bijwerk qeury

Status
Niet open voor verdere reacties.

genooiyork

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2010
Halle mensen,

Na een goede oplossing voor mijn vorige probleem probeer ik het nogmaals om jullie kennis te laten helpen.

ik heb 2 tabellen 1 vasco 2 vasco_archive :

tabel 1 staan gegevens in die ik oproep met een formulier om vervolgens een rapport te printen dat lukt allemaal, nu heb ik het rapport en nu kopieer ik de bepaalde gegevens van tabel 1 na tabel 2. de bepaalde gegevens roep ik op via nummers die ik in tabel 1 heb staan(unieke nummers) en in het fomulier invoer. nu staan dus de gegevens waar ik het rapport van heb in tabel 2 zo ver zo goed. nu heb ik 1 veld genaamd transportdatum nu wil ik graag doormiddel van het bijwerk qeury de huidige datum invoeren, maar ik krijg het niet voor elkaar om de bepaalde nummers een transport datum in te krijgen:( ik zal een kopie erbij voegen zodat jullie miss een idee hebben wat ik allemaal blaat:P

gr en bedankt alvast.

Jan van SusterenBekijk bijlage Vasco2003.zip

Eerste indruk: wat een ongelooflijk ingewikkeld criterium! Waar is dat voor nodig?

nou we boeken de producten in op een inboekdatum maar zodra ik het raport print, moet ik er de datum van die dag bij krijgen in de tabel 2 dan kunnen we altijd na kijken wanneer die de deur uitgegaan is.

miss denk ik ook wel te moeilijk maar ik weet me ff geen raad heb zo wel meer probleempjes maar probeer zo veel mogelijk zelf te doen...

Greetz

Ik denk inderdaad dat je een beetje te moeilijk doet... Je wilt een rapport afdrukken en de records die in dat rapport zitten bijwerken met een datum? Zie ik dat zo goed? En eventueel daarna verplaatsen naar de tabel Archief?

ongeveer juist ja :D ik vul een formulier in nummer 1 2 3 bijv die gegevens worden uit de tabel 1 gehaald ja. dat print ik en dan moet ik bij die bepaalde nummers een huidige datum krijgen en dan pas kopieren. dat omdat het voor kan komen dat het nummer vaker voor komt in de archief tabel maar die dus niet veranderd mogen worden denk ik me nu.

greetz

Als ik in je archieftabel kijk zie ik inderdaad identieke records zitten. En dat verbaast mij, want waarom zou je dat doen? Het lijkt mij juist iets dat je wilt voorkomen! En de kolom Nummer in de tabel [vasco] is weliswaar geen sleutelveld, maar heeft wel de eigenschap <Ja (Geen duplicaten)> bij Geïndexeerd. Oftewel: het is een uniek nummer. Derhalve wil je daar geen duplicaten van. Waarom dan wel in Archief?

het archief is voor het opslaan van de gegevens omdat we in het verleden veel op moest zoeken dat hun zeiden dat we het niet uitgeleverd hadden en wij door 4 klappers konden zoeken enzo, dan is het makkelijk als het in de db zit dan hoef ik maar een zoek opdracht te geven en weet zo wanneer welk nummer enz...

gr

Ik snap de functie van een archieftabel ;) Wat ik niet snap: waarom duplicaten van identieke records?

we hebben nummers van 1 tot 400 en worden meerdere keren aan de producten gehangen daar mogen de nummer in archief wel dubbel voorkomen maar niet in actueel vasco tabel. ze zijn niet helemaal identiek want vandaag kan nummer 1 aan radiator 40/200 hangen en morgen kan 1 aan 50/400 hangen.

Komen we weer terug op het probleem: het criterium. Mij lijkt dat namelijk helemaal niet nodig. Je moet in je brontabel een veld hebben/maken waarin je een check uitvoert op de records die je in je rapport zet. Een datumveld bijvoorbeeld, of een Ja/Nee veld. Als ze zijn afgedrukt, dan vul je het controleveld. Alle records die niet voldoen aan de check, moeten nog. De rest valt dus weg. Hoef je (in beginsel) niks meer te selecteren.

dus eigenlijk een extra veld maken met iets erin en die laten selecteren als het nummer overeen komt ofzo? ma werkt dat dat ook het zelfde met een bijwerk qeury?

greetz

Iets dergelijks; een datumveld is op zich een handige optie als je later selecties wilt kunnen maken op datum, of iets wilt kunnen terugzoeken. Wil je alleen bijhouden dat een bepaald record is afgedrukt, dan is een Ja/Nee veld al genoeg. Je gebruikt inderdaad een bijwerkquery om de gegevens bij te werken. 't Is maar net wat je wilt doen: als je een bepaalde actie wilt uitvoeren, zoals: selectie maken, afdrukken, afdrukdatum in printveld, en records verplaatsen naar archieftabel dan gebruik je een combinatie van bijwerk-of toevoegquery, en verwijderquery.

ja de toevoeg en verwijder qeury heb ik aan het werken, maar die bijwerkqeury wilt de datum niet toevoegen op de selctie die ik maak in een formulier, als ik nummer 1,3,0 heb in formulier heb ik een extra veld transportdatum: daarzou hij dat theoreties de datum moeten invoegen maar dat doe ie dus niet krijg geen fout melding niets.

Hoe ziet die query er uit?

Dat criterium heb ik eerder gezien ;) Wat is de bedoeling van het criterium? Je hebt het criterium op een datumveld gezet; dat betekent dus dat je een datum als filtering gebruikt. Waar komt die datum vandaan? En waarom 20 datums?

de bedoeling is eigenlijk de nummers die ik invul in de transportlijst (20 max) die zou hij moeten aanpassen, door een datum in tevoegen van de huidige dag. en 20 omdat er max 20 radiatoren op een pallet komen te liggen ;)

Deze query doet het in ieder geval.... Maar de werkmethode is niet helemaal overtuigend ;)

Code:
UPDATE vasco_archive SET vasco_archive.Transportdatum = Date()
WHERE (((vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num1] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num2] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num3] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num4] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num5] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num6] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num7] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num8] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num9] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num10] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num11] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num12] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num13] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num14] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num15] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num16] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num17] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num18] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num19] Or (vasco_archive.Nummer)=[Forms]![transportlijst]![num20]));

Het verschil met jouw query is, dat je de filtering op een verkeerd veld hebt staan. Je wilt weliswaar het Datumveld bijwerken, maar filteren op de gekozen nummers. Je moet het criterium dus zetten op het veld dat de nummers bevat. En dat moet je dus toevoegen aan het queryraster.

hartelijk dank nu werkt hij :D

btw je bent echt goed in acces... als ik dat even mag aanduiden....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan