Bijlage exporteren uit access

Status
Niet open voor verdere reacties.

williamjr007

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2008
Hallo,

volgende situatie:

als een klant een opdracht plaatst mailt hij ook een bestelbon (in word/pdf/excel/...).
Deze haal ik binnen als bijlage in access.
Als het project is uitgevoerd wordt vanuit de database een beknopt rapport gegeneerd (in pdf) met alle info die de facturatieafdeling nodig heeft om te kunnen factureren.
Dit rapport wordt ergens op de server in een bepaalde map weggeschreven.
Graag had ik als extra ook nog de initiële bestelbon (die dus reeds als bijlage in access zit) in die map weggeschreven.

Iemand suggesties hoe dit aan te pakken?

Bedankt!

Nou, de eerste en beste tip is natuurlijk om nooit bijlagen in de db op te slaan, maar altijd buiten de db op te slaan in een map, die je bij voorkeur onder de map van de db hangt zodat je hem altijd relatief kunt opvragen. Op die manier hou je de db klein, en de bestanden altijd beschikbaar.

Hier een voorbeeldje van de Microsoft site om afbeeldingen uit een bijlageveld te exporteren. Moet je wel aan kunnen passen denk ik.
Code:
Sub ExportBijlagen()
Dim rsT As DAO.Recordset, rsP As DAO.Recordset

Set rsT = db.OpenRecordset("Employees")
    Set rsP = rsT.Fields("Pictures").Value
    While Not rsP.EOF
        rsP.Fields("FileData").SaveToFile "C:\Documents and Settings\Username\My Documents"
        rsP.MoveNext
    Wend
End Sub

Bedankt voor de tip maar ik moet eerlijk toegeven dat het mij niet helemaal duidelijk is wat en hoe ik deze code moet aanpakken om het te laten werken.

Ik heb bv enkele dingen gewijzigd (vet) maar alhoewel ik geen foutmelding krijg gebeurt er ver ook niks :

Code:
Sub ExportBijlagen()

Set rsT = [B]Currentdb[/B].OpenRecordset("[B]A_tblAAG[/B]")
    Set rsP = rsT.Fields("[B]Bijlagen[/B]").Value
    While Not rsP.EOF
        rsP.Fields("[B]Bijlagen[/B]").SaveToFile "C:\Documents and Settings\Username\My Documents"
        rsP.MoveNext
    Wend
End Sub

Het is mij ook niet duidelijk hoe ik in deze code nog op een record kan filteren.
Op mijn openstaan form heb ik een veld projectcodeID waar ik eigenlijk in mijn tabel wil op filteren, om zo de juiste bijlage op te halen.

Als je het klantrecord opent op een formulier, dan kun je voor de export een knop maken op dat formulier (met de naam ExportBijlagen) waar de code dan achter komt te hangen. Filteren gebeurt nu niet, maar dat moet je dan doen in de eerste Recordset. Iets als:
Code:
Sub ExportBijlagen()

Set rsT = Currentdb.OpenRecordset("SELECT Bijlagen FROM A_tblAAG WHERE [KlantID] = " & Me.KlantID)
    Set rsP = rsT.Fields("Bijlagen").Value
    While Not rsP.EOF
        rsP.Fields("Bijlagen").SaveToFile "C:\Documents and Settings\Username\My Documents"
        rsP.MoveNext
    Wend
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan