• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bezoekfrequentie en optimale rittenplanner

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronaldn

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2009
Hallo,

dit wordt een lastige vraag. Ik heb nog geen voorbeeld beschikbaar aangezien ik niet goed weet waar ik moet beginnen en ik eigenlijk helemaal niet weet of het wel kan.

Op mijn werk heb ik de maken met 3 merchandisers die door het land heen onze klanten bezoeken. Nu worden alle klanten standaard om de 4 weken bezocht. Dit is niet handig omdat verkopen niet bij alle klanten gelijk opgaat. Vaak komt een merchandisers dus voor niets....

Nu wil ik op basis van verkoopcijfers de bezoekfrequentie aanpassen in 4, 6 of 8 weken.
Hier kom ik op zich denk ik nog wel uit alleen dan is de grote vraag....hoe maak ik dan rendabele ritten voor de merchindisers. Ook komen er uiteraard steeds klanten bij en moeten routes steeds aangepast worden. Dit kost veel tijd (telkens weer het wiel opnieuw uitvinden).

Ik weet dat er meestal een voorbeeld gevraagd wordt. Ik sta alleen met lege handen. Wie kan mij op weg helpen.....

Gr. Ronald

Ronald,

Zoals je zelf al aangeeft, toch maar een voorbeeld anders kom je nergens.

Stel eerst zelf eens iets op dan loop je tegen problemen aan en daar willen we jou best mee helpen.

ja......ik weet het.
Je hebt gelijk en deze reactie had ik (terecht) al verwacht.

Ik zal er eens goed over na gaan denken en kijken waar ik op uitkom.
Al heb ik nog geen idee waar ik beginnen moet. Er zijn zoveel variabelen....
Om ereen paar te noemen,

-Ik dacht aan een onderverdeling per rayon (postcode gebied). Maar ik wil niet aan een rayon vastzitten. Wat doe je met grensgebieden. Laat je een postcode vlak bij een ander rayon buiten beschouwing of plan je deze mee om meer een optimale rit te rijden
-wat doe je met klanten die net nieuw zijn en dus qua omzet minimaal zijn. Wanneer alles zou werken en Excel zou bepalen komt deze klant waarschijnlijk onterecht in de frequentie van om de 8 weken.
-hoe zorg ik er voor dat een merchandiser niet om de 2 weken in dezelfde plaats komt en daar volgens de uitkomst van Excel telkens een andere klant bezoekt.

Mijn doel is uiteindelijk dat Excel met een advies ritlijst komt. In te vullen per dag of per week.

Kortom, veel stof tot nadenken.

Gr. Ronald

ronaldn, Als Logistic Controller vind ik dat je jezelf al goede kritische vragen stelt. Dát is het correcte begin van deze exercitie. Bedenk alle parameters waar je in het nieuwe proces mee wilt gaan werken (of ze elkaar nou bijten of niet) en noteer die. Vervolgens ga je al die punten 'waarderen', dus 'schalen in belangrijkheid'. Dáár komt het punt dat er uitspraken gedaan moeten worden (wellicht door leidinggevenden) of de punten juist zijn gewogen. Om daar een gedegen uitspraak over te kunnen doen zal je dus echt verschillende scenario's moeten gaan opzetten in Excel. Dan kan je uiteindelijk op het 'overall plaatje' (dus per scenario alle punten opgeteld) kijken welke het meeste oplevert of welke het meeste bij jullie bedrijf past.

Dit is geen proces wat je ff in een dagje doet. Neem hier echt enkele weken de tijd voor. Succes met deze (echt wel leuke) klus.

Groet, Leo

Hoi Ginger,

Dank je wel voor je reactie! Fijn om te lezen dat dit geen "klusje" in de avonduurtjes is. Daar was ik eigenlijk al wel achter maar prettig om van een kenner bevestigd te krijgen. Ik zie dit ook niet als iets vervelend om te doen. Sterker nog, ik vind het ook erg leuk. Alleen vind ik het ik nu moeilijk om een startpunt te vinden. Vandaar dat ik (wellicht te vroeg) deze vraag al stelde in de hoop dat iemand mij een zou mailen in de strekking van....oooh dat probeleem ken ik...kijk hier eens naar. Zo werkt het uiteraard niet maar.....ben ook wel een beetje ongeduldig. Ik snap de strekking, zal er wat meer tijd voor uittrekken en laat wel weer van mij horen.....

Gr. Ronald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan