Bios doet vreemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

zostpegel

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2006
:Hallo allemaal. Ik heb een heel gek probleem Een vriend van mij heeft een AMD Geode NX1750 1,4 Ghz. De pc werkt normaal. Op zekere dag, start hij ineens niet meer op en geeft hij de melding dat je met F1 naar het Bios kan. Als je dat doet zijn er een aantal dingen veranderd die ik niet snap.
De HD0 staat op Disabled(?), de DVD staat als 2e en floppy als 1e Boot keuze(?). Er zit echter helemaal geen floppydrive in??? En de syteemtijd en datum staan ergens op 2005?
Als je alles goed zet werkt de pc weer normaal. Ik snap hier helemaal niets van.
Is het Biosbatterijtje leeg of is hier iets anders vreemds aan de hand?
Wie weet het antwoord???
Dit bericht heb ik gister geplaatst en kreeg al snel antwoordt. Nu heb ik die pc thuis staan, het batterijtje er uitgehaald, maar bij meting geeft hij 2, 82 V aan, batterij is dus niet leeg:(
Iemand enig idee wat hier nu aan de knikker is? Help a.u.b.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tóch (als eerste stap) die bios-batterij vervangen. Het is geen dure uitgave, en je weet dan zeker dat het niet aan de (spanning/vermogen) van de batterij ligt.

Natuurlijk kan het ook zijn dat de contactpunten voor de batterij op het moederbord 'geroest' zijn, dus zou ik die zeker even (voorzichtig) schoonmaken met pure alcohol. Verder is niet uit te sluiten dat het 'oude' batterijtje 'geroest' was, en dus geen (goed) contact maakte.

Tijs.

Tóch (als eerste stap) die bios-batterij vervangen. Het is geen dure uitgave, en je weet dan zeker dat het niet aan de (spanning/vermogen) van de batterij ligt.

Natuurlijk kan het ook zijn dat de contactpunten voor de batterij op het moederbord 'geroest' zijn, dus zou ik die zeker even (voorzichtig) schoonmaken met pure alcohol. Verder is niet uit te sluiten dat het 'oude' batterijtje 'geroest' was, en dus geen (goed) contact maakte.

Tijs.

Ja, daar had ik ook allemaal aan gedacht. PC ziet er van binnen uit alsof hij zo uit de doos komt. Er is bijna niet mee gewerkt! Ik denk dat ik eerst maar de batterij vervang. Of zijn er nog andere suggesties?

Ja, daar had ik ook allemaal aan gedacht. PC ziet er van binnen uit alsof hij zo uit de doos komt. Er is bijna niet mee gewerkt! Ik denk dat ik eerst maar de batterij vervang. Of zijn er nog andere suggesties?

Doe ik iets verkeerd of zijn er geen andere ideeen?

Iedereen hier wacht af wat het resultaat is als je de batterij vervangt. Je hebt hier nog niets over teruggemeld.

Tijs.

Iedereen hier wacht af wat het resultaat is als je de batterij vervangt. Je hebt hier nog niets over teruggemeld.

Tijs.

Ok sorry. Heb nieuwe batterij gekocht. Blijkt niets uit te halen, helaas. Geeft ook bijna dezelfde spanning aan als de oude. Het is mij een volslagen raadsel. Graag nog andere suggesties.
P.S. Het oude batterijtje ziet er ook uit als nieuw en heeft bijna dezelfde spanning als de nieuwe.

Laatst bewerkt:
Je zou nog 2 dingen kunnen doen:
1. BIOS crash recovery doen (dus BIOS programmatuur helemaal terugzetten naar zoals het moederbord vanaf de fabriek is uitgeleverd als je moederbord dat ondersteund. Kijk het na in het boekje van het moederbord.) Dit is niet hetzelfde als het terugzetten naar standaardinstellingen van de BIOS, want dat het je met de vervanging van de BIOS batterij al gedaan.
2. Laatste gok (op eigen risico) is om een nieuwere BIOS versie te installeren. Kijk ook in het boekje hoe je dat kunt/moet doen en op de website van de moederbordfabrikant (of pc-leverancier) voor die nieuwere versie.

Succes,

Tijs.

Hoi !

Ik zou gewoon voor een bios-update kiezen, na de flash kies je dan voor: "Default Settings".

M.i. draait dan alles wel weer normaal.

Is dit niet het geval: laat het even weten; mogelijk kan ik je helpen aan een nieuwe bios-chip voor dat mobo.

Greetz,

Harry.

Je zou nog 2 dingen kunnen doen:
1. BIOS crash recovery doen (dus BIOS programmatuur helemaal terugzetten naar zoals het moederbord vanaf de fabriek is uitgeleverd als je moederbord dat ondersteund. Kijk het na in het boekje van het moederbord.) Dit is niet hetzelfde als het terugzetten naar standaardinstellingen van de BIOS, want dat het je met de vervanging van de BIOS batterij al gedaan.
2. Laatste gok (op eigen risico) is om een nieuwere BIOS versie te installeren. Kijk ook in het boekje hoe je dat kunt/moet doen en op de website van de moederbordfabrikant (of pc-leverancier) voor die nieuwere versie.

Succes,

Tijs.

Ok, bedankt voor julie suggesties. Er is geen boekje bij van het MB helaas. Ga dus maar een Bios-update doen. Jullie horen van mij.

Boekje van moederbord kun je normaal gesproken wel downloaden. Kijk daar even naar als je toch voor die bios-update gaat 'shoppen' op de website van de pc-leverancier/moederbordfabrikant.
Het is altijd nuttig om het boekje ergens te hebben, ook als je bijv. nieuw/extra geheugen wilt gaan installeren en zeker wilt zijn dat het merk+type geheugen dat je wilt gaan plaatsen ook echt goed gaat werken op het moederbord, maar ook wat de (on-)mogelijkheden zijn van het moederbord, verklaring van de BIOS-instellingen etc.

Succes,

Tijs.

Boekje van moederbord kun je normaal gesproken wel downloaden. Kijk daar even naar als je toch voor die bios-update gaat 'shoppen' op de website van de pc-leverancier/moederbordfabrikant.
Het is altijd nuttig om het boekje ergens te hebben, ook als je bijv. nieuw/extra geheugen wilt gaan installeren en zeker wilt zijn dat het merk+type geheugen dat je wilt gaan plaatsen ook echt goed gaat werken op het moederbord, maar ook wat de (on-)mogelijkheden zijn van het moederbord, verklaring van de BIOS-instellingen etc.

Succes,

Tijs.

Ja daar ben ik weer.:( Er schoot me net te binnen, dat ik er onlangs een andere videokaart in heb gesopt, omdat de onboardvideo een aantal spelletjes van de dochter niet ondersteunde. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Hoi !

Dat is mogelijk, zeker als je mobo een graka-chip o.b. heeft.

Blijft m'n laatste post als beste oplossing.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Dat is mogelijk, zeker als je mobo een graka-chip o.b. heeft.

Blijft m'n laatste post als beste oplossing.

Greetz,

Harry.

Erging iets mis:o Probleem is opgelost. Had per ongeluk het verkeerde batterijtje in de prullrnbak gegooid:confused:
Allemaal bedankt voor de reacties:thumb:
Groet Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan