Bios chip

• Onderwerp starter Onderwerp starter hehe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hehe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Hoi allemaal.

Wie weet waar ik de fysieke bios chip kan vinden op het mobo? Ik heb een discussie hierover.
Is dat de processorchip in de cpu oftewel hetzelfde als de cpu chip, of niet? Zo nee waar zit ie dan meestal?

Waar zit je cache, volgens mij is dat een stukje geheugen als onderdeel van je cpu maar volgens de tegenpartij niet.

Wie verlost ons van deze vraagtekens?

Greetz
H

Een Bios chip is een aparte chip op het moederbord.
Ziet er bijvoorbeeld zo uit.
bios%20chip%20dip%20socketed%20example%202.jpg

of zo
bios-small.jpg

Dit zijn er maar twee, zo heb je nog meer verschillende.

Vaak zit ie vlak bij je onderste PCI-slot of bij je batterij in de buurt.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door hehe
Waar zit je cache, volgens mij is dat een stukje geheugen als onderdeel van je cpu maar volgens de tegenpartij niet.

En wat dit betreft hebben jullie alletwee gelijk. Bij moderne processors zit die in de processor. Bij de oudere modellen zit een gedeelte op het moederbord in de vorm van losse chips of modules. Deze modules lijken op SIMM's maar zijn korter.

Hey Crash

Die plaatjes ken ik idd van google. Ze zit dus iig niet onder de cpufan begrijp ik?

Begrijp jij helemaal goed :thumb:

BIOS is onderdeel van het moederbord, niet van de CPU.

Geplaatst door hehe
Hey Crash

Die plaatjes ken ik idd van google. Ze zit dus iig niet onder de cpufan begrijp ik?
Nee, je moet zo'n Bios chip zo kunnen vinden.
Het kan zijn dat er net een PCI kaart voor zit.

Geef anders merk/type moederbord door.

@ Crash
dit mobo is zonder componenten dus ik moet gokken tussen een paar chips.

@Tiborv

De cache zit tegenwoordig dus in de cpu maar op oudere borden niet.
En de bioschip zit ergens op het mobo.

Er zitten echter meerdere chips op dit mobo dus welke kan ik niet zeggen.

Wat betreft internet.
Dat heb ik al geprobeerd maar het is niet te vinden op internet althans niet door mij.
type pba 655038-203 made in ireland meer haal ik er niet uit. Een heel oudje...zonder agp etc...

Wat is de exacte functie van de bios chip? Kunnen jullie me dat vertellen?

Thnx 'n Greetz
H

Geplaatst door hehe
Wat is de exacte functie van de bios chip? Kunnen jullie me dat vertellen?
BIOS is het Basis Input en Output System en verzorgt alle primaire gegevens over je PC. Zoals de aanwezigheid van harde schijven, CD-stations, Floppy-stations, (de grootte van) het RAM-geheugen, het systeem-wachtwoord. En bepaalt verder de volgorde van opstarten (FD-HD-CD b.v.), de instellingen voor energiebesparing enzovoorts. Daar zijn een aantal zaken bij die onschuldig lijken maar bij gemorrel vervelende gevolgen kunnen hebben. Dus: Het BIOS kan bekeken worden ....maar blijf asjeblieft af van onderdelen waarvan je niet goed weet wat ze doen.
Bron;
http://www.beginners.hccnet.nl/vraagbaakarch/windows/002.html

Als ik op dat nummer ga zoeken kom ik alleen een specificatie lijst tegen, maar daar zit helaas geen tekening van het moederbord bij.:(

Hier nog een site met veel uitleg over het Bios.
http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/titel.htm

Hey jongens

Te gek al die informatie....ik kan hier behoorlijk mee aan de slag, thuis is de "strijdbijl"begraven en kan ik verder met mijn werkstuk.

Super
Greetz
H

PS Kben notebene lid van HCC...toch de site maar beter gaan bekijken :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan