Bij booten of na energiebespaarmodus doet het scherm raar

Status
Niet open voor verdere reacties.

nfdevil

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 okt 2010
Hallo,

Mijn Samsung Syncmaster 223BW (20.9") scherm doet de laatste paar weken raar bij het opstarten van de computer. Het scherm is wel al 3-4 jaar oud ondertussen.

Ook even melden: ik heb 2 schermen aangesloten aan mijn Sapphire HD5870 Vapor-X. Die samsung staat als primary met DVI(witte poort), een Lenco 24" HDTV als 2de scherm (met HDMI). Dit is al zo voor 6 maanden en het 2de scherm geeft dit probleem niet.

Ook nog, ik heb enkele weken geleden mijn Windows 7 Ultimate 64-bit nog eens opnieuw geinstalleerd (die stond ervoren er ook al op, net dezelfde versie) en ik herinner me vaag nog dat ik voor de herinstallatie dit probleem nog niet had.

Nu het probleem (enkel op de Samsung, de Lenco HDTV toont steeds een stabiel, correct werkend beeld):
Wanneer ik mijn computer aanzet (nog in de BIOS) bibbert en flikkert het het postscherm van mijn moederbord (http://imageshack.us/photo/my-images/683/gh55b01.jpg/). Ook de windows laadanimatie schokt, bibbert, flikkert. Dan wanneer de desktop toont op het 2de scherm, toont de Samsung niets meer, maar het lichtje van de powerbutton brand wel nog. Als ik dan de power eens uit en aan zet, geeft het opnieuw een bibberend en flikkerend beeld. Daardoor moet ik dus ongeveer 10 het scherm terug uit en aanzetten tot het stopt met flikkeren. Dan geeft het nog ongeveer 2 seconden een vast beeld en valt dan het beeld weg, terwijl het lichtje van de powerbutton wel nog brandt. Hierdoor moet ik nog eens een 10tal keren uit en aanzetten, waarbij het beeld steeds na 2 seconden wegvalt, tot het beeld stabiel blijft. Nu werkt het scherm opnieuw perfect, tot het weer lange tijd heeft uitgestaan.

Vorige week kwam hier ook nog bij dat voordat het scherm steeds bibbert en flikkert, ik eerst nog een 10tal keren de powerbutton moet aanklikken, terwijl het scherm nog geen source gevonden heeft en steeds aan en uit schiet om te zoeken naar een source.

Ik weet dat het al een vrij oud scherm is, maar na al die acties werkt het scherm wel perfect, dus is er nog iets dat ik kan doen om dit op te lossen of koop ik best gewoon een nieuw scherm?

Dank bij voorbaad,

Nils

Grote kans dat het je powersupply is. Bijna alle TFT schermen raken eerder defect aan de powerconverter dan aan het eigenlijke scherm. Als je scherm wat ouder is, is er een goede kans dat er nu wat opgeblazen capacitoren ergens op het moederbord van je monitor zitten (grootste kans gezien de symptomen). Vaak is dit nog wel te repareren. Of je dat het waard vind is natuurlijk weer een andere vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan