bijna gelukt: 2 routers 1 modem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

nikez9000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 feb 2013
Hallo allemaal,

Na uren/dagen geklungel en nieuwe routers heb ik mijn netwerk bijna aan de praat. De setup is als volgt:

1 glasvezel modem (100/100 verbinding) -> ethernet kabel van LAN1 van modem naar WAN van eerste wireless router (Sitecom 300N) -> ethernet kabel van 1e router LAN1 naar LAN1 van tweede wireless router (wederom Sitecom 300N).
Routers hebben een verschillend SSID met zelfde WPA2 sleutel.
2e router hangt 2 verdiepingen hoger en werkt als 'dom acces point'. Dwz: DHCP/NAS/Firewall uitgeschakeld én een LAN ip buiten de range van de 1e routers DHCP.

Alles werkt eigenlijk aardig nu. Het enige waar ik tegen aan loop is het volgende:

De 2e router geeft een zeer trage verbinding over wireless. Let op: bereik is prima. Snelheden onder de 5 of zelfs 1 Mbps zijn niet ongewoon. (speedtest.net meerdere tests op meerdere momenten)
Soms wil hij nog wel eens netjes de 30-40 Mbps halen maar waar dit van afhankelijk is, is me echt een raadsel.
Routers omdraaien (instellingen mee veranderd uiteraard) mocht niet baten.
Over de ethernet kabel geeft de laatste router overigens wel bijna 100/100 op speedtest.net.

Ik heb zoveel gegoogled en geprobeerd maar nu hoop ik voor dit laatste probleempje toch op deskundige hulp van buitenaf..

Wie o wie kan mij verder helpen? Alle hulp is van harte welkom!

Groetjes Laurens

1/ waarom een verschillende SSID? Als je dezelfde SSID gebruikt maak je er 1 draadloos netwerk van en kan je in principe naadloos zwerven tss beide routers. Wat je wel moet doen en wat, naar ik vermoed, de oorzaak van jouw probleem kan zijn, is dat je de kanalen van beide draadloze routers verschillend moet zetten. Check ook even met inSSIDer van welke kanalen je buren gebruik maken en op welke sterkte deze uitzenden. De afstand tss beide kanalen dienen idealiter 5 à 6 kanalen te verschillen. Zet je bv router 1 op kanaal 1, dan zet je router 2 op kanaal 6 of 7
2/Mochten bovenstaande tips niks verbeteren, geef dan eens het exacte type van Sitecom op. 't is allemaal 300N op hun site.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan