• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bijhouden aantal malen dat bestand geopend wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter16

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Ik ben opzoek naar een mogelijkheid waarmee op 1 of andere wijze wordt bijgehouden hoevaak een bestand (evt.) sjabloon) wordt geopend. Ik zou me iets kunnen voorstellen met een macro welke gegevens wegschrijft in een bestandje.
Wie weet een mogelijkheid?

Alvast bedankt.

Onderstaande macro plakken in de werkboekmodule.

Private Sub Workbook_Open()
Sheet1.Range("A1") = Sheet1.Range("A1") + 1
End Sub

In de cel A1 komt in dit geval de teller te staan.
Voorwaarde voor verhoging van de teller is dat bij het afsluiten gesaved wordt.

aanvulling gewenst

Betreffende macro werkt inderdaad maar heeft dus als nadeel dat het opgeslagen moet worden. Ik wil eigenlijk weten hoevaak een bestand geraadpleegd wordt (ook als het niet opgeslagen wordt). Met name is dit van toepassing bij sjablonen. Kan ik dan niet een ander bestandje laten aanroepen, opnummeren, het bestandje afsluiten en doorgaan met opgevraagde bestand. Nav de vorige reactie zat ik aan bijv. onderstaande te denken (waarbij Tellerstest.xls het tijdelijke bestandje is):

Workbooks.Open FileName:="E:\Mijn documenten\tellertest.xls"
Sheets("Blad1").Range("A1") = Sheets("blad1").Range("a1") + 1
ActiveWorkbook.Save
ActiveWindow.Close
End Sub

Maar dat werkt dus niet.

Bijkomend " probleem" bij sjablonen is dat de teller (de macro) alleen mag werken als het sjabloon geopend wordt, niet als later het sjabloon als bestand bewaard wordt en evt. opnieuw wordt geopend (ik wil dus alleen weten hoevaak het sjabloon aangeroepen wordt).

Wat moet ik doen?

Pas de macro als volgt aan om te voorkomen dat deze start bij een xls
Code:
Private Sub Workbook_Open()
  If Right(ThisWorkbook.Name, 4) <> ".xls" Then
    MsgBox "jouw code"
  End If
End Sub

Bedankt. Dit lijkt me een mooie oplossing voor dat deel van het probleem. Resteerd nog het volgende probleem.

Ik had onderstaande regel "verzonnen" maar dit geeft een foutmelding. Wat is fout. Ik wil dus eerst een bepaald bestand openen waarin de tellerstand weggeschreven kan worden.

Workbooks.Open FileName:="E:\Mijn documenten\tellertest.xls"

Als het document op die plaats staat dan zou die code moeten werken. Open het document misschien eens tijdens Macro opnemen om eventuele typfouten in het pad op te sporen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan