• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bingo !!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

rienjanssen

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2006
GEACHT FORUM!!!

Wie kan me helpen aan enkele formules voor het generen van willekeurige getallen van 0 tot 100.
Deze wil ik gebruiken om een bingo bestand te maken en alseen getal eenmaal op scherm staat dan mag het niet opnieuw opgeroepen worden,
ook leuk dat dan de kaart ingevuld wordt.

Wie heeft er goeie ideeen ??
Er is via verschillende sites wel aan komplete bestanden te komen maar dat geeft geen voldoening leuker is het er zelf aan te sleutelen, enje leert zo weer wat

groet rien

Je kan gebruik maken van Aselect.

Bijv:

=GEHEEL(ASELECT()*100)

Aselect kiest een willekeurig getal tussen de 0 en de 1. Door dit getal te vermenigvuldigen met 100 wordt er een getal gekozen tussen de 0 en de 100.

Door GEHEEL is het ook nog een geheel getal (dus zonder cijfers achter de komma).

Ik heb even een voorbeeld gemaakt.

In bijgevoegd bestand zie je 2 werkbladen.

Het linker werkblad toont een bingokaart.
Verder staan daar 2 knoppen:

Bingo - om een getal te kiezen. ( de computer kiest een willekeurig getal)
Opnieuw - om opnieuw te beginnen. (van zowel de bingokaart als het overzicht wordt de groene achtergrond verwijderd)

Op het rechterwerkblad staat een overzicht met getallen.

Hoe werkt het ?

Zodra je op de knop BINGO klikt, verschijnt er in cel A1 een getal (vanaf 1 tot en met 75)
De computer controleert of het getal voorkomt in de bingokaart. Is dat het geval dan wordt de cel met dat getal groen weergegeven.
Tevens wordt in het rechterwerkblad hetzelfde getal in het overzicht groen weergegeven zodat het maar 1 keer gebruikt kan worden.

Is de bingokaart vol, hetzij ...

- horizontaal
- verticaal
- diagonaal

... op welke regel dan ook, dan verschijnt de melding "Bingo" met een geluidje.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan