• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij importeren geen datumnotatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tvhouwel

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2002
Ik importeer regelmatig gegevens uit Access in Excel.
Nu zit daar sinds kort een veld "batch" bij en die bestaat vaak uit de volgende waarden
09-10
09-08
03-01

Excel maakt daar vrolijk
09-okt
09-aug
03-jan
van

Ik kan het omzetten naar tekst binnen Excel maar dan wordt het
39730
39669
39450

En dat is ook niet de bedoeling
Wat kan ik doen zodat Excel deze waarden niet als datum behandeld, maar gewoon niet converteerd en laat staan zoals ze zijn.

Beste Tvhouwel.
Je laat 3 verschillende presentaties zien van eenzelfde gegeven, nl datumnotatie in Excel. Het formaat van de cellen geeft de verschillen in presentatie. Als je de opmaak wijzigt in aangepast en vervolgens dd-mm zul je het gewenste bereiken.
Succes, Ton

Ja dat klopt, maar ik zoek eigenlijk een manier waarop Excel de genoemde gegevens helemaal niet beschouwd als datum, maar als tekst.
Nu staat er in de diverse cellen wel 09-12, maar in de formulebalk staat nog steeds 09-12-2008
En dit gaat fout als er batches zijn met 13 voor of achter de streep
Dan kun je in excel deze gegevens krijgen
13-13
sep-13
13-sep

Waarna je handmatig de format van de onderste 2 cellen moet gaan wijzigen en de bovenste zo moet laten.
We praten over een paar honderd records per week.

Welk informatieformaat heeft de Access database in het corresponderend veld ? Datumformaat of tekst ?

Ik heb geen ervaring met het importeren van gegevens vanuit Access, maar als ik .csv of andere formaten wil importeren cq openen met Excel krijg ik een aantal schermen te zien waar het formaat van de aangeboden info kan worden ingesteld met keuzes zoals datum, tekst, getallen enz. Ik vermoed dat je dat ook moet krijgen bij het importeren vanuit Acces. Mijn voorstel: doe een poging met een blank Excel werkblad en open het access bestand.
Succes, Ton

Bedankt voor het meedenken.
Het probleem is dat het een exportfunctie is vanuit een Access rapport. En dat maakt gelijk een xls file aan. Dus bij het openen in Excel krijg je geen vragen mbt de kolommen en de opmaak daarvan.
Ik ga het nu oplossen door binnen Access iets te maken die de gegevens van de query rechtstreeks uitvoert, zonder dat het rapport opgeroepen wordt. Ik heb het even getest en dat gaat op die manier wel lukken.

Inderdaad, dan ligt het voor de hand dat de oplossing binnen Access gezocht moet worden.
Als hiermee je vraag is "opgelost"wil je deze dan als zodaniig markeren ?
Succes, Ton

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan