• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bijtellen met rowsource

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank_koreman

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2006
kassasysteem

hallo,

weet iemand wat ik hier fout doe? ik heb in het werkblad home een tabel die gewijzigd word. in een formulier heb ik een combobox die een rowsource heeft op blad 2 en een knop om de getallen die in de tabel in HOME staan op de goede plaats op blad 2 bij te tellen. er is iets fout in de code, maar ik kan het maar niet vinden.
Code:
Private Sub opslaan_Click()
With Sheets("HOME")
     .Cells(152, 3).Select
     Selection.Copy
End With
With Sheets(2)
       .Cells(Me.ComboBox1.ListIndex + 2, 3).Select
       Selection.PasteSpecial Paste:=xlAll, Operation:=xlAdd, SkipBlanks:=False _
        , Transpose:=False
End With
End Sub
het gaat fout bij " .Cells(Me.ComboBox1.ListIndex + 2, 3).Select" . ziet iemand de fout?
alvast bedankt
frank

Laatst bewerkt:
Beste Frank Ik denk dat dit je vragen beantwoord

Oh By the way De eigenschap Cells is een alleen lezen eigenschap. Via de eigenschao .Value van Cells kan het wel
Ik heb er een For each ..next constructie aan toegevoegd waardoor alle soorten in een keer worden opgeslagen. Kijk ook even in de code van drank selectie 1e sub. With gebruik je om eenvoudig meerdere eigenschappen van een object in te stellen zonder dat je iedere keer de objectNaam te typen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hoi Icodee,

hartelijk dank voor je moeite, het heeft me erg geholpen en nu werkt alles zoals ik wil. die eerste sub van de drankenkiezer is inderdaad niet meer nodig, maar ik had eerst de conbobox1 uit de namenselectie ook in de drankenselectie staan. dat heb ik nu dus aangepast. ik begrijp nu het With verhaal wel, maar heb dan nu een vraag over .Value.
door gebruk te maken van de eigenschap .Value van Cells beweegt het beeld dus niet mee met berekeningen op verschillende bladen?
en is het volgende dan een goed voorbeeld van de eigenschap .Value van Cells?
Code:
Value.Cells( 2, 21).Select
Selection.Copy
etc.
etc.
als ik het namelijk ook nog begrijp, dan kan ik het de volgende keer ook.

nogmaals hartelijk dank,

frank

Frank,

.Value is een eigenschap van een Object(cel) Deze heeft een waarde welke je kunt opvragen of wijzigen, maar niet selecteren of copieren.

Als je de waarde opvraagt kun je hem bv in een variabele zetten.
VariabeleNaam = Range("A1").Value

Geef de variabele wel het juiste type ( String voor tekst en integer of long voor numerieke waarden) anders krijg de foutmelding "Typen komen niet overeen"

Je kunt ook directe bewerkingen uitvoeren zoals:
Range("A1").Value = "Nieuwestring"
Range("A1").Value = Range("A1).Value + 1

.Value moet altyd worden voorafgegaan door een Objectnaam(bv Range("A1)) tenzij je de with constructie gebruikt.

With Range("A1")
.Value =
. Font =
. InteriorColorIndex =
End With

Zo kun je alle eigenschappen van een object instellen.

Hoop dat dit je helpt.

dank je wel voor je uitleg, leo. dan begrijp ik dat ook weer iets beter.
maar bestaat er dan een andere manier waarop ik kan zorgen dat berekeningen door macro's op verschillende bladen en verschillende hoogtes in een blad uigevoerd worden zonder dat het beeld (ook al is het heel snel) meebeweegt met de berekeningen?
als voorbeeld: in mijn voorbeeld bestand heb ik op het blad HOME een groot aantal rijen verborgen. stel dat de startbutton helemaal bovenaan staat en het groene blok op B151 begint. ik wil nu dat de berekeningen wel in dat blok uitgevoerd worden, maar dat het beeld helemaal bovenaan in HOME blijft (bij de startbutton).
kan dat? en hoe moet ik dat uitvoeren?

frank

sorry, maar ik zie zo snel niet wat er verandert is.

dit voorbeeld is maar een stukje van het programmatje dat ik aan het maken ben, en ik heb er vaker last van dat het beeld steeds meebeweegd, ook al is het soms maar kort (omdat ik aan het eind van mijn subs weer focus op HOME ergens bovenaan.
het flitsen van het beeld wil ik dus niet. is het mogelijk dat tegen te gaan?

frank

Code:
Application.ScreenUpdating = False
   bladiblabla
Application.ScreenUpdating = True

Hallo Frank,

Door het aanpassen van de UserForm "drankenkiezer" zijn de beelflikkeringen verdwenen.
De code onder de drankknoppen is ontdaan van alle selecteer-code.
De Namenkiezer is voorzie van de mogelijkheid namen toe te voegen en te verwijderen.
In de module "start" is een check opgenomen of er al of niet een bestelling is gedaan.

Hopelijk is dit een bijdrage aan je programma.

Bijlagen

Drankenkiezer aantallen selecteren

Hi Frank.

Ik denk dat het niet super is om bij een bestelling van 8 colaatjes 8 maal op de knop cola te klikken. Ik heb De Drankenkiezer wat aangepast( een paar knoppen erbij enzo) waardoor je de hoeveelheid in een keer kan ingeven.

Hopelijk vindt je het wat.

Ben benieuwd hoe je verder gaat. Hou ons op de hoogte svp.

Bijlagen

Hallo Leo,

Dit is leuk om te doen.
De teller mooi opgelost.

Als co-producent nog een opmerking.
De buttons 10,11 en 12 verwijzen alle 3 naar het redbulllabel.

En nu nog even voetbal kijken.

dank je wel LucB en Leo (blijkbaar)

het ziet er al geweldig uit. ik vind het leuk dat jullie het ook een leuk project vinden.
wat jullie nu allemaal gedaan hebben, had ik ook zo willen hebben, maar durfde het eigenlijk niet te vragen.

ik heb nog wel een aantal vragen.
1. 11, 22, 33 etc. zijn niet mogelijk in de drankenkiezer.
2. is het mogelijk dat standaard de 1 al is ingesteld in de drankenkiezer (als men dan namelijk maar 1 drankje drinkt hoef je niet eerst op de 1 te drukken)
3. ik krijg een fout in de Sub opslaan. in de regel
Code:
for each c in range ("aantallen")
het gaat dan om de letter c waar ik de foutmelding: kan project of bibliotheek niet vinden krijg.
4. LucB. ik heb een blad toegevoegd. in dat blad staan de prijzen. er zijn voor verschillende groepen verschillende prijzen. ik kan nu makkelijk namen toevoegen aan de laatste groep, maar aan de andere groepen nog niet. als het niet te veel moeite is, zou je daar dan ook iets voor kunnen verzinnen?

nogmaals heel erg bedankt.

met vriendelijke groet,

frank

bij het openen van het voorbeeld bestand gewoon op "nee" klikken. er zijn namelijk helemaal geen verwijzingen naar andere bestanden, maar ik heb wel een blad gekopieerd uit het echte bestand. de reden trouwens dat ik het echte bestand niet stuur is niet dat er vertrouwelijke informatie in staat, maar het feit dat het te groot is. te veel plaatjes en dergelijke. maar als het helemaal af is kunnen jullie je email-adres wel eens sturen, dan zal ik het volledige programmatje sturen. ik heb namelijk al heel veel van dit forum gehaald. dit bestand is dus voor jullie ook een trofee.

p.s. ik heb de verwijzingen naar de labels aangepast. dank je wel voor de oplettendheid.

Bijlagen

Frank,
Hierbij de laatste versie,waarin ook de wijzigingen van Leo zin verwerkt.

Je vraag om in 3 groepen toe te voegen en te verwijderen is zeer lastig
gezien de huidige layout.

Het gaat uit eindelijk om de groepskorting.
Je zou voor ieder hetzelfde tarief kunnen hanteren en bij de betaling een korting kunnen geven aan klante met een bepaald kenmerk.

Denk daar eens over. Ik zal het ook doen.

We moeten voorkomen dat wat met een simpele vraag begon niet te complex wordt en de structuur gaat verliezen.
Anders moet je gaan denken aan een compleet nieuwe opzet.

Hier de RAR die met de kennis van nu goed werkt.

Bijlagen

hoi LucB,

ik had inderdaad wel gedacht dat het moeilijk zou worden. ik zal er inderdaad eens goed over nadenken.

maar over het bijgevoegd bestand, ik zie wel dat er iets veranderd is, maar de bovengenoemde problemen zijn niet verdwenen. ik weet niet of je daar al iets mee had gedaan in de laatste bijlage, maar als dat wel het geval is, ligt het misschien aan de excel-versie.

ik zal ook eens over de betalingskorting nadenken. dit zou dan een percentage moeten zijn neem ik aan?

groet,

frank

Hallo Frank,

ik heb nog wel een aantal vragen.
1. 11, 22, 33 etc. zijn niet mogelijk in de drankenkiezer.

Dat kan dus wel alleen moet je iets langzamer klikken.
Een mooi stukje werk.

Gr Justes

Hallo Frank,

Het advies van Justes is juist.
Het is misschien goed om te weten welke Excel-versie je gebruikt.
Wat je van mij krijgt is van Versie 11.

Justus,

helemaal gelijk met het langzaam klikken. het werkt dus gewoon wel.

ik gebruk office 97. en heb windows ME dus ik kan nog updaten naar 2000 (denk ik) als dat nodig is voor het goed draaien, zal ik dat doen. maar dan wil ik wel zeker weten dat het daar aan ligt.
werkt het programmatje wel bij mensen die excel 2000 of hogen hebben?

frank_koreman zei:
Justus,

helemaal gelijk met het langzaam klikken. het werkt dus gewoon wel.

ik gebruk office 97. en heb windows ME dus ik kan nog updaten naar 2000 (denk ik) als dat nodig is voor het goed draaien, zal ik dat doen. maar dan wil ik wel zeker weten dat het daar aan ligt.
werkt het programmatje wel bij mensen die excel 2000 of hogen hebben?

Hallo Frank,

Ik heb office 2002 en Windows XP, ik moet dus ook langzaam dubbel klikken.

Gr Justes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan