Bijlagen beheren

Status
Niet open voor verdere reacties.

robpunt

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2006
Hallo allemaal,

Het volgende.
In access hebben wij een leerlingentabel waarin wij ook een kolom hebben waar bijlagen in worden beheerd. In ons geval is dat een foto van een leerling.

de vraag:
In ons geval is het leerlingnr (vb 12345) altijd gelijk aan het nr van de foto (vb 12345.bmp) allen heeft deze de extentie .bmp. Is het mogelijk dat hij automatisch het leerlingnr's uit de kolom leest en het dan wegschrijft in de kolom bijlagen met de extentie .bmp

Hoop dat jullie me begrijpen.
Alvast heel erg bedankt,

Vriendelijke groet,
Rob

Bijlagen

• Leerlingopslag.jpg
    Leerlingopslag.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 36
Wat wil je precies? Automatisch een map met foto's uitlezen, en de fotonaam+padnaam wegschrijven in de overeenkomende records?

Ik meen datje bedoelt dat je een veld dat nu nog niet gevuld is wil vullen met de gegevens vanuit je tabel inclusief .bmp.

Dat kun je doen met een update query, voor onderstaande query heb ik één tabel (tabel1) met daarin het veld leerlingnummer wat gevuld is en een leeg veld met de naam bijlage
onderstaande query vult het veld bijlage met het leerlingnummer en plakt daaraan vast .bmp.

[SQL]UPDATE Tabel1 SET Tabel1.bijlage = [leerlingnummer] & ".bmp";
[/SQL]

is dat wat je wil bereiken?

Als dit de bedoeling is, heeft het veld [Bijlage] natuurlijk geen enkele zin; waarom zou je een extra veld gebruiken voor een gegeven dat je (op deze basis althans) altijd kunt afleiden van een ander veld? Eén van de belangrijkste databaseregels is: sla geen gegevens op die je kunt herleiden uit andere gegevens.... En dit is daar dan een prima voorbeeld van: [Leerlingnummer] + .bmp = Nieuw veld. Niet doen dus!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan