Bios 1005HA reset steeds?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarionF

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2002
Hallo,

Ik heb een Eee pc 1005HA. Sinds een tijd reset(?) de bios zichzelf steeds en zet de datum op 1 januari 2002. Hoe vaak ik dit ook aanpas naar de huidige datum, de bios zet dit steeds weer terug naar 2002. Tijdens het opstarten moet ik dan ook steeds op F1 of F2 klikken om verder te kunnen.

Vorige week lukt dat ineens niet meer en Windows startte helemaal niet meer op. Wel kreeg ik het bootscherm te zien om te kiezen tussen normaal opstarten of de veilige modus, maar wat ik ook koos, Windows startte niet meer op. Afgelopen vrijdag de recovery cd erin gedaan en laten draaien. Alles leek goed te gaan maar uiteindelijk kreeg ik een foutmelding en startte Windows nog steeds niets op.

Windows XP er weer opnieuw opgezet, nou ja, na een tip hier op het forum herkende Windows mijn harde schijf. Het bleek dat in de bios de ATA/IDE configuratie op AHCI stond, en xp ondersteunt dit niet. Dus dit, na de tip hier op het forum, op IDE gezet en Windows xp werd geïnstalleerd. Alle updates geïnstalleerd en servicepack3 erop gezet. Alles werkte prima en het leek erop dat ik weer een puik systeempje had.

Tot de volgende dag, weer startte er niets op en kreeg ik het bootscherm te zien. Het bleek dat de bios de configuratie weer op AHCI had gezet, en dan start Windows dus niet op, ook de datum stond weer op 2002. Als ik de tijd en de configuratie weer goed zet (IDE) start Windows gewoon op.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de configuratie en datum goed in de bios blijven staan? Natuurlijk sla ik via F10 telkens de datum en configuratie op, maar dat mag dus niet baten. Gisteren ook een ASUS bios update uitgevoerd, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat. Is er iemand die mij verder kan helpen? Alvast bedankt!

CMOS batterij leeg/kapot lijkt me het juiste antwoord.

is je cmos batterij soms leeg/kapot ?
groet jan

Stom, daar had ik nog niet eens aan gedacht!
Ik heb geen idee hoe ik dat ding open moet krijgen om de batterij te vervangen, ik zal morgen eens langs de pc boer gaan en vragen of hij er een nieuw batterijtje in wil plaatsen. Ik laat dan weten of dat inderdaad het probleem is geweest.
Thanks!

Het bleek inderdaad de batterij van het moederbord te zijn! Alles werkt weer naar behoren.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan