Bijlagenlijst in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcgek

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2010
Ik hou voor de rva een database bij met al mijn sollicitaties. Daarin zit ook een veld Bijlage, waarin in steeds de betreffende vacature met mijn brief en cv in opsla. Nu vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn in een rapport de namen van alle bijlagen per sollicitatie te noteren? Ik al een manier om de namen van de bijlagen in het rapport te zien, maar dan toont hij wel 3 keer dezelfde gegevens met telkens een andere bijlage. Iemand een idee hoe deze samen te voegen?

Ik werk nooit met bijlagen, want ik vind het een gruwel. Mijn insteek zou zijn om een aparte tabel te maken voor je bijlagen, en daar velden voor de padverwijzingen en wat je nog meer kwijt wilt in op te slaan. Die padverwijzing gebruik je dan als link (met FollowHyperlink) zodat je het bestand vanuit het formulier kunt openen, en je rapport is dan gewoon een standaard rapport met eventueel een subrapport, al kun je volgens mij met groeperen ook alles al doen.
Extra voordeel: je houdt je db netjes klein qua grootte, en je kunt altijd bij je bestanden, want die staan gewoon op schijf. Kortom: bijlageveld niet gebruiken biedt alleen maar voordelen :).

Ieder zijn voorkeur veronderstel ik. Ik heb mijn db nu op deze manier opgemaakt en vindt dat op zich prima. Mocht er dus nog iemand een manier weten om bovenstaand idee uit te voeren...

Heeft weinig met voorkeur te maken, maar meer met common sense. Een database groeit verschrikkelijk hard met een bijlageveld, en voor je het weet is hij onhandelbaar groot. Bovendien heb je nu problemen die je anders helemaal niet zou hebben. Mij lijkt het verstandig om een database zodanig te maken dat hij a) beheersbaar is en b) makkelijk in het gebruik. Mij lijkt dat jij die 2 uitgangspunten niet haalt. Maar je mag uiteraard voortploeteren tot je tot een beter inzicht komt :).
Een bijlageveld heeft eigenschappen, die je moet kunnen aanspreken. Volgens mij is het niet mogelijk om een bijlageveld met meerdere bijlagen te splitsen (heb dat ergens een keer gelezen) maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Maar je kunt met DAO wel de bijlagen uitzoeken. Kijk maar eens hier voor wat voorbeelden.
Access is een prima pakket als je je houdt aan de standaard database regels. De eigen 'uitvindingen' van Microsoft, zoals multi-value velden en bijlagevelden, vallen wat mij betreft onder de categorie rampenplan. Maar laat mij je niet tegenhouden; je gaat daar zelf wel achter komen :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan