Binnenkant van systeemkast verven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ginmardo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2011
Hallo,

Ik ben nieuw bij de forum, heb me net enkele minuten geregistreerd.
Om van start te gaan, wil ik het een en ander vragen over hoe ik de binnenkant van mijn systeemkast kan verven.

De binnenkant van mijn systeemkast is namelijk grijs, maar ik weet niet als dit een beschermlaagje is om het aluminium te beschermen. De buitenkant ziet er normaal aluminium uit.

-Moet ik mijn systeemkast [binnenkant & buitenkant] eerst een beetje schuren?
-Moet ik deze dan lakken met enkele laagjes primer?
-Kan ik deze twee stappen overslaan en onmiddellijk mijn systeemkast zwart spuiten?

Ik ben van plan de binnenkant geheel en het achterste gedeelte aan de buitenkant van mijn systeemkast zwart te spuiten.

Enige tips en ideetjes?

Alvast bedank voor jullie inzet, hoor.

Hoi en welkom op Helpmij!

Ja wat je wil kan wel. De algemene werkwijze is = schoonmaken (schuren oid en stof en vetvrij), primer en aflakken.

Aluminium heeft van nature een oxydatielaag aan de buitenkant. Dit beschermt het metaal tegen verder "roesten" maar het metaal ziet er dan dof donker grijs uit. En je krijgt er erg vieze zwarte handen van als je blank alu vaak beetpakt.
Bovendien is aluminium en aluminium oxide bepaald niet gezond! De stof kan zelfs door de huid heen worden opgenomen.

Daarom zie je dat aluminium vaak wordt afgewerkt met een blanke of gekleurde laklaag (of zwart geanodiseerd!). Dat blijft langer mooi en is beter voor je huid.

Voor een schilderadvies zou ik materiaal halen bij een vakman-schilder, iemand die weet hoe je alu het beste kunt voorbehandelen en rollen (kwasten) of spuiten. Daar had ik een speciale aluminiumprimer vandaan.

Schoonmaken, bewerken en aflakken (eventueel met een blanke afwerklak over de zwarte laag) is de doen, maar bij mij bleek de grootste vijand stof! Vooral tijdens het drogen...

De binnenlant heeft veel naden en randjes die lastig te rollen zijn maar hier was het resultaat v.w.b. het zichtbare deel heel bevredigend (voor de binnenkant) :)

Het mooiste zou zijn als je de beschikking hebt over een spuitcabine...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan