Bij openen voorwaarde controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

hak74

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
Ik zoek de code om bij het openen van een bestand de cellen van bepaalde kolommen in excel te controleren.

Doel is om te controleren of een bepaalde waarde (datum) wordt overschreden en als aan deze voorwaarde wordt voldaan dan moet de cel rood oplichten. = alleen als er nog geen datum is ingevuld in de naastliggende cel =

Kan iemand hiervoor een voorzetje geven?

Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat je gewoon de functie voorwaardelijke opmaak zoekt.
Onder Excel 2003 is die functie te vinden onder menu Opmaak.

Bij die voorwaardelijke opmaak kun je gebruik maken van excel formules, dus je kunt checken op een bepaalde datum (handmatig invoeren of gegeven in een andere cel) of als er niets is ingevuld.

Het lijkt erop dat je gewoon de functie voorwaardelijke opmaak zoekt.
Onder Excel 2003 is die functie te vinden onder menu Opmaak.

Bij die voorwaardelijke opmaak kun je gebruik maken van excel formules, dus je kunt checken op een bepaalde datum (handmatig invoeren of gegeven in een andere cel) of als er niets is ingevuld.

Bedankt, die optie kende ik inderdaad nog niet. Ik zocht het dus iets te ingewikkeld.

Ik heb nog wel een vervolgvraag, want ik wil 2 voorwaarden controleren en dat lukt me niet om te combineren onder de functie voorwaardelijke opmaak.

de voorwaarde moet zijn
- als CEL is leeg controleer dan de huidige datum, als de geplande datum in het verleden ligt, dan moet de opmaak aangepast worden. Het lukt mij niet om dit onder voorwaardelijke opmaak in 1 voorwaarde gepuzzeld te krijgen, heeft iemand een idee?

Ik weet wel een oplossing en dat is dat ik deze voorwaarden in een andere cel laat controleren met een als-functie en dat ik de voorwaardelijke opmaak naar die andere cel laat kijken maar ik hoop dat iemand een directere oplossing heeft.

je kunt een voorwaardelijke opmaak ook baseren op een formule (kies de optie Formule, ipv Celwaarde).
je kunt bij het invoeren van de voorwaardelijke opmaak dus je =ALS() formule invoeren, de uitkomst van de formule moet TRUE of FALSE zijn, anders werkt de voorwaardelijke opmaak niet.

dank zo kom ik er wel uit.

Ik heb zelf ondertussen ook nog een andere variant verzonnen.

Als aan de 1e voorwaarde wordt voldaan, dan neemt excel de daarbij behorende opmaak over.

dus 1e voorwaarde is cel >0, dan opmaak onveranderd.
2e voorwaarde is datumcontrole met eventuele opmaakwijziging

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan