Bij 2e router/switch WAN poort gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo Allemaal,

Even een vraagje: Ik wil een 2e router als switch gebruiken, alleen bedraad, dus wil ik mijn WAN poort als 'ingang' gebruiken vanaf mijn 1e router, omdat ik nog 4 andere apparaten bedraad aansluiten.

Ik dacht er aan mijn 1e router een vast IP te laten geven aan mijn 2e router via de WAN poort. Is dat mogelijk?

Graag jullie tips en adviezen.

Alvast bedankt,

Gr.

Nossie

Als je 2 routers achter elkaar gebruikt zal je inderdaad de tweede als switch moeten configureren. Deze als switch geconfigureerde router zal je dan een vast IP-adres moeten geven. Als switch kan je niet de WAN poort gebruiken, maar moet je 1 van de LAN aansluitingen pakken.

Maar is er een mogelijkheid/bepaalde instelling om de WAN poort wel te gebruiken en zodoende 4 LAN poorten vrij te hebben voor gebruik met 4 bedrade apparaten....

Nee, want dan is het niet ingesteld als switch. Je kunt enkel de WAN-poort gebruiken als je de router gebruikt met een DHCP-server. Dat gaat alleen niet werken (lees: geeft conflicten) met een router achter een router.

Maar dan kan ik het IP bereik van router 1 toch instellen van 192.168.0.100-192.168.0.199 en router 2 van 192.168. 1.100-192.168.1.199

Of is dat te simpel gedacht van mij?

Dat is te simpel gedacht: het bereik van router 2 moeten binnen het bereik van router 1 liggen anders heb je 2 gescheiden netwerken (en dus geen internet etc.)

Helaas, zal ik toch nog een andere oplossing moeten zoeken om alle 4 m'n apparaten te bedraden.

Dank je wel voor jullie reacties.

Gr.

Nossie

Er zijn switches met 5 poorten (of met 8, 16 etc.), dat zou hier een prima oplossing kunnen zijn. Hoef je zelfs niets meer in te stellen.

Dat is zeker waar en een kant en klare oplossing.

Maar heb geen €€ en nog wel een oude router.

Nogmaals dank voor jullie reacties.

Gr.

Nossie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan