bij gelijk welk spel valt laptop uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0664

Banned
Lid geworden
27 jul 2014
Dag iedereen

mijn broer heeft een laptop die hij vaak gebruikt.
Maar vanmet hij eender welk spel speelt en eindje speelt valt laptop uit bij zowel browser games als anders games. Het zijn geen zwaareisende games want dit zijn zijn specs

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16834115985

Er komt geen melding als hij uitvalt hij valt gewoon uit, bij opstarten gebeurt er niets raars

temperaturen zijn best ok wanneer hij geen spel speelt zijn de cpu temps rond de 60 graden

de temperaturen bij spelletjes spelen van spele.nl of funnygames.nl zijn de cpu temps rond de 75 graden maar dan valt hij ook uit

ik heb de laptop al eens softwarematige opgekuist maar dat hielp dus niet

Alvast bedankt

p.s; ik heb de laptop niet altijd bij dus zal soms niet direct kunnen doen wat jullie me adviseren.

Laatst bewerkt:
Denk dat een schoonmaak-beurt niet verkeerd is, de temp. is veel te hoog en het lijkt er dus op dat de koeling vol stof zit....
Hoe je dat doet kun je zien op delen van deze Youtube-filmpjes... Video1 , Video2
Overigens vind ik op internet in meerdere forums de opmerking dat dit model een warmte-probleem schijnt te hebben, zoals hier.
Daarbij is een laptop in dit prijs- en uitrustingsgebied totaal niet geschikt om te gamen, maar denk dat je dat zelf ook wel wist.

Scrapheap ik moet je iets zeggen, ik wil alvast al je antwoorden ontkrachten.

60 graden van de cpu bij een laptop is hoog, maar 75 graden is wel hoog maar kan wel bij spelletjes spelen(gelijk welk spel), cpu van een laptop kan tot 85 graden... zonder problemen.

Daarbij is een laptop in dit prijs- en uitrustingsgebied totaal niet geschikt om te gamen, maar denk dat je dat zelf ook wel wist.

Wat zei ik, hij speelt browser-games en daar heeft hij hetzelfde probleem, denk maar aan uberstrike, shadowgun:deadzone, dark orbit. Zijn computer valt bij ieder spel uit, en zo veel eisend zijn die games niet, maar het zijn ook games...

Dus ik wil een nuttigere reactie horen dan dit. Die laptop is uiteraard al 4 jaar oud, maar hij valt al een heel tijdje uit als hij spelletje speelt.

Ik speel spelletjes op mijn 6 jaar oude laptop en daar heeft hij nooit uitgevallen maar echt nooit en die is ook nooit stofvrij gemaakt...
en das een intel celeron processor...

Wil ook zeggen dat hij bij tekenprogrammas voor zijn school nooit last heeft van uitvallen van laptop...
is al meer dan een jaar dat hij uitvalt bij een spel

Laatst bewerkt:
Hallo

"Wil ook zeggen dat hij bij tekenprogrammas voor zijn school nooit last heeft van uitvallen van laptop...
is al meer dan een jaar dat hij uitvalt bij een spel"

"Dus ik wil een nuttigere reactie horen dan dit. Die laptop is uiteraard al 4 jaar oud"

Uitvallen is een indikatie van te warm worden ...

De enige nuttige info die kan worden gegeven , is maak deze zuiver/stofvrij ...

Normaal gezien dient dit op regelmatige basis te gebeuren ... dan gaat dit snel en vlot.

4 jaar oud ---> dringend zuiver maken.

Zo goed als zeker is er nu een stoftapijt aanwezig in/op de heatpiperadiator (ventilatorzijde).

Pluisjes op de schoepen van de fan (veel moeten er dit niet zijn) , veroorzaken vermoedelijk te veel drag , waardoor de fan niet op zijn volle toerental kan komen.

Indien mogelijk smeer de lagertjes van deze ventilator indien mogelijk met een druppel dikke olie (kan ook al snel enkele 100en r.p.m. schelen)

"is al meer dan een jaar dat hij uitvalt bij een spel" --> dit is jammer om te lezen --> je had dus een jaar geleden al aktie dienen te ondernemen.

""Dus ik wil een nuttigere reactie horen dan dit. Die laptop is uiteraard al 4 jaar oud" --> voor mij moet je dit allemaal niet doen ... het is ten slotte uw laptop.

"60 graden van de cpu bij een laptop is hoog, maar 75 graden is wel hoog maar kan wel bij spelletjes spele...."

Een heatpiperadiator van een laptop begint slechts korrekt te werken vanaf +/- 55°C

60°C is dus een realistische temperatuur .... 75°C is een indikatie dat de koeling het niet kan ophalen ... (onvoldoende koeling /airflow)

Peter

Laatst bewerkt:
bedankt toch voor alle tips, was even niet aan het nadenken.

Sorry screapheap

Ikzelf kan dit niet doen,
dus moest het nodig zijn dan vraag ik het aan een pc man.
Maar zolang hij geen spelletjes speelt heeft hij er geen last van. Dus zullen we het nu zo laten tot het verergert.

Hallo

Een niet te fe vervuilde laptop kun je soms ook zuiver maken zonder te openen...

Een fel vervuild toestel is meer werk , maar ook haalbaar ...

Leesvoer :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Of er veel stof aanwezig is , zul je wel zien ...

Doe dit zo grondig mogelijk.

Mocht je dan nog last hebben van uitval ---> schaf u dan een laptopcooler aan ...

Zoiets :

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-Blu...473?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3f2b04a599

Er bestaan ook modellen met 1 hele grote ventilator er in ... deze draaien traag (onhoorbaar) , en geven toch ruim voldoende luchtverplaatsing.

Normaal gezien is dit niet (nooit) nodig ... , maar mits dit model indien technisch perfekt in orde al nipt het hoofd koel kan houden ...

Peter

Laatst bewerkt:
Bedankt Peter,

Ik het zo laten mits ik niet de nodige kennis heb om het zelf te doen, en het ook budgettair een dure kost is voor wat de laptop nog maar waard is. Daarom beslist om het niet te doen toch bedankt voor te helpen en sorry screapheap dat ik je negeerde en tegensprak dit was niet de bedoeling.

vraag is opgelost

Geen probleem hoor, val er verder niet over.
Zoals Peter aangeeft, oververhitting is veelal een stof- / vuilprobleem.
Daarbij is de manier waarop een laptop gebruikt wordt van grote invloed, Peter zal dit kunnen be-amen.
Als je een laptop veel op schoot houdt of op een tafelkleed of dekbed bijv. zal ophoping van stof en andere narigheid veel sneller plaatsvinden dan wanneer je deze op een schone, kale tafel gebruikt.
Dit heeft ook direct invloed op de warmte-ontwikkeling van het toestel.
Misschien is het een idee om eens te informeren bij een lokale computer-club of er iemand is met kennis die het voor je wil doen..?

Ik zal het eens opzoeken in de buurt bedankt voor de tip scrapheap.

Wat ik ook wel merk als ik een tijdje speccy in de gaten hou dat temperaturen schommelen met 30 graden bij gewoon gebruik 50-55 tot 80-85 graden en voornamelijk met pieken naar omhoog.

Met mijn beperkte kennis denk ik dat de fan soms vast zit?

Laatst bewerkt:
Dat zou kunnen, of de draaisnelheid is dusdanig laag dat dit leidt tot het hoge oplopen maar dat zou je moeten kunnen controleren door in zo'n situatie met je hand te voelen bij de uitblaas-opening van de koeler hoe de luchtstroom is, of deze bij lage temp. anders is als bij hoge.
Ik weet dat het natte-vinger werk is maar het geeft in elk geval een indicatie..:rolleyes:

Alleszinds hoor ik meer lawaai bij de hogere temperaturen dan bij de lagere, blaast ferm bij de hogere temperaturen en hoe hoger de temperaturen hoe meer hij blaast.

terwijl er alleen een browser openstaat
met 2 dingen open google en smartschool

Dan lijkt het mij dat de toerental-regeling naar behoren werkt en de fan ook. Het probleem zal dan waarschijnlijk toch beperkt zijn tot een te lage luchtverplaatsing door vuil-ophoping.
Schoonmaken is de aangewezen manier om dat te verhelpen alleen verbaast het mij zeer dat dit zich voordoet in een, min of meer, idle situatie met alleen 2 tabs van een browser open.
Er moet toch een oorzaak zijn voor dit euvel lijkt mij.
Zijn u wellicht vreemde of onbekende processen opgevallen in taakbeheer..?
Het zou zo maar kunnen dat er iets in de achtergrond staat te baggeren... een opruiming met Adw-cleaner of Junkware Removal-tool zou dan een optie zijn ?

Verder is de laptop wat software betreft up-to-date..? Ik denk aan Java, Flashplayer etc..?

Laatst bewerkt:
ik ga dit weekend controleren, ik ben in weekend pas thuis en mijn broer is er dan ook, ik laat nog iets van me weten.

Hallo

"ik ga dit weekend controleren, ik ben in weekend pas thuis en mijn broer is er dan ook, ik laat nog iets van me weten. "

Lijkt mij dat je nog een en ander te controleren hebt ...

Vreemd ... want je hebt dit topic de status opgelost gegeven ...

Peter

Bedankt Peter,

Ik heb het weer als niet opgelost gemarkeerd
had niet verder gekeken dan nodig is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan