• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bij volgend tabblad verwijzen naar volgende rij in bronbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

celle013

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2008
Berichten
14
Beste allen,

Ik heb een excelsheet met een bronbestand waar de gegevens per rij weergegeven zijn (zo komt het uit google forms).
Dit zet ik met behulp van verwijzingen om naar een tabblad waar de gegevens logisch en goed leesbaar weergegeven worden.

Elk tabblad moet verwijzen naar een rij in het bronbestand.
Ik heb een tabblad klaarstaan voor de eerste rij.

Is het mogelijk om het tabblad te kopieren, waarbij alle verwijzingen automatisch de gegevens van de tweede rij weergeven?
Nu verander ik telkens in elke cel de rij handmatig, maar dat is behoorlijk wat werk. Dat moet toch makkelijker kunnen.

Als iemand het weet, hoor ik het graag! Bijgevoegd een voorbeeld met fictieve gegevens.

Hartelijke groeten, Marcelle.
 

Bijlagen

  • bestand voor helpmij.xlsx
    28,6 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Hallo celle013,
Ik heb het op deze manier gedaan, het is maar een opzetje.
Van je eerste tabblad zou je eigenlijk een tabel moeten maken maar dan moeten de kopteksten aangepast worden.
Kun je alle leerlingen een specifiek nummer geven dat zou met zoeken een stuk makkelijker werken.
Welke versie van Excel gebruik je.
Dat is voor de helpers wat makkelijker.
Als 300 leerlingen heb dan krijg je ook 300 tabbladen, lijkt mij een uitzoekerij.

Groetjes Johan
 

Bijlagen

  • Verwijzing naar tabblad.xlsx
    29,9 KB · Weergaven: 18
Johan,

Er zullen zeker leerlingen zijn met dezelfde voornaam.
 
Goedemorgen Albert,
Ja dat weet ik, is ook een eerste opzetje.
Daarom vroeg ik al over een specifiek nummer, maar ik denk dan kan ze even zien wat de bedoeling is ongeveer.
Er zal vast een mogelijkheid zijn om met Xzoeken of iets dergelijks met met meerdere opties te gaan werken.

Groetjes
Johan
 
Er iswel een methode te bedenken, maar dan moeten er nog wel wat stappen gezet.

dubbele voornamen is (los van de oplossing van jverkerk) een probleem omdat tabbladnamen uniek moeten zijn. Dus daar ligt vrij letterlijk de sleutel.
ik ga er ook vanuit dat je de leerlingen in een logische volgorde wilt, bijv alfabetisch op voornaam en niet
In het tabblad formulierreacties zul je een unieke kolom moeten toevoegen waardoor je per tabbald kunt verwijzen naar die leerling.

Als je geen nieuwe gegevens gaat opslaan op de tabbalden zelf zou je ook kunnen kiezen voor 1 tabblad waarmee je door de leerlingrecords kunt "bladeren" of via een dropdown een leerling kunt selecteren
Maar elke oplossing zal nog aanpassingen/voorbereidingen vereisen
 
Hallo Roel,
Die optie op één tabblad heb ik gemaakt.
Alleen ze zou eigenlijk een specifiek nr. aan de leerling moeten hangen maar ik weet niet of dat kan.
Ik heb in het bijgevoegde bestand er een tabel van gemaakt.

Groetjes
Johan
 

Bijlagen

  • Verwijzing naar tabblad.xlsx
    34,6 KB · Weergaven: 22
Het was ook geen vraag aan jou maar aan de vraagsteller.
grote kans dat ze al een methode hebben om de Jannen en de Annes uit elkaar te houden.
Want als het gewoon een kwestie is van brontabel naar tabbladen dan maak je gewoon een VBA scriptje dat regel voor regel afloopt en tabbladen creëert voor elke rij. maar dan staat alles op volgorde van binnenkomst en zit je daarna oneindig te schuiven.
En als dit voor meerdere klassen wordt gebruikt moet je iets langer nadenken over een logische opzet
Mijn inschatting is dat dit een bestand per klas zal worden en dan dus telkens 25-30 tabbladen zal hebben, dan is het wel handig als de tabbladen meteen in de gewenste volgorde komen
 
Zo?
Voeg een kolom toe met fictief leerlingnummer.
Ik heb wel de layout van de leerlinggegevens aangepast.
 

Bijlagen

  • leerlingen.xlsm
    47,3 KB · Weergaven: 20
Beste allen,

Ik werk met office 365.
Het zijn groepen van max 20 leerlingen, dubbele namen komen voor, wij gebruiken dan voornaam +eerste letter achternaam in het tabblad.
Op zich hoeven de namen niet in een bepaalde volgorde, al vindt mijn collega op alfabet wel fijn. De manier waar op ik de verwijzingen nu maak, zorgt ervoor dat de tabbladen kunnen wisselen zonder dat dit invloed heeft op de gegevens.

Het bronbestand (Formulierreacties 1) komt direct uit google forms. In de formulieren worden soms gegevens bijgewerkt, waardoor het wijzigen van die sheet niet heel handig is. Het kan wel, als het echt nodig is, bijvoorbeeld voor het toevoegen van een leerlingnummer.

Een dropdownmenu is een leuke optie, alleen halen we uit de tabbladen (ook met verwijzingen) een lijst met emailadressen. Maar dat zou natuurlijk ook uit het bronbestand kunnen komen.

@Johan; jij gebruikt zoeken om te verwijzen. Hoe werkt dat? En is dan voor de volgende leerlingen gemakkelijk een nieuw tabblad te maken?
@Albert ik zie de optie 'maak tabblad', maar die optie doet bij mij niets (waarschijnlijk omdat er macro's tegengehouden worden). Maar ik ga er vanuit dat dat zorgt dat voor elke leerling een tabblad zoals 'layout' gemaakt wordt? Hoe werkt dat, want ik zie dat de gegevens op formulierreacties 1 nu gewijzigd zijn in verwijzingen. Daarbij liep Excel vast omdat ik per ongeluk iets veranderde en hij dit niet aankon. Deze optie komt heel ingewikkeld over, klopt dat?

Begrijp ik het goed dat er niet een functie is waarmee je in één keer de verwijzingen kunt aanpassen naar een volgende regel?

Bedankt voor alle moeite so far!!
Marcelle.
 
Marcelle,
Ik weet niet of je het dropdown menu hebt gezien in ik dacht cel A1 dan zou je in principe maar 1 tabblad nodig hebben, ik doe het nu met een nummer maar zou ook nog met voornaam en eerste letter achternaam kunnen.
Groetjes
Johan
 
Hallo Johan,

Aha, ik zie het. Dat zou op zich wel werken ja, zeker met voornaam +eerste letter achternaam!
Kun je de formules en functies die je gebruikt uitleggen?

Groeten, Marcelle.
 
Marcelle,
Misschien dat er helpers zijn die met office 365 een andere oplossing zien zodat je tabblad intact blijft.
Hebben de leerlingen geen specifiek nummer of ID binnen de school.
Ik zou met verticaal zoeken door voornaam+ 1é letter achternaam waarschijnlijk ook een hulpkolom moeten maken.
Dan heb je natuurlijk ook nog bijv. voornaam Jos en dan van den Berg dus dat wordt dan nog een uitdaging.
Hoe haal je de gegevens binnen, je zegt uit een formulier maar je doet dat waarschijnlijk niet met gegevens ophalen, van het web, van tabel of bereik want dan zou je meteen een mooie tabel creeren die je iedere keer kunt verversen.
Je gegeven in de koptekst zouden eigenlijk korter en sprekender moeten zijn, er mogen in één koptekst volgens mij maar, in een tabel dacht ik 265 tekens staan zo uit het hoofd en dat is wel veel.
Met een tabel wordt het ook dynamisch, zo gauw er een rij of kolom bijkomt of iets aangevuld, veranderd wordt, past het zich vanzelf aan, ( kolommen kun je het beste meest rechts bij zetten ivm vert. zoeken nummers.
Kun je een voorbeeld van een formulier met fictieve gegeven meesturen of ergens online zetten om een voorbeeld te maken hoe dat werkt, als dat al mogelijk is.
Het vert.zoeken werkt met verwijzingen vanuit een eerste kolom waar de zoekwwaarde moet staan en het cijfer is de kolom waarin hij zoekt, staat nu vaak een nul omdat er geen gegevens zijn.
=VERT.ZOEKEN($A$1;Alles;5;ONWAAR)
=VERT>ZOEKEN(zoekwaarde;tabel waar ik uit zoek;kolom5;de exacte overeenkomst)
En dat Alles in de formule dat is een verwijzing naar de grote tabel. Kijk maar eens bij formules/ namen beheren, daar zie je ook de verwijzing Alles, klik erop en druk op het pijltje onder "verwijst naar".
Het is voor één tabblad wel even werk maar als je er één hebt kun je meerdere maken.
Veel succes,

Groetjes
Johan
 
Laatst bewerkt:
Marcelle,

Sla het bestand in post #8 eerst op.
Daarna zou het moeten werken. (misschien moet je macro's toestaan nog inschakelen.)
Probeer het eens.
De toegevoegde kolom met leerlingnummer is niet echt noodzakelijk, kan ook nog anders.
 
Bedankt @Johan, ik ga er eens even mee spelen om te kijken of het me zelf lukt.
De gegevens komen uit google forms, die zelf van de antwoorden een google spreadsheet maakt dat er zo uitziet als 'formulierreacties 1'. De kopteksten zijn dus letterlijk de vragen zoals die gesteld worden in het formulier.

@Willem dat werkt inderdaad goed. Maar als ik de gegevens in het bronbestand aanpas, veranderen ze dan ook automatisch op het betreffende tabblad? Er wijzigt gedurende het jaar nog weleens iets namelijk.. En dit was juist bedoeld om dan niet op alle plaatsen gegevens te moeten aanpassen.

Groeten, Marcelle.
 
Het was even puzzelen en studeren maar ik heb een simpele oplossing gevonden.

Ik heb een standaard blad gemaakt en dit "leerlingenblad" genoemd. Dit kun je telkens kopieren en alles wat je moet doen is in cel F2 het rijnummer uit het bestand formulierreacties 1 invoeren voor de leerling die je wilt.

in plaats van rechtstreekse celverwijzingen heb ik een INDEX formule gemaakt je moet dan nog wel voor elk veld het kolomnummer invullen maar dat kan

Code:
=INDEX('Formulierreacties 1'!$A$1:AW50;leerlingblad!$F$2;KOLOM(C1))

'Formulierreacties 1'!$A$1:AW50 is je tabel met leerlinginfo.
leerlingblad!$F$2 bevat het rijnummer dat je handmatig invoert
KOLOM(C1) dit bepaald welke kolom moet worden uitgelezen. de functie kolom() vertaald C1 naar 3, als je er KOLOM(Z1) van maakt wordt de waarde 26. Je hoeft niet naar het juiste formulierblad te verwijzen omdat dat al aan het begin is gebeurd

Ik heb niet alle velden al aangepast alleen de leerlinggegevens en die van 1 ouder om te laten zien hoe het werkt.

nog een laatste tip als je in F2 nr 1 zet dan toont de formule de kolomnaam uit formulierreacties, dat kan handig zijn om snel te zien of je de goede kolom hebt bij het maken van de formules
 

Bijlagen

  • bestand voor helpmij RJ.xlsx
    29,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Hallo Roel,

Wow, das ziet er inderdaad uit als de simpele oplossing.
Ik geloof dat ik de formule ook nog snap ;)

Ik zie bovenin de leerlingbladen, boven de rij met A, B, C enz. nog een rij 1 en 2 staan. Gewoon uit nieuwsgierigheid; wat houdt dat in? Ik kan de informatie die daarin staat niet zien.

Bedankt voor de moeite (ook van alle anderen natuurlijk!).
Ik probeer het even uit, als ik er nu uit kom zal ik het topic sluiten.

Groeten, Marcelle.
 
oh, had eerst een ingewikkelder oplossing met meerdere selecties. daarom had ik een paar kolommen gegroepeerd, zodat je ze kon verbergen. die groepering had ik er nog uit moeten halen na de vereenvoudiging.
Het is deze functionaliteit https://support.microsoft.com/nl-nl/office/gegevens-op-een-werkblad-groeperen-en-een-overzicht-maken-08ce98c4-0063-4d42-8ac7-8278c49e9aff


Het kan bij lange of brede formulieren nog wel eens handig zijn om stukken te verbergen als je ze niet nodig hebt. Scheelt in het scrollen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan