• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bijzondere formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

rgoetheer

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2006
hallo, ik heb een vraagje

ik heb in werkblad 1 de volgende tabel ingevoerd

SOORT: AANTAL:
diverse kosten 100
voorzieningen 125
onvoorzien 0

nu wil ik in een ander werkblad diezelfde rubrieken gebruiken, alleen dat hij dan de rubrieken weglaat waar de kolom van leeg is. Is hier een speciale formule voor, of hoe kan ik dit oplossen??

anders moet ik zeker een macro in dat andere blad invoegen die ik achter de rubriek plaats met verwijderen erop? of ?

iemand hier een oplossing voor??

bedankt!

gr rene

Een draaitabel (Engels: pivot table) kan dit gemakkelijk aan. Zoek op het forum hierover indien je wat meer info wil of lees er wat over in de helpfunctie.

ja maar dat bedoel ik niet, ik heb een soort nacalculatie, met in werkblad vier het volgende

groep
diverse kosten

begroot 100
inkoop 25

resultaat 75

Dit onder elkaar met alle groepen.

nu zullen er in werkblad 1 dus verschillende groepen staan, maar er zullen er ook leeg staan, nu wil ik dus dat die groepen helemaal niet voorkomen in werkblad 4
is dit mogelijk?

Maak eens een voorbeeldbestandje om de macro op te stellen.

hmm k kan geen xls bestand uploaden?

hieronder dan het voorbeeld
010 Diverse kosten 50,00 25
012 Onwerkbaar weer
030 Diversen+bevest.middelen 800
05 Bouwplaatsvoorzieningen 79,00 2510
10 Stut en sloopwerken

werkblad 2

groep
012 Onwerkbaar weer

Begroot 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Inkoop 0,00 0 0,00 0,00 0,00

Resultaat 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00

groep
030 Diversen+bevest.middelen

Begroot 800,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Inkoop 0,00 0 0,00 0,00 0,00

Resultaat 800,00 0,00 0,00 0,00 0,00

Dus alle resultaten van de groepen worden weergegeven in dit scherm, maar nu staat er bij groep 012
overal 0, nu wil ik deze hele groep er gewoon uithebben.
Dus als er in scherm 1 bij een groep 0 staat, dat deze dan ook niet voorkomt in dit scherm

Liever toch een bestandje. Je kan het zippen met Winzip. Ik denk wel dat ik een plan heb voor hoe we de macro kunnen doen.

Hier op het werk heb ik geen Winrar, wel Winzip. Thuis heb ik wel winrar. Je zal dus moeten wachten tot later, ofwel Winzip moeten gebruiken. Tsja, ... :)

Zie bijlage.

Er zijn nu 2 buttons bijgekomen, de ene om de nulgroepen weg te laten, de andere om alles weer te laten zien.

Wigi

Bijlagen

ja dit is precies wat ik bedoel! maar je hebt neem ik aan met een macro gewerkt, maar hoe krijg ik die macro te zien zodat ik het in mijn andere document kan voegen? en een button erin voegen?
ja klinkt allemaal beetje onhandig misschien, maar van macro's heb ik maar weinig verstand;)

alvast bedankt!

Klik onderaan op de bladtab van Blad1 met de rechtse muisknop. Kies View code en je ziet ze. Je zit nu in de VBA editor.

Ga terug naar Excel (sluit het andere scherm niet). Open je oorspronkelijke bestand. Maak 2 knoppen aan. Hoe: haal de werkbalk Visual Basic boven, klik op de werkset en dan op de knop (button) en zet de Knop ergens neer op het werkblad. Doe dit dus 2 maal, 1 maal voor elke knop. Klik rechts op de knop en kies View code.

Plak nu de volledige code uit het eerste bestand op de nieuwe plaats (dus in je oorspronkelijke bestand). De knoppen hebben de naam, respectievelijk, Commandbutton1 en Commandbutton2.

Lukt het?

Wigi

ja het lukt aardig, zal me benieuwen of t allemaal werkt, ga eerst even eten!

in ieder geval hardstikke bedankt he!

gr rene

Rene

Niet vergeten dat indien de structuur van het oorspronkelijke bestand verschilt van die van het bestand dat jij doorgestuurd hebt, dat dan de macro (lichtjes) moet aangepast worden om dat aan te kunnen. Vraag maar indien je vastzit.

In ieder geval, laat het je smaken :D Er zijn belangrijker dingen dan macro's in mekaar te boksen.

Wigi

ok, ik kom toch nog een probleem tegen

in blad 1 kopier ik die code, opslaan, maar vervolgens kan ik niet op de knop klikken (hij doet het niet)
verder is inderdaad de structuur anders, ik heb namelijk op werkblad 1 een hele lijst staan van A6:A88

en op werblad 5 staat pas de nacac***atie van A12:A630 ongeveer

dus hoe wijzig ik dan de structuur van die code??

gr rene

Geef eens gedetailleerd aan in mijn meest recente bestand hoe de bereiken veranderen. Bv. (louter hypothetisch) A2:A50 in mijn bestand komt overeen met ... als bereik in jouw bestand. Dan pas ik het op basis daarvan aan.

ik heb het bestand maar even zo gekopierd (voorbeeld2) , dan heb je een idee van hoe het eruit ziet. maar ik ben er nog mee bezig, dus in het uitvoerscherm komen er dan nog meer te staan, maar dan kan ik mijn bereik in die code automatisch aanpassen neem ik aan

gr rene

Bijlagen

Zie bijlage.

Zorg er wel voor dat de groepsnamen in Uitvoer telkens op regelmatige afstanden staan, telkens 9 rijen tussen:

A13,A22,A31,A40,A49 is OK, maar dan ook de volgende rijen weg zodat het A58 wordt. En verder hetzelfde stramien.

Wigi

Bijlagen

daar was ik weer, eerst even lekker weekend gehouden om er vervolgens weer in te duiken. Helaas lukt t allemaal niet zo. Als ik de code kopier werkt hij gewoon niet, beetje vaag dus, en kan ik die knop niet per pagina instellen, omdat ik mijn tekst boven de groepen wil houden (omschrijving e.d en nog een tekst erboven)?
ik dacht doe ik even maar t valt beetje tegen

ik weet t ik ben lastig, maar misschien wil je me nog helpen!

gr rene

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan