Bingospel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rIVENJE

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2007
Berichten
61
Ik ben al een tijdje bezig met het maken van een bingo spelletje. Ten eerste heb ik de klasse Bal gemaakt. Die ziet er als volgt uit:

Code:
public class Bal
{
	private int getal;
	
	public Bal(int i)
	{
		getal = i;
	}
	
	public int vraagGetal()
	{
		return getal;
	}
}

Dan is er een een soort rad met daarin 50 ballen, waaruit een bal getrokken kan worden:

Code:
import java.util.*;

public class Glazenbol
{
	private final int AANTALBALLEN = 50;
	private ArrayList ballen;
	
	public Glazenbol()
	{
		ballen = new ArrayList(AANTALBALLEN);
	}
	
	public void vulGlazenBol(Object Bal)
	{
		for (int i = 1; i < AANTALBALLEN; i++)
			ballen.add(Bal);
	}
	
	public int geefBal(int getal)
	{
		getal = (int) (Math.random() * 50);
		return getal;
	}
}

Nu wil ik maken dat de machine bijvoorbeeld 6 ballen en een bonusgetal eruithaald en deze gesorteerd laat zien. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen, heeft iemand suggesties?
 
Code:
private ArrayList ballen;
ballen = new ArrayList(AANTALBALLEN);
Zou je van kunnen maken. .
Code:
private ArrayList<Bal> ballen;
ballen = new ArrayList<Bal>(AANTALBALLEN);
zodat je dan er alleen maar een Bal in kan doen

Wat moet de methode GeefBal precies doen?
 
Die moet een willekeurig getal geven, in andere woorden, die moet een balletje eruit halen en het getal laten zien.
 
Dan zou je er denk ik beter van kunnen maken:

Code:
	public int geefBal()
	{
		return ballen.remove((int) (Math.random() * ballen.size())).vraagGetal();
	}

Daarmee haal je de bal uit de arraylist zodat de bal niet 2x gepakt kan worden en geef je meteen ook het getal terug van die bal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan