• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij opname macro alles oke,

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArthurvL

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2020
Goedenavond allen,

Allereerst de best wensen voor 2021!

Ik ben bezig met bankgegevens van een csv bestand te kopiëren in een xlsm bestand. In deze laatste heb ik een macro en bij het maken van de macro gaan de stappen goed, maar als ik hem nogmaals gebruik is de cel nog niet geconverteerd naar nummer (terwijl dit wel één van de stappen is in de macro).

De stappen in de macro:
- Kolom selecteren; alle punten vervangen door een komma
- Kolom selecteren; Format cells; category number en dan de 2e van boven (rode cijfers als het een - bedrag is)
- Kolom selecteren; alle "'Europese incasso:" vervangen door niets.

De foto hoe ik het wil hebben is met de rode cijfers en hoe ik het krijg als ik alle stappen van de macro doe terwijl ik de macro opneem. Als ik de macro dan nogmaals gebruik met de gegevens uit het csv bestand krijg ik die andere versie met ! en dan is het niet omgezet van tekst naar nummers.

Uiteraard ben ik al enkele keren bezig geweest om dit te verhelpen, maar het lukt me niet. Ik heb zelfs na de macro gebruikt te hebben een tweede macro opgenomen met nogmaals de juiste handelingen en dat uiteindelijk in de andere macro geplakt (de vba tekst zeg maar), helaas werkt dit niet. Ook heb ik diverse mogelijkheden op internet bekeken, niets leek de oplossing.

Hebben jullie een idee? Alvast bedankt natuurlijk voor het meedenken!

Bijlagen

• Cijfers.jpg
    Cijfers.jpg
    7,2 KB · Weergaven: 27
  • Cijfers2.jpg
    Cijfers2.jpg
    9,9 KB · Weergaven: 36
Plaats een voorbeeld van je Excel bestand met de macro en zo'n CSV bestand.
Uiteraard geanonimiseerd.

Of op zijn minst de code; een bankstaatje kunnen we zelf ook wel downloaden :). Ik heb er althans nog wel een liggen om mee te testen.

Gebruik Data From Text/CSV in combinatie met PQ.

wat is dat Data From Text/CSV in combinatie met PQ ????

Gegevens -> Uit tekst/CSV.
Zo maak je verbinding met een CSV bestand waarna je de data gelijk kan transformeren naar wens. Heel handig

Dank allen voor het antwoorden en het meedenken. Ik zie nu dat er wat extra antwoorden zijn. Ik heb het bestand even anoniem gemaakt en geupload. De macro is toegevoegd zonder het verwijderen van "'Europese incasso:", dat is niet van belang. Als je "text to numbers" drukt zal de macro runnen.

Als je de stappen handmatig zal doen zal je zien dat het werkt, maar met de macro krijg je de ! waarna je "convert to number" krijgt.

Ik hoop dat het duidelijk is wat mijn vraag is, ik hoop dat jullie de oplossing kunnen bedenken.

Bijlagen

Je kan er beter voor zorgen dat je het .CSV bestand op de juiste manier opent. Dus zoals voorgesteld in #4 dan heb je helemaal geen macro nodig.

VBA is Amerikaans georiënteerd. Dus heel wonderlijk moet je de punt vervangen door een punt.

Code:
Sub VenA()
  With Range("I5:K" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
    .Replace ".", "."
    .NumberFormat = "0.00;[Red]0.00"
  End With
End Sub

Je kan er beter voor zorgen dat je het .CSV bestand op de juiste manier opent. Dus zoals voorgesteld in #4 dan heb je helemaal geen macro nodig.

VBA is Amerikaans georiënteerd. Dus heel wonderlijk moet je de punt vervangen door een punt.

Code:
Sub VenA()
  With Range("I5:K" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
    .Replace ".", "."
    .NumberFormat = "0.00;[Red]0.00"
  End With
End Sub

Beste VenA,

Kun je aangeven wat ik zou moeten doen met het csv bestand? Het is een gecomprimeerd bestand, het word geopend met WinRAR. Wat is PQ? Het zou mooi zijn als dit de oplossing zou zijn!

Ik heb dit nu bekeken en het werkt wel; maar dan wel op mijn werk laptop met Office 365. Op mijn eigen desktop met Office 2016 zie ik de getallen wel, maar dan als:

34950
-1648
-99
-2573

Op mijn werk laptop zie ik het wel met een punt (dit is even uit het csv bestand gehaald):

349.50
-16.48
-0.99
-25.73

Kortom, als ik Office 365 heb zou deze methode werken, maar met Office 2016 (en met dezelfde stappen) werkt het niet. Ik ga eens kijken waar dit aan ligt. Als iemand eerder met dit bijltje heeft gehakt en de oplossing weet; ik hoor het uiteraard graag:)

Ik heb inmiddels een methode gevonden die werkt. Ik download een .csv bestand (geen komma bestand, maar een ; bestand) en bij het openen pas ik ook de kolom aan met de bedragen. Ik verander de punt daar al in een komma. Dit zorgt al voor de juiste format en zo kan ik verder.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan