bij mailen via SMTP ontbreken ontvangst-en leesbevestiging

• Onderwerp starter Onderwerp starter han2
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

han2

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2004
Ik weet niet of mijn vraag hier goed gepost is....
Ik verstuur facturen met een boekhoudprogramma. Hierbij staat Outlook als e-mail programma ingesteld.
Standaard wordt er om een ontvangst-en leesbevestiging gevraagd, en die ontvang ik ook altijd.
Binnenkort willen we gebruik gaan maken van een ander e-mailadres en via webmail werken ( zit bij onze webbuilder )
Daarvoor moet ik mijn instellingen in het boekhoudprogramma aanpassen. Om te testen heb ik Outlook
gewijzigd in SMTP. Omdat wij bij ons webbuilder pakket geen uitgaande e-mail server hebben ( daarvoor
moeten we het pakket upgraden, wat te overwegen zou zijn ) heb ik bij de instellingen de gegevens van onze
provider overgenomen. Als test een factuur naar het e-mail adres van een bekende gestuurd. Deze ontvangt de
factuur, maar krijgt geen leesbevestiging te zien ( terwijl de e-mail instellingen in de webmail hiervoor wel "aan" staan ).
Ook komt dit bericht niet in de map "verzonden" van mijn webmail.
Ik ben hier niet echt in thuis, maar vraag me af of het ontbreken van ontvangst-en leesbevestiging en het niet verschijnen
in de map "verzonden" te maken kan hebben met het feit dat ik niet met een eigen e-mail server werk ? Ik vind het minder erg
dat ik geen leesbevestiging ontvang, maar wil er wel zeker van zijn dat de factuur bezorgd is. Of kan ik dit op een andere manier
oplossen ? Zelf denk ik dat er twee opties zijn ; ofwel via Outlook blijven werken ( met als nadeel dat ik dan e-mails op twee locaties
heb, nl. in Outlook en in webmail ) of wellicht mijn webbuilder pakket upgraden naar een versie met SMTP ?

Moeilijk te zeggen alleen aan de hand van deze gegevens. Indien je hard SMTP gegevens gegevens ingeeft is het inderdaad mogelijk da het niet in je "verzonden" terechtkomt. Bijvoorbeeld als je je niet verder hoeft te authenticeren op de server.

Leesbevestiging en ontvangstbevestiging zijn overigens nooit sluitend en altijd vrijwillig vanuit de ontvanger. Er is geen standaard (tenminste geen open web standaard) die dit af kan dwingen. Het enige wat je zeker kan weten is of de eerste server richting de ontvanger de mail heeft aangenomen. Voor de rest is het goodwill

Dat leesbevestiging vrijwillig gaat, daarvan ben ik me bewust....Is ook niet het allerbelangrijkste. Wel belangrijk vind ik dat de mail op het e-mail adres bezorgd is.
Nu even het nog het volgende ; ik heb nog wat uitgeprobeerd ; hoe kan het dat, als ik in het boekhoudprogramma in plaats van Outlook SMTP selecteer voor de uitvoer van mijn facturen, bij de ontvanger het e-mail adres van de verzender komt staan wat in Outlook als "standaard" ingegesteld staat ? Ik had nl. om te testen een factuur naar ons zakelijke e-mail adres gestuurd. Bij afzender staat echter als e-mail adres ons prive e-mail adres. In Outlook aangepast ( dwz ons zakelijk adres als standaard opgegeven), opnieuw uitgeprobeerd en nu staat bij afzender inderdaad ons zakelijke adres. Maar ik ging ervan uit als ik via SMTP facturen verzend, heel Outlook eigenlijk buiten beschouwing wordt gelaten.....?

Wel belangrijk vind ik dat de mail op het e-mail adres bezorgd is

Ook dat is dus niet te garanderen met bestaande standaarden.

Verder is SMTP dus afhankelijk van de data die je het geeft en hoe de specifieke server opereert. SMTP als standaard heeft geen "afzender" Het verwacht op een of andere manier te worden verteld "wie" de zender is. Het is perfect mogelijk in de SMTP standaard om elke mail die je verstuurd te laten komen van pietje@pietje.pietje, of elke andere willekeurige ingeving. Op windows machines zal de server, indien er geen betere informatie voorhanden is, proberen te sturen vanuit het standaard mail profile. Het is dus geen inmenging vanuit outlook, maar vanuit je MAPI profiel (hetzelfde zou gebeuren als je windows live mail oid zou gebruiken).

Ik heb besloten om in plaats van met SMTP gewoon via Outlook te blijven werken. Lees-en ontvangstbevestigingen komen dan in ieder geval goed door. Bedankt voor de reacties. Ik zet de status op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan