Bios batterij vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
973
Ik heb een oude, tot voor kort goed werkende, laptop van een onbekend merk. Het is een Clevo 3300C (Clevo is een grote fabrikant die laptops maakt voor verschillende A en B merken). De bios batterij moet vervangen worden, maar ik weet niet hoe. Het ding zit wel vol makkelijk uitneembare onderdelen, zoals toetsenbord, harde schijf etc., maar de bios batterij blijft onzichtbaar. Ik heb een bouwschema gedownload en daar zie ik de bios batterij wel, maar in het echt is hij blijkbaar niet te vinden zonder het ding te slopen en daar waag ik mij niet aan. Clevo in Taiwan reageert niet op mijn hulpvraag; Clevo Engeland laat weten dit soort informatie niet te verstrekken. Ik heb verschillende pc dokters en winkels benaderd, maar die hebben er duidelijk geen zin in of willen je een nieuwe aansmeren (en noemen daarom bedragen die een veelvoud zijn van wat het ding waard is of beweren dat de batterij op het board is gesoldeerd wat volgens de bouwtekening niet het geval is). De waarde van de laptop zal nihil zijn, maar ik had er veel plezier van. Wie weet een oplossing? De leverancier bestaat overigens niet meer.
 
Laatst bewerkt:
hier is de handleiding te downloaden. Er wordt daar overigens niet ingegaan op het wisselen van BIOS-batterijen.
In mijn beleving is de firma zelf niet opgeheven, want ik zag ergens nog een melding over een te introduceren Intel i7-core laptop die ze (zouden) gaan introduceren.
Misschien kun je bij de Engelse of Duitse support-organisatie van Clevo nog hardware-hulp krijgen voor je apparaat. Hier staan de contactgegevens voor alle support-vestigingen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,
Bedankt voor je reactie. Met de opgeheven firma bedoel ik niet Clevo, maar de leverancier destijds in Nederland. De support organisatie in Engeland had ik dus benaderd evenals Clevo zelf in Taiwan. Die geven niet thuis. Misschien dat Duitsland wat klantvriendelijker is. Zelf heb ik ook een handleiding (pdf) gevonden met een complete bouwtekening. Daarop staat wel het houdertje voor de bios-batterij aangegeven, maar die plek kan ik niet vinden als ik alles heb verwijderd wat er te verwijderen valt. In de tekst van die handleiding wordt het vervangen van de bios-batterij ook niet beschreven. Vreemd, je verwacht dat zoiets simpel te doen is. Ik ga Clevo Duitsland maar eens mailen.

vr. groet,
Lucien
 
Inmiddels heb ik ook Clevo Customer Service in de VS en in Duitsland benaderd, maar - tot op heden - krijg ik zelfs geen bericht van ontvangst terug. Prima wereldwijde customer service van Clevo!! Je zou toch ook verwachten dat iets essentieels als het wisselen van een bios-batterij in een technisch manual of in de handleiding staat aangegeven. Maar nee dus. Ik wordt hier erg pissig van, maar dat helpt jammer genoeg ook niet echt!:evil:
 
Hallo

Betrokken p.c. ken ik niet , maar zelfs een fabrikant zal niet een "portable" volledig demonteren om een b.i.o.s. batterijtje te vervangen.

Meestal bevindt deze zich onder het keyboard , of bij het r.a.m. geheugen.

Deze zijn wel meestal gesoldeerd , daar deze wel konstant spanning moet blijven leveren , ook tijdens transportschokken met toestel uitgeschakeld.

Misschien een paar duidelijke foto's posten ???

Peter
 
Bedankt voor je reactie.
Clevo schijnt wereldwijd de grootste laptop-producent te zijn (o.a. voor Dell). En op hun site leveren ze zelfs voor dit oude beestje nog alle onderdelen inclusief refurbished moederborden. Ik had dus op enige ondersteuning gehoopt.
Onder het toetsenbord is het geheugen goed toegankelijk, dus dacht ik ook dat de biosbatterij daar zou zitten. Zou logisch zijn, maar nee dus. Bijna de hele onderkant bestaat uit klepjes waardoor je van alles kunt verwijderen (harde schijf, processor, batterij, dvd-speler etc.) zonder te moeten schroeven, maar als ik alles heb verwijderd en goed binnenin kijk, zie ik op het moederbord (voor zover zichtbaar) geen biosbatterij. Volgens de bouwtekening zit er gewoon een kunststof houdertje met uitneembare batterij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan