Bijwerken tabel vorige waarde record

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdegeest

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2011
Ik heb een tabel en indien er in een veld 0 staat moet de waarde van het vorige record ingevuld worden als het veld met het Best_nr gelijk zijn.
Ben al een tijdje aan het zoeken maar vind de oplossing niet hoe ik dit kan doen.
Kan er mij iemand helpen.
Ik heb voor alle duidelijkheid een voorbeeld van de tabel bijgevoegd.

Bijlagen

Helemaal snappen doe ik het niet; je voorbeeldje wijst met de pijlen ook naar hetzelfde record. Maar ik neem aan dat het om de waarden in het veld [Order_Post] gaat, waarin zo te zien een nummer wordt gegenereerd op basis van [Best_NR] en [Best_Pos]. En dat doet je db dus blijkbaar alleen voor het eerste [Best_Pos]. Dus van Best_NR 17803 en [Best_Pos] 1 maakt hij dan 178031. Ik zou dan eigenlijk veronderstellen dat je van Best_NR 17803 en [Best_Pos] 2 als resultaat 178032 wilt zien, en niet 178031. Want dat suggereer je als ik je vraag goed lees. En dat geldt dan uiteraard ook voor 178033 etc.

Ik bedoel het juist hooor.
Als er een 0 staat in het order_post veld moet hier wel degelijk het nummer van het vorig record komen.
Dan mag er niet het samengesteld veld komen van order + post.
Dus waarde 0 = waarde van het vorig record in dit veld.

Maar dat is dus, om alle twijfel weg te nemen, het vorige order+post nummer?

En wat wil je nu? Een manier om de veldwaarde door te kopieren naar een nieuw record? Of een bijwerkquery die de oude records bijwerkt?

een bijwerkquerie maar ik weet niet hoe ik de waarde van het vorige veld hierin gecopieerd krijg.

- Maak een extra query met de velden [Best_NR] en [Order_Post] die filtert op [Best_Pos]=1. Sla die query voor het gemak op.
- Maak een nieuwe bijwerkquery waarin je zowel de tabel als de nieuwe query opneemt.
- Koppel de twee op het veld [Best_NR] en filter op [Best_Pos]>1 (of [Order_Post]=0, dat zou hetzelfde resultaat moeten opleveren).
- Kies bij <Wijzigen in> het veld [Order_Post] uit de extra query.
- Voer de query uit.

Maar dit werkt niet als het post nummer niet 1 is.
Daarom dat ik naar een oplossing zoek om de vorige waarde te copiëren.
Bv.als best_pos waarde 2 heeft dan werkt dit niet meer.
Ik heb voor alle duidelijkheid nog een tabel bijgevoerd waar dit in voorkomt.
Bekijk bijlage best2.docx

Het scheelt echt heel veel als je een probleem gelijk goed omschrijft...
De procedure blijft gelijk, maar je moet nu dus niet filteren op 1. Verander de eerste query naar een Totalen query, en groepeer die op [Best_NR]. Zet het veld en [Order_Post] op functie MIN en filter op >0. Nu krijg je altijd het laagste nummer te zien.

Mijn excuses als ik niet van in het begin heel duidelijk was.:o
Het is soms zo moeilijk om het juist te verwoorden.

Met deze laatste aanpassingen werkt het perfect zoals het moet zijn.
Bedankt voor uw hulp, alleen had ik het nooit gevonden. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan