op het formulier ook (nooit) bewerken.

Het eerste kun je controleren bij de formuliereigenschappen, het tweede door de Recordbron van het formulier te openen. Als daar een query achter hangt, dan moet je die uitvoeren, en kijken of de knoppen <Nieuw Record> en <Record verwijderen> beschikbaar zijn. Zo ja, dan is de recordset bij te werken, zo nee, dan heb je een niet-bijwerkbare query, en gaat je formulier het ook niet doen.

oke bedankt werkt nu ook :D haha alleen nu blijf ik weer op een vraag hangen met een uitschijflijst, nu heb ik dus een uitschijflijst en alles veranderd netjes mee. Nu heb ik onderin nog een veld Company's (bedrijven) in het zelfde formulier alleen ook heb ik een aparte tabel in access met Company, City, Phone, Mail enzovoort.

Nu hoef ik in het formulier alleen maar de company name in het formulier van me serienummer, elke serienummer heeft ook zijn eigen bedrijf maar ik wil juist dat als ik de serienummer uit de uitschijflijst kies dat de company ook mee wordt veranderd alleen dat die de company uit de tabel haalt van company (of eventueel query als dat nodig is)

En het zou helemaal mooi zijn, dat de company veld ook een uitschuiflijst is met alle company's in het formulier, als ik de serienummer verander van mijn formulier dat de goede company automatisch mee veranderd maar als ik de company wil veranderen dat ik toch makkelijk via de utischijflijst van company een andere company kan kiezen.

ik gok dat het met relaties te maken heeft maar weet het niet zeker of misschien ook met besturingselement

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan