Bijschrift, in rapport, verbergen onder voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

jempi10

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2012
Heb volgend probleem:
een bijschrift in het rapport mag slechts zichtbaar zijn als een bepaald chauffeur (Jean) geselecteerd is.
de chauffeurs staan in een keuzelijst, de gewenste moet aangeklikt worden.
voor de lijst: klikken op knop met volgende code :
Code:
Private Sub perchauffeur_Click()

Dim Vervoerder, Bestuurder As Variant ' voornaam = benaming in kkernnr van frmledenlijst
Dim strng, vraag, spar As String ' bepaald hoe het gevraagde gegeven noemt
Dim Id As Integer ' het te zoeken element

On Error GoTo eind

strng = ""
vraag = ""
spar = Chr(10) & Chr(13) ' spatie en andere lijn

For Each Bestuurder In Me!Chauffeurnr.ItemsSelected
        strng = strng & "Chauffeur = '" & Me!Chauffeurnr.ItemData(Bestuurder) & " ' or "
    Next

If Len(strng) = 0 Then
    MsgBox "Duid een chauffeur aan" & Chr(10) & Chr(13) & "klik op een naam"
    Exit Sub
End If
strng = Left(strng, Len(strng) - 3)

DoCmd.OpenReport "Lijst Vervoerders", acViewPreview, , strng
strng = ""
eind:

End Sub

echter, als de bedoelde chauffeur niet de eerste staat, werkt het niet; de reden :
ik groepeer op chauffeur, dus wordt er alfabetisch geklasseerd en bv Gilbert komt voor Jean.
in het rapport gebruik ik volgend code (bij laden)

Code:
Private Sub Report_Load()
Dim Voetnota, Chauffeur As String
If Me!Chauffeur = "Jean" Then
    Me!Voetnota.Visible = True
Else
    Me!Voetnota.Visible = False
End If
End Sub

de code werkt zolang er, alfabetisch, niemand geselecteerd is die voor de 'J' komt.
heb geprobeerd een vb bij te sturen maar het lukt me niet om door te sturen (5380 kb ?)

Alle hulp is welkom.

Doe er toch maar een db bij. Als je die eerst comprimeert, en daarna zipt, moet je een eind kunnen komen. Zeker als je Winrar gebruikt, want daarmee kun je eventueel ook nog deelbestanden van 100kb maken. En als dat alles nog steeds niet lukt, zet 'm dan op een fileshare als WikiSend; dan halen we 'm daar op.
Overigens maak je op een vreemde manier gebruik van de ME collectie :).

Bedankt voor uw reactie en om te willen helpen.

Met Winrar ben ik niet bekend, laat staan met Wikisend, zal nagaan hoe ik het moet doe.
Heb al geprobeerd een nieuw bestand aan te maken, maar als ik het wil doorsturen, steeds de foutmelding :ongeldig bestand.

Mag ik vragen wat u bedoelt met
Overigens maak je op een vreemde manier gebruik van de ME collectie
?

Me gebruik je om snel (met IntelliSense) onderdelen uit de collectie op te vragen. Daarvoor gebruik je de punt, niet het uitroepteken. Als je de code zo zou maken:
Code:
Private Sub Report_Load()
Dim Voetnota, Chauffeur As String
If Me.Chauffeur = "Jean" Then
    Me.Voetnota.Visible = True
Else
    Me.Voetnota.Visible = False
End If
End Sub
had je niet half zoveel hoeven te typen :).

Ik geef toe dat het al een paar jaar geleden is dat ik nog VBA gestudeerd heb, en toen was het steeds Me!
Zie niet onmiddellijk de winst, of betreft die de verwerkingstijd?
Wikisend boeit me wel, ben al bezig met opzoeken en hopelijk kan ik vlug melden dat het mij gelukt is.

Wikisend zou moeten gelukt zijn; het bestand: database11.accdb

Laatst bewerkt:
Probleem is: je moet zelf de link meeposten :).

Er zit wel degelijk verschil tussen het uitroepteken en de punt. Het Uitroepteken gebruik je om elementen uit een collectie op te roepen, zoals bijvoorbeeld een recordset. Een veld is daar onderdeel van de collectie Record. Met de Punt benader je eigenschappen en methodes. En bij een formulier zul je eerder een eigenschap instellen dan een collectie. Maar je kunt met de punt dus ook controls opvragen op een object. En daarbij is het (bijzonder) grote voordeel dat je maar een paar letters hoeft te typen om de control te vinden. Access zoekt namelijk op basis van de ingetypte letter(s) de overeenkomende controlnaam op. En dat scheelt niet alleen enorm in typen, het scheelt ook in nauwkeurigheid, want je kunt bijna niets fout meer doen. Daar waar je makkelijk een typefout kunt maken als je het uitroepteken gebruikt (met alle gevolgen van dien) is die kans bij het gebruik van de punt bijna uitgesloten. Je ziet namelijk ogenblikkelijk of het control er is of niet.
Daarnaast schijnt de punt iets sneller te zijn dan het uitroepteken. Maar dat is een puur theoretisch voordeel.

Bedankt voor de uitleg.
Nu merk ik goed dat het al lang geleden is dat ik nog Access gevolgd heb.
Het lukt maar niet om het bestandje hier op te laden en door te sturen (nog steeds de foutmelding bij opladen).

Ook om het via wikisend te doen lukt niet; doe opload en daarna????
Als ik het via mail verstuur (naar mijn 2e mailadres), krijg ik een bij opening waarschuwing dat het bestand een virus kan bevatten.
Zal nogmaals het bestand volledig opnieuw maken.
(De voetnota waarover het gaat is wel een label).

Db's kun je niet zonder meer uploaden want de database extensies worden geblokt. Wat een beetje vreemd is, want Word en Excel documenten met macro's mogen wel door, maar ach... Je moet hem dus in ieder geval zippen. Dan kan het wel.
Verder zou je de db nog wat leger kunnen maken voordat je 'm herstelt. We hebben maar een paar (dummy) records nodig om te kunnen zien wat er aan de hand is.

Bekijk bijlage Database3.rar

Heb nog eens een nieuw bestandje gemaakt.
Zou moeten openen op het formulier.
Hopelijk heb ik het op de goede manier doorgestuurd.

Of is wat ik vraag, het gewoon niet mogelijk?
Aan al wie er aandacht aan besteed, bedankt.

Heb het voorlopig, in de hoop dat er een mooiere oplossing komt, zo opgelost:
ik laat de naam 'Jean' voorafgaan door een spatie, zo staat hij altijd als eerste.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan