Bios batterij volledig leeg > nieuwe geplaatst > laptop start half op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koenie31

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Hallo,

Ik heb een HP DV6388eu liggen met een BIOS probleem vermoed ik.
Ik heb het toestel gekocht voor reserve onderdelen maar er was niks met het toestel
dus ik wou hem wel eens doen werken.
Dus eerste hebben we de BIOS batterij uitgemeten en het voltage ervan was 0,23 V dus we hebben een nieuwe geplaatst en de voltage was 3 V.
Daarna heb ik de computer opnieuw proberen opstarten doordat ik een BIOS reset heb uitgevoerd en die heb ik gedaan door gedurende 10 seconden het BIOS geheugen te laten leeglopen door middel van het batterijtje niet onmiddellijk aan te sluiten. De computer is kunnen opstarten maar wel met een raar scherm: zie afbeelding (sorry voor de rommel die ook op de foto staat)
P1050322.jpg

Dus ik ben beginnen googlen op internet en ik heb de betekenis gevonden van "System BIOS shadowed" & " Video BIOS schadowed".
Maar daaronder staan 3 regeltje waarover ik me wel zorgen maak:
- "System Configuration Data updated"
- "0271: Check date and time settings"
- "0251: System CMOS checksum bad - Default configuration used"

Dus eronder staat F1 resume en F10 setup, en ik heb F1 gekozen en de computer is opstart tot het start/welkomst scherm van Windows Vista
de computer heeft er wel zeer lang over gedaan, maar ik denk dat dit te wijten is aan het tekort aan RAM geheugen. ( 512 MB i.p.v. 1 GB)

Dus ik dacht, de computer is in orde behalve de start knop want ik weet dat hij soms durft te mankeren, en daarna heb ik de computer volledig opnieuw dicht geschroefd en toen startte de computer niet opnieuw op en ben ik hem maar opnieuw gaan demonteren maar de computer weigert nu opnieuw op te starten en weet ik niet wat nog te doen. Ik denk dat er nog steeds is niet pluis is in de BIOS, ik moet er ook wel bijvertellen dat als de BIOS defect was de laptop ongeveer een jaar in de kast heeft gelegen. Hopelijk weten jullie hier raad mee want ik ben ten einde.:confused:

Groeten

Tsja, je reset de bios door de batterij eruit te halen. Dus staan ook de tijd + datum etc. weer op standaardwaarden.
Dus eerst even IN de bios gaan (F10 vlgs. je foto), minstens datum + tijd aanpassen en de instellingen opslaan.
Vandaaruit verder kijken hoe goed (of slecht) de laptop het verder doet.

Tijs.

Oké, bedankt maar ik krijg de laptop nu wel niet meer aan. :( Dus deze stap zal moeilijk gaan. Heeft iemand soms een beter idee om een BIOS reset uit te voeren?

Krijgt hij wel power ?
Dus gaan er ergens ledjes branden, zoniet zou ik eens naar je adapter.

Probeer anders een "atx reset" Dus batterij eruit, adapter eruit en de powerknop 1 minuut ingedrukt houden.
Dan maak je je mobo geheel spanningsloos.
Dan opnieuw proberen, uiteraard met je adapter aangesloten.

Hallo

Dit "HP DV6388" en dit ... "maar ik krijg de laptop nu wel niet meer aan"

Doen niet veel goeds vermoeden ...

Laad de laptop de batterij nog op ??? (indikatieked)

Ja --> laptop krijgt nog voedingsspanning.

Controleer ook of de heatpiperadiator vol stof zit.

Deze modellen staan berucht om het van het motherboard loskomen van g.p.u./motherboardchipset.

"t voltage ervan was 0,23 V dus we hebben een nieuwe geplaatst en de voltage was 3 V."

Uiteraard is 0.23V een lege batterij , maar de door u vermelde 3V is ook niet echt een volle batterij te noemen...

3.2V , of soms nog iets meer , is de klempspanning van een nieuwe batterij.

Kom niet tegelijkertijd aan de + en - pool van dergelijke batterijtjes.

De geringe ontlading door uw vingers is reeds voldoende om deze ettelijke maanden minder lang te doen mee gaan.

Huidsmeer kan op termijn zorgen voor overgangssweerstaanden ... (slechte kontakten)

Peter

Laatst bewerkt:
De computer krijgt wel voldoende spanning want de batterij kan vlekkeloos opladen en in de heatpiperadiator is er geen stof te bespeuren.
de computer is volledig kunnen opstarten dus aan de grafische chip op het moederbord kan het niet liggen.
Alleen de power ribbon kabel is lichtjes beschadigd en deze heb ik direct vervangen om kortsluitingen te voorkomen.
Het blijft mij nog steeds een raadsel waarom de computer wel één keer is opgestart en voor de rest niks meer.
Ik heb nog eens opnieuw contact opgenomen met die persoon waar ik de laptop van gekocht heb, en die zegt dat er een
probleem was met de BIOS maar de computer is hiervan nooit herstelt geweest.

Hallo

" en in de heatpiperadiator is er geen stof te bespeuren"

Dit is dus verdacht ... zo goed als zeker zuiver gemaakt door ???

Peter

De computer is maar een jaar gebruikt geweest en waarschijnlijk altijd op een tafel. En er zit nog maar een jaar een nieuw moederbord in door een fabricagefout en kort na die reparatie was het toestel kapot en heeft het een jaar in de kast gelegen dus er zit geen pluisje in het toestel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan