BIOS flashen vanaf prompt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

droersch

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2001
Om m'n BIOS de volledige HD-capaciteit te laten weergeven heb ik bij de fabrikant van m'n moederbord (ASI) de juiste BIOS-update gevonden.
Het enige wat ik nog moet doen is het programma draaien. Maar volgens de handleiding moet dit in DOS op de A-prompt uitgevoerd worden. Maar XP heeft toch geen DOS meer? Kan ik het programma dan gewoon in XP draaien? Of werkt dat niet?

- doe een diskette in je drive..(die leeg mag)
- ga naar "Deze Computer"
- rechtermuisknop op de a-drive
- formateren
- dan in het venster de optie "MS-Dos opstartdiskette" selecteren
- starten

- vervolgens het BIOS updatebestand(uitgepakt) op de diskette zetten
- Computer opnieuw opstarten met de diskette
- dan vanaf de diskette de update uitvoeren

Nee, zo werkt het niet.
XP heeft overigens nog wel een dos venster, maar dat is niet wat ze hier bedoelen.

Het is ten eerste nodig een zogenaamde bootdisk te hebben. Dit is een diskette waarmee je je pc kan opstarten, zonder dat je perse iets op de harddisk hoeft te hebben. Dit komt je misschien ook bekend voor van zogenaamde bootable cd-roms, zoals de windows xp installatie cd.

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/winfiles1/boot98se.exe

Als je dat download, dat is een stukje software waarmee je een Windows 98 bootdisk kunt maken. Zorg voor een lege diskette in je diskdrive, en draai dat programma.
Als je dat klaar hebt, moet je ook zorgen dat de bios file en flash programma op die diskette, of als het niet past, op een andere diskette staat.

Start je computer opnieuw op, met de windows 98 boot diskette erin. Zorg dat in je BIOS iedergeval staat dat de 1ste boot device je diskette drive is.

Na wat wachten kom je in op een msdos prompt terecht, en kun je het flash programma van je bios draaien. Let daarbij goed op de instructies, als je je bios beschadigd ben je verder van huis.

Succes.

De 2e reactie is denk ik wat ik zoek ja. Zoals killermenace het heeft beschreven heb ik al geprobeerd maar dat werkte niet. Toch bedankt voor de reactie
:thumb:

Ik ga het eens proberen met een Win98 bootdisk. Resultaat volgt....

zoals ik heb beschreven lukt bij mij wel

gister nog 1 met succes geflashed zo :rolleyes:

De tekst "nee zo werkt het niet" was niet voor jou bedoeld killer... Maar op het 1ste bericht.

Volgens mij zouden allebei de oplossingen kunnen werken.

Als je een AMI BIOS hebt kun je het zo updaten:

Schakel, indien nodig, het gebruik van een password voor je bios uit!

- kopieer de rom file naar een lege diskette
- hernoem de file AMIBOOT.ROM
- zet de computer uit
- houdt de CTRL en HOME toets ingedrukt
- zet de computer aan
- laat na 1 piep de toetsen los
.. de computer geeft 4 piepjes
.. en start nu opnieuw op met de nieuwe bios,
.. geeft een cmos error (normaal, want nog niet opnieuw ingesteld),
- ga via F1 setup in, kies optimal settings en autodetect ide,
- exit & save

Werkt ook als een eerdere flash mislukt is.

AWARD heeft een easy flash utilety die met F2 bij het opstarten bereikbaar is maar hoe dat werkt weet ik niet.

Als je hiermee een al bestaande harddisk vollediger wilt weergeven weet ik niet of de al aanwezige gegevens hierop goed bewaart blijven. (!)

Vr.Gr. Egel.

Ik heb het probleem opgelost door een boot-rom te maken ipv boot-diskette met daarop de betreffende bestanden. Ging vanzelf.

Bedankt voor alle hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan