• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bin naar Hex ledmatrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

peba25

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2009
Voor het programmeren van een ledmatrix probeer ik het volgende te maken in excel.
(vb in bijlage).

Een excel tabelletje met een 8 x 8 matrix waarbij het resultaat van de vertikale cellen naar een hex getal moet worden omgezet zodat ik dit hex getal in m'n programma kan gebruiken.
Het nut van het excel tabelletje is dat ik snell eigen karakters kan maken..

Nu is het probleem dat het commando allen werkt voor 1 cell waar ik wil graag de cijfers uit 8 cellen halen (binair) en hiervan een hex getal maken.. Hoe doe ik dit??

Heeft iemand misschien een suggestie
Mijn dank is groot.:d

Bijlagen

quick and dirty, voetbal en zo :)

onderste file, bovenste is per ongeluk het orgineel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
De juiste formule is : =BIN.N.HEX(getal;[aantal_tekens])
Je zult dus eerst van de cellen C3:C10 een binair getal moeten maken en dit dan omzetten naar hex.
Om een binair getal van 8 bits te maken, zou je aan een loop kunnen denken. Te beginnen met x*2^0 t/m x*2^7.
x = 0 of 1 (C3:C10). Of een extra kolom waar je per regel de dec. waarde berekent, het totaal optelt en dat omzet naar hex.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mijn vermoeden is dat je simpelweg deze samenvoeging bedoelt...
Code:
[English]	=BIN2HEX(C3&C4&C5&C6&C7&C8&C9&C10)

[Dutch] 	=BIN.N.HEX(C3&C4&C5&C6&C7&C8&C9&C10)

Groet, Leo

Dan kan je een functie gebruiken :) zie macro in een gewoon module

Bijlagen

Bedankt!
Ik heb in een korte tijd een aantal werkende voorbeelden gekregen van jullie!! Top:thumb: Ik ga er nu mee verder en kom er nog op terug..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan