bios flash G5-233

Status
Niet open voor verdere reacties.

jgroteb

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2004
ik heb een gateway 2000 pc hier staan
die is al wat oud maar hij is van mijn opa:)
nou is er naar mijn weten wat mis met de bios en dacht ik dus eraan om de bios the flashen. als de pc opstart gaat hij niet verder dan het bios scherm.
ik heb het al met een andere hd geprobeerd, de huideige geformatteerd.
dat allemaal werkte niet, ik heb alle onnodige zooi van de pc eruit gehaald om te kijken of het daar aan lag.
nou zag ik als ik in de bios opties ga kijken dat er helemaal geen hd derbij staat, 2 hd's geprobeerd. dus daarom nam ik aan dat er wat fout zat in de bios.

probleem is ik kan geen goede firmware ervoor vinden:shocked:
iemand een idee?

pc:
gateway 2000 G5-233
amibios 07/15/95
ami mobo
bios: 0AAES045

als jullie nog meer moeten weten vertel het me, op de gateway website is hij niet te vinden geen enkele id die op de pc staat word herkend en hij is ook niet in de lijsten terug te vinden.

En ik ben me er van bewust dat als het fout gaat dat de mobo dan kapot is, maar dat vind mijn opa niet erg(dan leer ik tenminste iets)

ondertussen ga ik verder met zoeken:p
b.v.d.

Laatst bewerkt:
Hoe heb je de hd kunnen formateren als de pc niet opstart?
Heb je de hd wel goed geinstalleerd dus als master, dmv de jumpers.
Bios flashen is een ricsico als het mis gaat kun je helemaal niets meer.

Voor de nieuwste updates moet je bij support.gateway. zijn

Laatst bewerkt:
deze pc word niet meer ondersteund door gateway, zeer triest:rolleyes:
de hd heb ik op een andere pc geformatteerd.
ik heb hem ook geprobeerd met een windows 2000 hd.
maar alles wijst erop dat de bios fout is.

heb je de jumpers wel goed staan, en formateer hem een fat32.

ja jumpers staan allemaal perfect
fat32 geformatteerd.

ik ga nu proberen hem met de huidige versie bios te flashen.
als dat niet lukt dan pak ik versie 0AAES054
niks te verliezen:thumb:

Heb je al geprobeerd de harddisk handmatig in de bios in te stellen?

kheb alle mogelijkheden geprobeerd om een bios aan te wijzen in de bios maar hij pakt niks:confused:

btw. bedankt voor de snelle hulp

Hoi !

Zelfs als je BIOS de oorzaak zou zijn (wat ik betwijfel), zou ik eerst een BIOS-reset proberen.

Daarna moet in ieder geval tenminste 1 HDD gezien worden, mits de kabels goed zijn aangesloten en de jumpers goed staan.

Probeer dit eerst es.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Zelfs als je BIOS de oorzaak zou zijn (wat ik betwijfel), zou ik eerst een BIOS-reset proberen.

Daarna moet in ieder geval tenminste 1 HDD gezien worden, mits de kabels goed zijn aangesloten en de jumpers goed staan.

Probeer dit eerst es.

Greetz,

Harry.

bios geresetn, met jumpers en battery eruit en erin.
hij geeft dan bij de bios ook aan dat hij gereset is

Hoi !

Oke, werkt het nu dan ?

Een bios van half 2005 hoef je in principe niet te flashen, tenzij je bijv. een nieuwe processor plaatst o.i.d.

Greetz,

Harry.

de pc is uit 95 dacht ik, dus erg oud:)
eigelijk lukt nu alles bijna, ik zal even uitleggen

ik doe een win98 bootfloppy erin
start de pc,
hij start die disc vraagt wat ik wil doen.
pak de dos modus
doe de floppy met de flashinstaller en de nieuwe biosversie erin
typ achter A:/
"flash firmware.rom"
en dan krijg ik het volgende te zien: chipset/flash part isn't available

maar ben dus al een hoop opgeschoten:love:

update: ik heb in de bios gekeken of er ergens iets stond van bios protect, waardoor ik niet door zou kunnen flashen, bij de jumpertjes op het mobo kon ik ook niet zo iets dergelijks vinden.

Laatst bewerkt:
Probeer het eens zo.

Zit er niet een jumper op het bord om die flash te kunnen doen? soms zit die ervoor op om een biosflash te blokkeren.

er zit idd een jumper op om te flashen, als ik die enable en dan opstart met de disc met de nieuwe firmware istie alleen maar ana het piepen... het lichtje van de floppydrive die brand wel maaar ik voel hem niet lezen:eek:
moet ik hem dan langer aan laten staan? en moet ik dan miss de firmware een bepaalde naam geven.:confused:

update: ik zie dat ik hem naar amiboot moet vernoemen, en op een lege flop.

Laatst bewerkt:
ok ik hoor hem nu lezen van de floppy,
hij blijft de hele tijd piepen iig,
piep piep......piep piep enz

ik laat hem maar even lopen en kijken wat er gebeurd

ps. ik heb wel geen beeld op mijn monitor:S

Meer piepen dan 1 is niet goed, enne, die amibiosbootblok werkt misschien niet met biossen uit die tijd, de regel met die parameters in de autoexec.bat van de opstartflop zou ook moeten werken, met uiteraard de goede bestanden.

Weet niet hoe je aan die bios komt, wat overigens die software is, de chip is een eprom, maar je hebt ook vaak een passend flash programma nodig, vaak zijn niet alle versies te gebruiken voor die rom files, alhoewel er wel universele te vinden zijn.

de autoexec.bat hoeft tog alleen voor award?,
nouja ik probeer het iig

aan de firmware versie kom ik door te kijken welke firmware versie er nu op staan.
maar wat er nu opgelost moet worden is waarom hij die foutmelding geeft: chipset/flash part isn't available

want verder werkte alle spullen.
bootdisk en ook de flasher.

Dat is een deel van de bios, en juist dat deel, de chisetconfiguratie heb je juist nodig voor het herkennen van de IDE drives.

Overigens is dat een universele manier, niet specifiek voor Award, alhoewel het vaak niet zo werkt, vreemd genoeg, maar weer wel als je het handmatig intoetst vanaf de prompt, maar nee heb je.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan