bijlages afkomstig van xp computers extra risico?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bastiao

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mei 2014
Dit is mijn eerste vraag op dit forum, dus: Hallo iedereen :).

Ook ik heb de heisa rond het stoppen van de ondersteuning van XP meegekregen, en mijn vraag is de volgende:
Loop ik meer risico wanneer ik mailbijlages open die afkomstig zijn van systemen die onder XP draaien?
En zo ja, kan ik zonder een bijlage te openen zien van wat voor systeem deze afkomstig is? Of maakt dat niets uit?

Ik heb een Toshiba Satellite laptop met Windows 7 (legaal) met de standaard aanbevolen beveiligingsinstellingen, de gratis Avira virussoftware (met de standaard instellingen) en een Technicolor TC7200.U modem (hoort bij het abonnement van UPC).

Groeten Bastiaan

Welkom bastiao,

Je kunt volgens mij niet zien van welke Windows versie een email komt. Wel staat in de (niet zichtbare) header van een mail vanuit welk mailprogramma deze is verstuurd. Daar kun je heel soms uit afleiden dat het XP is (Outlook Express).
Als je een goede antivirus op je pc hebt staan dan loop je minimaal risico. Het risico is dan even groot als een email van Windows 7, Windows 8 of een ander besturingssystemen.

De antivirus scant de inkomende (en uitgaande) email op risico's. Bij het openen of opslaan van een bijlage wordt de bijlage ook gescand. Het risico ligt dus eigenlijk op je eigen pc. Hoe beter de antivirus hoe kleiner het risico. De top 5 virusscaneers (in willekeurige volgorde): Kaspersky, Bitdefender, Symantec/Norton, McAfee, Eset.

dat is snel!

Hallo, dank je voor je snelle reactie. Ik zal mn vraag als opgelost markeren.
Groeten Bastiaan.

Wat info over de score van scanners.
- De 5 scanners die ik noemde: 6.0/6.0 (vindt meer dan 95%) en een goede performance.
- Gratis Avira scanner 3.0/6.0 en redelijke performance (gek genoeg is de betaalde versie 6.0/6.0)
- Gratis AVG scanner 3,5/6.0 en redelijke performance (betaalde versie is even slecht).

Persoonlijk geef ik alleen geld uit aan een goed internet security pakket en aan Office. Verder gebruik ik goede freeware.
Suc6 en have fun.

Als een bijlage zegt dat het bv een pdf is, maar de extensie is .exe, dan moet je op gaan passen.

Een pdf kan ook een risico bevatten (komt niet vaak voor, maar is wel gebeurd). Er zijn veel extensies die risico's kunnen bevatten. Zie deze lijst als voorbeeld.
Al-met-al ontkom je niet aan een goede virusscanner (top 5 bovenaan) want zelfs het openen van een email is al een risico. Helaas loopt elke scanner achter de feiten aan :(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan