Bij opstarten ieder keer schijfcontole op D.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander Hooftman

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Berichten
188
Mijn C-schijf is een FAT32 en mijn D-schijf is een NTSF.
Ieder keer als ik mijn computer opstart krijg ik de melding dat de schijfruimte op D moet worden gecontroleerd op consistentie.
Dan gaat ie automatisch een schijfcontrole doen op de D-schijf. Vindt nooit een fout en start vervolgens gewoon windows op.
Hoe krijg ik die melding nou weg??
Die melding is ineens een keer gekomen en gaat dus nooit meer weg!!
 
'k weet niet of het helpt,.

maar heb je ook al 's de foutcontrole gedaan in windows?
- rechtermuisknop d:\
- Eigenschappen
- Tabblad "Extra"
- en dan foutcontrole
 
Geplaatst door JKoelman
'k weet niet of het helpt,.

maar heb je ook al 's de foutcontrole gedaan in windows?
- rechtermuisknop d:\
- Eigenschappen
- Tabblad "Extra"
- en dan foutcontrole

Ik heb foutcontrole op C en op D gedaan maar de melding krijg ik nog steeds iedere keer als ik de computer opstart.
 
ik heb het vermoeden dat het komt vanwege de ietwat onlogische verdeling van de schijven v.w.b. de indeling :

waarom een D schijf NTFS en de besturingsschijf (Windows) Fat ?
 
Geplaatst door gast0225
ik heb het vermoeden dat het komt vanwege de ietwat onlogische verdeling van de schijven v.w.b. de indeling :

waarom een D schijf NTFS en de besturingsschijf (Windows) Fat ?

Ik werk al 1½ jaar met deze indeling en nooit problemen gehad maar sinds kort dus ineens wel!!

Maar wat anders; ik heb nu de D-schijf d.m.v. Norton Disk Doctor laten en scannen. En wat denk je, Disk Doctor vond fouten en automatisch gerepareerd.
Ik heb de computer opgestart en het probleem is verholpen.
Ik snap hier niets meer van. Windows schijfcontrole vindt geen fouten en iedere keer die melding terug, Norton vindt wel fouten en het probleem is verholpen.
Rara hoe kan dat??
 
geen flauw idee, maar ik vind de indeling:

data schijf NTFS
besturingsschijf FAT

ietwat "apart".............
 
Geplaatst door gast0225
geen flauw idee, maar ik vind de indeling:

data schijf NTFS
besturingsschijf FAT

ietwat "apart".............

Hoe zou jij het indelen en wat is het voordeel hiervan??
 
2x NTFS :


Het eigen bestandssysteem, NTFS (New Technology File
System) ondersteund nu ook zogenaamde quota’s. Op deze manier kan je bepalen hoeveel ruimte gebruiker X op harde schijf Y van server Z mag gebruiken. Heel handig voor Internet Providers die NT Server hebben draaien. Tot nu toe moest voor deze functionaliteit een apart programma worden aangeschaft. NTFS heeft ook een aantal optimalisaties ondergaan waardoor het sneller is en efficiënter werkt.

NT5 zal NTFS versie 5 bevatten en deze is niet compatibel NTFS4. Voor NT 4.0 zal er een nieuw Service Pack (versie 4.0) uitgebracht worden waarmee NTFS5 schijven gelezen kunnen worden. NT ondersteunt nu ook volledig FAT32, zodat het mogelijk wordt om te dual-booten vanuit een FAT32 partitie tussen Windows 98 en NT 5.

Voordelen NTFS

Ingebouwde auto-recovey, checkdisk is niet meer nodig.

Ingebouwde compressie (als file attribuut).

Ingebouwde beveiliging per gebruiker.

Mogelijkheid tot encryptie met EFS (Encrypting File System) (als file attribuut).

Veel sneller op grote harde schijven door een ander allocatiesysteem.

Instellen van user quota’s.

NT 5 bevat nu ook het nieuwe bestandssysteem UDF (Universal Disk Format) waarmee DVD en nieuwe CD Media gebruikt kunnen worden.

Veel efficiënter voor grote harde schijven omdat de clustergrootte maar 512 bytes bedraagt.
Een van de belangrijkste voordelen van NTFS tegenover andere File Allocation Tables is het efficiënt gebruik van de ruimte op de harde schijf. Dit door het gebruik van kleine clusters in verhouding met de grootte van het fysische volume. Honderden megabytes kunnen letterlijk worden gewonnen door een FAT of FAT32 partitie te converteren naar het NTFS systeem. Tabel 1 geeft een overzicht van de gebruikte clusters bij een bepaald volume.
 
Geplaatst door gast0225
Honderden megabytes kunnen letterlijk worden gewonnen door een FAT of FAT32 partitie te converteren naar het NTFS systeem.

Kan ik mijn C-schijf nu converteren van FAT32 naar NTFS of moet ik eerst de heleboel formatteren?

Maar is een FAT32 partitie dan eigenlijk overbodig geworden?
 
Je kan hem overzetten naar NTFS ja. Heb alleen even de code niet bij de hand :eek:.

En jah, FAT32 is redelijk overbodig. Alleen voor de oude OS'en (DOS, 95, 98, ME) kunnen niet met NTFS overweg.

Trouwens, met Windows Longhorn wordt er meteen weer een nieuwe schijfindeling gelanceerd. Toch weer anders dan NTFS, maar ik raad je ook NTFS voor beiden aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan