bezuinigen op accu

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
In vista kan je instellen dat wanneer een laptop op accu werkt er bijvoorbeeld maar 50% van de rekenkracht van de CPU wordt gebruikt om zo energie te sparen en langer op accu te kunnen werken.

Zou handig zijn met xp, kent iemand zo'n programma? Dat de processor automatisch op een vooraf ingestelde waarde overschakelt ipv op volle kracht wanneer de laptop op accu gaat werken?

Bij de meeste laptops kan je dat gewoon in de bios aangeven of je het wilt gebruiken of niet, om het door je besturingssysteem te laten regelen zul je bij de fabrikant van de laptop moeten zoeken naar software daarvoor. (zoek naar 'Speedstep'(intel) en PowerNow! (Cool'n'Quiet.)(AMD))

Een speciaal programma heb ik er niet voor gevonden maar dergelijke functies zitten al ingebouwd in je ACPI drivers, die verzorgen het energie- en warmtebeheer van je laptop.
Het verschijnsel dat een CPU klokfrequentie wordt teruggeschakeld om je accu te sparen is ook wel als "cpu throttling" op te zoeken. (De P4 had dit als beveiliging bij oververhitting.)
Daarbij is voor cpu throttling soms een speciale chipset voor nodig, dus het zal niet zomaar achteraf met een programaatje lukken.

Ik heb het nog eens geprobeerd. Maar ik vind dus helemaal niet of mijn processor compatibel is met die speedstep van intel.

Weet iemand van jullie hoe je achter de benodigde specs kan komen?

Het is de standaardprocessor van een Acer Travelmate 233LC

en deze specs heb ik met siw kunnen achterhalen:

Property Value
Number of CPU(s) One Physical Processor / One Core / One Logical Processor
Vendor GenuineIntel
CPU Full Name Intel Mobile Celeron
CPU Name Mobile Intel(R) Celeron(R) CPU 2.00GHz
CPU Code Name Northwood-256K
Technology 0.13µ
Platform Name Socket 478
Type Original OEM processor
FSB Mode QDR
Platform ID 3
Microcode ID 35
Type ID 0
CPU Clock 1969.38
System Bus Clock -1.0
System Clock 98.47
Multiplier 20.00
Original Clock 2000.00
Original Bus Clock 400.00
Original System Clock 100.00
Original Multiplier 20.00
L2 Cache Speed 1969.38 MHz
L2 Cache Speed Full
CPU Family / Model / Stepping F / 2 / 7
Brand ID 0F
HyperThreading 1
L1 T-Cache 12 KµOps
L1 D-Cache 8 KB
L2 Cache 256 KB
RDMSR 00000000 00000000 14300014 00000000
MMX Yes
SSE Yes
SSE2 Yes
SSE3 No
SSSE3 No
DualCore No
HyperThreading No
IA-64 No
Intel 64 (EM64T) No
XD No
VT No
SpeedStep No
Architecture x86

Aangezien laptops vaak met een OEM windows xp geleverd worden, hebben de fabrikanten vaak custom ACPI utilities geinstalleerd, zoals bij acer bijvoorbeeld empowering technology.
Misschien de moeite waard om op de website van je fabrikant te kijken?

Edit: Als je het met een desktop wilt dan moet je processor speedstep ondersteuning hebben inderdaad....

Laatst bewerkt:
Het is een laptop en een acer. Empowering technologie staat er echter nog niet op geïnstalleerd. Hij is nl al 5 jaar oud ofzo.

Ik weet ook niet of het dat zou ondersteunen :S

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan