Bij kleinste handeling CPU 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Berichten
1.245
Heyhey!

Ik heb mijn oude PC weer eens opnieuw geinstalleerd maar het volgende doet zich voor:

Bij de kleinste handeling (webpagina laden, folder openen etc.) schiet de CPU zo'n 2 seconden naar 100% waardoor alles (muziek e.d.) vastloopt, na die paar seconden loopt alles weer prima. Met het geheugengebruik is niets mis.

Voor zover ik me kan herinneren, heeft deze PC deze kuuren al een aantal maanden, ook een re-instal heeft het dus niet gefixed. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Ik dacht eerst dat het misschien aan firefox lag omdat wel meerdere mensen daarmee problemen ondervinden met hun CPU, maar ook in Internet Explorer gebeurt het.

Ik heb Windows XP met Service Pack 2.

Bij voorbaat bedankt!

EDIT:
Dit is mijn CPU als ik op het internet surf met een muziekje op de achtergrond -.-
highcpulr5.jpg


EDIT2:
Issie misschien niet gewoon kaput? Ik heb hem nu bijna 5 jaar..

Ik heb het volgende nog geprobeert:
-SP3 Installeren
-Gebruikersprofiel verwijderen en nieuwe maken
-Bepaalde registry keys verwijderen dat het probleem voor mensen met een soortgelijk probleem verhielp.

En hier en daar nog wat tips opgevolgd, maar het heeft allemaal niet gewerkt :(

Als iemand hier nog iets weet, ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Kan je alsjeblieft iets duidelijker zijn? Ik ben niet zo'n held met hardware :eek:

Wat is een chipset driver?
Wat is een mobo?

Dank u! :thumb:
 
Je moederbord heeft drivers nodig, die bevinden zich op de ooit bij het moederbord meegeleverde CD.

Enne, vergeef mij dat ik na het lezen van het volgende:

Kan je alsjeblieft iets duidelijker zijn? Ik ben niet zo'n held met hardware :eek:
Wat is een chipset driver?
Wat is een mobo?
Dank u! :thumb:
én het volgende

Bepaalde registry keys verwijderen dat het probleem voor mensen met een soortgelijk probleem verhielp.

deze redelijke harde uitspraak doe:

hoe heb je zo ongelooflijk stom kunnen zijn om in het register te gaan klooien daar waar je nu duidelijk aangeeft weinig kennis van pc's te hebben!?
 
Ik heb niet weinig kennis van PC's, maar wel "redelijk" weinig kennis van hardware. In het register klooide ik 4 jaar geleden al dus ik heb op de harde manier geleerd dat dat geen spelletjes zijn :D

Anyway, ik heb een oude HP Pavilion 441.nl en mijn type moederbord wordt aangeduid als "onbekend" maar ik las van iemand op het internet, die dezelfde HP heeft, dat het een "MSI 6382" betreft.

Ik heb nooit CD's van het moederbord gehad, en de XP versie die bij de PC werd geleverd (incl. alle drivers etc.) is Windows XP Home.. en ik gebruik nu Pro (los gekocht).

Ik moet dus neem ik aan op zoek naar drivers voor dit antieke moederbord? Ik zal eens een poging wagen...
 
Dan zou je bij HP in het archief zonder meer het moederbord moeten kunnen vinden en de moederbord (mobo) drivers daarvoor kunnen downloaden.
 
We komen in de buurt, maar ik zie hier niets nuttigs tussen staan :(

Ik heb ook al geprobeert hier Retro chipset VIA 4in1 driver te downloaden, maar ook dit had geen success. Het probleem is iig nog steeds aanwezig.
 
Maak met Everst / Belarc of whatever welk tooltje eens een rapport van de hardware in de machine (volledig) en post dat hier.
 
Zie onderstaande links, everest.txt was te groot om hier te uploaden (~300kb).

Na het installeren van die chipset driver geeft Everest nu trouwens "Palomino" aan bij CPU :eek:

everest.txt
DxDiag.txt
 
Oh, misschien ook wel nuttig om te vermelden;

Als ik mijn PC opnieuw opstart wordt windows niet opgestart maar er is sprake van een soort ambulance-geluid. Dit gebeurt altijd als ik opnieuw opstart, maar niet als ik eerst de PC uitschakel en dan aanzet :confused:

Ik weet niet of het er uberhaubt wel iets mee te maken heeft, maar er is dus overduidelijk iets mis met m'n oude grijze PCtje :(
 
Jazeker kan dat ermee te maken hebben. Is dat een lang-kort geluid dat zich steeds herhaalt?
 
Sjah zoals ik al zei, echt een ambulance geluid. Het blijft zich herhalen totdat ik de PC uitschakel :confused:
 
Nope, AVG Free 8.0. En ook als ik die uitschakel (proces + service) doet het probleem zich voor :(
 
Ik kan niet overzien welke "handige en nuttige" tips jij allemaal hebt uitgevoerd (tips van het internet). Derhalve kan dit een gebed zonder redelijk vlot einde worden. Daarom het vrijblijvende advies:

pak de Windows CD, formatteer 'm weer en zet Windows XP erop. Laat géén internet(configuratie)installatie toe. Zorg dat je SP2 op CD bij de hand hebt. Installeer Windows XP, negeer (!!!) foutmeldingen qua drivers. (Dus NIET middels het internet op zoek naar goede drivers) Installeer nu EERST de moederbord drivers. Installeer dan SP2 en ga dan pas online naar Microsoft update. Doe dit zeker een keer of 4 achter elkaar, pas daarna heb je alle updates. Daar SP3 recentelijk uit is, download dit als de normale updates niets nieuwes meer voor je hebben. Installeer nu SP3. Doe verder helemaal nog niets met internet.

Check nu eens apparaatbeheer op foute of niet volledig geïnstalleerde hardware. Kom dan hier terug met de laatste stand van zaken.

Voor de helderheid: doe exact (maar dan ook echt exact) wat ik adviseer en je zal zien dat je dan een redelijk goed werkende machine hebt (wellicht voor één of twee apparaten nog niet, maar dat komt nog wel) Eén en ander onder voorbehoud van defecte hardware. Als bijvoorbeeld een hdd of een PSU defect is, dan tja.............. helpt een goede volgorde van installeren ook niet.

Ga vooral NIET allerlei tweakjes en andere op het w w w gevonden handige / nuttige tips uitvoeren. Laat alles standaard tijdens de installie van Windows XP, de moederborddrivers, SP2 en SP3.
 
Laatst bewerkt:
"kom je halen ~ kom je halen ~ kom je halen ~ kom je halen ~ kom je halen ~ kom je halen"

Moi,
Stinuz, je hebt het over het gebruik van Explorer en de Verkenner.
Internet Explorer heeft een probleem met 100% processorgebruik wanneer het bestand waarin het de tijdelijke internetbestanden bijhoudt fouten bevat. De enige oplossing is dan het verwijderen van dit bestand (index.dat) zodat Windows XP een nieuwe maakt. Dit zou je echt moeten proberen. De folgende uitleg komt van Kelly's Corner.

Temporary Internet Files (TIF)

Internet Explorer (IE) can enter a state where it almost immediately hangs and starts to use 100 percent of CPU time. In particular, trying to delete Temporary Internet files via Tools, Internet Options triggers this behavior. Also, all attempts to delete files or folders from %systemdrive%\Documents and Settings\%username%\Local Settings\Temporary Internet Files (or wherever the Temporary Internet files folder is located) causes Windows Explorer to hang. This behavior occurs because the Temporary Internet files database is corrupt.

The Temporary Internet files aren't really files but entries in %systemdrive%\Documents and Settings\%username%\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\index.dat. Deleting that file solves the problem.

Exit IE and Windows Explorer (iexplore.exe and explorer.exe, respectively, in Task Manager). Use the following command from a command prompt to delete the file:

Type in cd.. enter, cd.. enter then paste this line:
del "%userprofile%\local settings\temporary internet files\content.ie5\

-----------------------------------------------------------------------------

Empty Temp Folders v2.8.3
http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/index.html


Ben je er nog? Zou de computer een alarm signaal geven omdat je processor een onmogelijke of verdachte opdracht van Windows kreeg? Bij het kijken in de BIOS krijg je misschien uitleg of zie je bij de opties iets staan dat hierover duidelijkheid biedt.
.
 
Laatst bewerkt:
Pasja, ik probeer op het moment XP te slipstreamen met alles erop en eraan voor m'n PCtje, misschien dat dat werkt. Zoniet, dan probeer ik jou manier.

Alfred2, ik heb gedaan wat je me aanraadde maar helaas, geen effect. Het probleem doet zich trouwens ook niet alleen voor in IE, maar ook in Firefox en gewoon explorer :(

Bedankt voor de hulp :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan