BIOS compaq nc8430

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdlaat

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2013
Hoe kan ik de bios benaderen van een laptop compaq nc8430?
Ik krijg de melding dat de harde schijf niet ingesteld is en kan er dus geen besturingssysteem op zetten.
Volgens adviezen zou ik de harde schijf kunnen instellen via de bios door s-ata controller in te schakelen?
Wie kan mij helpen?
B.v.d.

Groeten, Jan

meestal kom je in je bios door f1, f2, f10 of de del toets.

Toevoeging op verhaal van jackall:
a. Turn on or restart the computer.
b. While the display is blank, press the f10 key to enter the BIOS settings menu.
[Eventueel kan het ook zijn dat je (herhaaldelijk) f10 moet klikken zodra het Compaq splash-screen verschijnt (beeldscherm is zwart met in rood groot het woord Compaq). Probeer dat als bovenstaande niet helpt/werkt.]

Tijs.

Kan ook zijn dattie de drivers voor de SATA schijf nodig heeft.

Groeten Marcel

@hoogteijling

Dat klopt maar de tsser heeft niet aangegeven om welke os het gaat welke hij wilt instaleren, als het lager is als vista/win7 kan het idd nodig zijn een sata driver bij de hand te hebben.
Ook is niet bekend of zijn bios in dit geval wel kan omschakelen van sata naar ide modus.
Ga er wel vanuit anders zou de tsser daar niet om vragen.

De voorgestelde oplossingen werken niet. Ik heb het idee, dat de harddisk is geformatteerd zonder inschakelling van de schijf voor installatie van os. Ik wil daarop Windows XP installeren.

Krijg je dat Compaq splash screen eigenlijk wel op die laptop (zie mijn vorige posting)? De instructie heb ik namelijk (als ik me goed herinner) rechtstreeks vanaf de HP website gehaald, bij jouw laptop.

Tijs.

Nee, Thijs. Dat scherm verschijnt niet. Ik zal eens zoeken op de website.
Thkns.

Probeer dan ook nog herhaaldelijk F10 in te drukken bij het aanzetten van de laptop. Dat "herhaaldelijk" als variant op wat de website vermelding over wat te doen bij "blank screen".

Tijs.

Helaas, heeft nog niet geholpen. Ik kom niet verder dan het opstarten via een installatie DVD van Windows XP waarbij op een gegeven moment de melding komt dat de harddisk niet is ingeschakeld.

Indien een sata schijf dien je daar de driver voor de controller via een flop en F6 te installeren of die geslipstreamd hebben in de installatie XP cd.

Soms kun je in de bios de sata controller op IDE of compatible modus zetten, dus van de ahci mode af, kijk even.

Wat ik wilde weten was of je nu wel of niet in de BIOS gekomen was?

En inderdaad, wat Lange Pier zegt is juist: Je kunt via floppy of geïntegreerd in een nieuw te branden XP CD de SATA drivers integreren, zodat de schijf ook 'gezien' wordt tijdens de installatie.
Google op: nlite slipstream xp text mode driver

Tijs.

Ben er nog niet ingekomen.

Ik probeer het vanavond opnieuw.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan