binary: setup /ntldr ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Papajo

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2001
Berichten
501
Wat ik heb:
XP op C:, D:, E: en F: allemaal NTFS
G: geformatteerd in FAT32 om er 98 op te zetten (spellekes spelen :) :) )
Wat ik wil: 98 op G zonder C: te moeten omzetten in FAT32 (omdat setup niet wil installeren omdat C: NTFS is) Ik wil mijn XP volledig NTFS houden.
Kan dat met de switch /ntldr ?? Setup zal dan wel zeggen dat G: D: is denk ik ?(omdat hij D, E, en F niet 'ziet').
Ik heb omzeggens alle berichten over dualboot XP en 98 op het forum gelezen en Binary bleek er het meest in thuis te zijn (eigen perceptie). Alle antwoorden (van iedereen, bedoel ik) zijn uiteraard welkom !!!!!!
Is het eventueel een idee om C: eerst met 'convert' terug om te zetten in FAT32, 98 te installeren, en daarna C: terug om te zetten naar NTFS ??
Ik heb ook de handleiding van dougnox. Het zal me wel lukken, hoop ik.
Jo
 
Nee, hier is maar één manier om dit te bereiken. En dat staat hier duidelijk beschreven (denk ik): http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93702 (zie m.n. punt 14). Omdat je al een extra FAT32 partitie hebt hoef je deze natuurlijk niet nog eens te maken.
Je zult in deze situatie dus een externe Boot Manager moeten gebruiken, waardoor je tussen WinXP en Win98 kunt kiezen. De WinXP manager kan het in dit specifieke geval niet aan.
De switch setup /ntldr heeft een heel andere functie, nl:

Setup /NTLDR eliminates Windows' identification of previously installed versions of the OS. This can help you if you're stuck with a PC maker's crippled OEM/VAR Windows CD-ROM that will set up only on a new PC with no version of Windows installed. The switch ignores this limitation, enabling you to re-install Windows if necessary.
 
Laatst bewerkt:
Als je bedoelt om deze definitief om te zetten: ja, dat kan. Dan kun je Win98 installeren op D: (dat is dus je 2e FAT32 partitie), terwijl de bootbestanden op C: (de ex-NTFS) terecht komen. Die procedure staat in bovengenoemde link onder punt 13 beschreven. Dat is iets lastiger, maar wel goed te doen. Dat is ook wat Dougknox op zijn site aangeeft.
Voor de duidelijkheid: "even" omzetten en daarna weer NTFS gaat heel beslist niet werken.
 
OK, dan doe ik het zo maar (children roule the house :) ).
Benieuwd om te zien hoe een programma in FAT32 omgaat met bestanden in NTFS !?
En anders alles maar terug naar FAT32.
Opgelost dus en erg bedankt.
Jo
 
Geplaatst door Papajo
Benieuwd om te zien hoe een programma in FAT32 omgaat met bestanden in NTFS !?

Dat hangt van het programma af. Als dat WinXP is, dan is er geen enkel probleem. Die kan met zowel NTFS als FAT32 omgaan. Maar NTFS partities zijn voor Win9X compleet onzichtbaar en alles wat daar op staat uiteraard ook.
 
Oh, dan is 't OK.
98 komt er alléén voor spelletjes. De rest is voor XP.
Thanks
 
Toch nog een probleempje: blijkbaar kan je C: (systeempartitie) niet meer terugzetten naar FAT32 (optie grijs) ??
Geen weg terug dus.
 
Ik zal dus naar een extern programma moeten uitkijken.
 
Omzetten van NTFS naar FAT32 (met behoud van gegevens) kan inderdaad niet met Windows tools. Hiervoor heb je bijvoorbeeld Partition Magic nodig.
 
Ik heb hem nog wel ergens liggen.
Alvast bedankt voor het wegnemen van de twijfels.
Groeten
Jo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan