Bios Asus P4V8X-X moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrickt

Meubilair
Lid geworden
25 mrt 2001
Ik moest het BIOS van dit moederbord flashen omdat hij geen S-ATA schijven herkend. Middels het speciaal tooltje van ASUS het BIOS geflashed.
Echter nu start de pc niet meer op. Ik krijg een foutmelding van het BIOS.
Hij gaat dan zoeken naar het juiste bestand op diskette of op cd.
Het ROM bestand gedownload van de ASUS site, en op cd gezet. Echter dit herkend hij ook niet.

Wat nu? Overleden?

Oke, ga ik ff proberen.
Ik had het bestand gedownload, maar hij herkende het niet. Dus ik moet eerst het bestand hernoemen alleer ik het op de flop zet?

AMI BIOS

* Download de BIOS file en hernoem hem naar AMIBOOT.ROM
* Zet dit bestand op een maagdelijk lege flop.
* Duw de flop in de gleuf en booten maar!
* Bij sommige mobo's moet je ook nog ALT+F2 of CTRL+Home oid indrukken tijdens het booten, maar dat staat vast wel in de handleiding beschreven

Niets eraan hangen, alleen de floppy drive, en voor de rest, gewoon hoe het daar staat, deze werkwijze werkt alleen met een AMI bios, dat noemen ze een bootblockbios.

Aangezien je nog wel in de bios kan komen, kun je ook de andere werkwijze gebruiken, en maakt de naam niet uit, deze moet natuurlijk wel hetzelfde zijn, in de autoexec.bat., ook de extensie.

Het lukt niet.
Ik krijg de volgende melding:

Bad Bios checksum. Starting Bios recovery
Checking for floppy....
Floppy not found.
Checking for cd-rom....
cd-rom found
Reading file "P4VX-X.ROM"
File P4V8X-X.ROM not found on cd-rom

Eventjes in de handleiding van het Mobo gelezen......
Moet de cd hebben horende bij het moederbord. Mbv deze cd kan ik het bios flashen.

Haal alle devices eraf, was mijn eerdere advies, maare, haal de bios op, voor op flop, je hebt alleen die rom of bin nodig.

Kan overigens ook op onderstaande manier.

Maak een opstartflop. Tip: DRDOS Flash op www.bootdisk.com.
Kopieer AWDFLASH.EXE en BIOSFILE.BIN naar de diskette.
Maak een AUTOEXEC.BAT aan met enkel de volgende regel:
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP
Duw de flop in de gleuf en booten maar!

Gedaan zoals jij zei, en hij ging keurig netjes flashen. Kreeg daarna de melding dat ik de pc moest herstarten.

En nu heb ik helemaal geen beeld meer.:eek:

Ik heb het batterijtje er 10 min. uitgehaald>>geen resultaat.
Jumper verplaatst>>>geen resultaat.

Wanneer ik het geheugen eruit haal, en de pc opstart, krijg ik wel de bekende piepjes vanuit het mobo.

Maar verder totaal geen beeld. Ook zie je hem niet booten vanaf de flop.

Als je een bootblockflop hebt gebrouwseld, heb je ook geen beeld nodig, maar moet hij een poos na flashen en/of flopactiviteit, aan blijven, een uurtje moet voldoende zijn.

Maar was het nu wel of niet de goede bios rom file?

Overigens is altijd de kans aanwezig, dat het fout loopt, kun je eventueel de bioschip opsturen, en laten flashen, of een pc zaak wil hem misschien wel een hotflash geven, wordt de bioschip, in een andere comp realtime geflasht.

De flop heeft totaal geen activiteit. Het ROM bestandje kwam rechtstreeks van de cd geleverd bij het Mobo, dus ik neem aan dat dat het gede bestand is.

Kan ik het BIOS demonteren van het Mobo? Is het dat blokje waarop VIA staat?

extremepcgear_1935_19655934.jpg

Nee, het is dat zwarte ding, links boven de pci sloten, in die socket, daar heb je speciale chip trekker voor nodig.

Overigens, het is een AMI bios, als ik het goed heb begrepen, en daar is die bootblockbiosflop voor, kan even duren, voordat de flop wordt aangesproken, dus heb geduld.

Ik heb nog wel activiteit van de cd-rom speler. Kan ik een bootable cd maken om het Bios te flashen?

Zou het niet weten, nooit van gehoord, het cd ledje zal wel even aangaan bij opstarten, maar dat zullen de toetsenbordledjes ook wel doen.

En na een tijdje ook de floppy led, nogmaals, die bootblockbios, hebben ze niet voor niets gemaakt.

Zou jij voor mij misschien het juiste bestand kunnen maken, en mailen, zodat ik het op flop kan zetten?

Het mobo is een Asus p4v8x-x.

En wanneer het dan niet lukt, vermoed ik dat hij zo dood is als een (Lange) Pier. :-)

Laatst bewerkt:
Het kan wel eventjes duren eer ik reageer. Moet nu ff naar het ziekenhuis om te kijken of mun niersteentje al is gezakt. :mad:

Ik heb de flop gebruikt, maar pc reageert er totaal niet op. Tijdens opstarten herhaaldelijk op CTRL-Home gedrukt, of Alt-F2 CTRL-PageUp en CTRL PageDown. Niets mag baten. het lampje van het diskette stationgaat niet branden. Ook hoor je geen activiteit.

Ik heb het juiste rom bestandje, maar mijn vraag was of jij de komplete diskette voor e kon maken.

Mvg Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan