Bij gebruik van nz werkt som niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

oosthoek

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2013
Hallo,

Ik ben bezig een eenvoudig dagboek te maken waarin onder meer de uren van het personeel worden bijgehouden, maar omdat niet iedereen 5 dagen op het werk is gebruik ok de nz functie voor de dagen dat er geen uren worden ingevuld dit werkt prima om het totaal aantal uren te krijgen dit wordt vermenigvuldigd met het tarief ook dat gaat goed maar daarna werkt de som functie niet meer om de weekkosten te krijgen. Wat doe ik fout?

Bijlagen

Je belangrijkste fout is dat je in je tabel velden [Totaal] en [Bedrag] hebt, en die namen ook gebruikt voor niet-afhankelijke velden op je formulier. Dat werkt nog wel op Recordniveau, want je formule drukt a.h.w. het veld aan de kant, maar in de voettekst gaat die truc niet op: de formule =Som([Bedrag]) kijkt naar het tabelveld Bedrag, niet naar het tekstveld Bedrag. En de tabel is leeg. Ergo: geen waarde.
Maar ik snap eerlijk gezegd niet wat die velden te zoeken hebben in je tabel; berekeningen doe je in queries, en sla je bij voorkeur niet op in een tabel. Zet je die berekeningen in een query, dan is om te beginnen het formulier weer razendsnel met de gegevens (nu niet), en bovendien werkt de optelsom ook weer.
Niet overtuigd? Check het voorbeeld :)

Bijlagen

Ben helemaal overtuigd, ik zie het werken, maar zie niet waar de berekening voor het totaal en het bedrag plaats vind.

Dankjewel

In de onderliggende query. Eigenlijk waar berekeningen thuis horen dus :)

Dat dacht ik al maar zie de query niet, maar ben even aan het proberen geweest. (resultaat onder de bijlage)

Nogmaals bedankt Michel

Bijlagen

In mijn voorbeeld zat de query als Recordbron in het formulier. De SELECT statement dus. Jouw voorbeeldje ([Tabel1 Query]) gebruikt een opgeslagen query. Dat mag uiteraard, maar hoeft dus niet. Een query opslaan hoeft wat mij betreft alleen als je keuzelijsten wilt gebruiken om records mee op te zoeken. Die optie heb je namelijk niet als je een 'dynamische' recordbron gebruikt. Verder is er dus geen verschil. Het scheelt wèl in het aantal queries uiteraard in het query overzicht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan