bijwerk Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Berichten
231
Ik heb een database bestande uit twee velden [bedrag] en [totaalbedrag]
Ik zou graag in record twee het [totaalbedrag] van het vorige record plus het [bedrag] van het bestaande record bij elkaar optellen enz
bv
bedrag totaal bedrag
0 25
10 35 (= 25+10)
25 60 (= 35+25)

door middel van een bewerkings query kan ik elkekeer de gegevens uitrekenen. Bestaat er missichien een optie dat ik dit meteen in een formulier kan maken?

alvast bedankt marc
 
Moet je even wat meer informatie geven.
Zijn de bedragen altijd positief?
Staat er ook een autonummer veld in je tabel (zou erg handig zijn)?
Waarom wil je een cumulatief totaal in je tabel opslaan (kun je namelijk altijd uitrekenen en hoeft dus niet opgeslagen te worden)?
 
bedankt alvast

de bedragen kunnen zowel positief als negatief in het veld ingevult zijn. geef ik 10 euro uit dan zal het getal -10 euro zijn stop ik geld in de kas zal het +10 euro zijn.
Ik heb wel een autonummer veld in de tabel staan.

Ik wil het graag voor administratie doeleiden gebruiken. je hebt gelijk dat het systeem de hele kollom afdrukt en dat hij dat kan berekenen. maar ik noteer ook een datum en straks wil ik van een bepaalde periode een rapport maken als ik dan in het begin van de rapportage geen totaal heb dan klopt mijn start bedrag niet.
Ik heb een kas waar ik geld in en uit haal. Stel ik begin in januari en ik moet een rapport geven over januari dan is het geen probleem ik ben daar gestart en alles wat op het rapport verscheid is in januari geboekt eind van januari
het is een klein rapport.

Normaliter moet ik een rapport maken van wat ik in de maand heb uitgegeven. in februari wordt het probleem groter want als ik het rapport instel van begin tot eind februari heb ik het begin bedrag niet wat er in kas zat begin februari.
 
Door dit soort berekende bedragen in je database op te nemen haal je jezelf een hoop problemen op de hals. Je zult namelijk bij wijziging van een bedrag (dat is dan dus niet het laatste record in je tabel) alle berekende bedragen die in de records onder het gewijzigde record staan ook opnieuw moeten berekenen.

Je kunt beter op je formulier even het totaal bedrag uit de database ophalen.
Dat kun je doen met de functie dSum().
Het berekenen van het totaal tot een bepaalde datum is ook niet moeilijk. Je moet dan gewoon alle bedragen bij elkaar optellen tot de einddatum (de begindatum doet er voor het totaal niet toe). Ook hiervoor kun je de functie dSum() gebruiken:
dSum("bedrag", "tblJouwTabel", "fldJouwDatumVeld <= " & einddatum)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan