BIOS fout i.c.m. SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Het gaat om een HP laptop Pavilion dm1-4100ED.
Standaard zit daar een 500GB SATA-2 HD in met een AMD Duo core CPU, 4GB MEM en Win 7 Home premium 64 bit. Dat draait zonder problemen.

Vervolgens besloot ik de HD te vervangen door een OCZ Agility SATA-3 SSD, 120GB groot.

Daar heb ik niet de standaard HP Windos 7 installatie op gezet, maar Windows 7 prof 64 bit uitgave (dus geen speciale recovery partitie en zo zoals HP dat standaard levert).
De Windows installatie verliep zonder problemen, maar na installatie van SP1 kwam het volgende probleem naar voren:
Elke keer als ik de laptop/Windows “koud” start dan verschijnt de boodschap dat er geen HD gevonden is met de toevoeging: Hard Disk (3F0).
Als ik dan vervolgens op de F10-toets druk, dan kom ik in de BIOS en als ik dan weer F10 druk verlaat ik de BIOS weer (zonder iets veranderd te hebben) en gaat de start van Windows gewoon door.

Als ik een restart geef in Windows gebeurt dit niet. Dit probleem is er dus alleen als ik een koude start doe.

Ik heb al de laatste uitgave van de BIOS geïnstalleerd en de laatste uitgave van alle drivers voor het moederbord e.d.
Ik heb dit probleem ook al op het HP-forum geplaatst, waar ik overigens niet de eerste was met dit probleem, maar ook daar geen oplossing.

Iemand van jullie hier die dit probleem kent en weet hoe het op te lossen?

RMA de SSD maar en hoop dat je dan een werkende hebt (kans ongeveer 50%). Dit is een zeer slechte en onbetrouwbare SSD die je beter kan inruilen voor een Crucial M4 of Samsung 830.

Ik denk dat ik nu weet wat er aan de hand is. Ik denk dat het de BIOS van de HP laptop is, wellicht in combinatie met deze specifieke OCZ SSD.
Toen ik namelijk deze OCZ SSD in een andere PC stopte (als opstart unit gedefinieerd) was er geen enkel probleem. Niets aan de hand met de OCZ SSD dus.

Mijn vraag nu is: heeft iemand in de praktijk een SSD werkend in een HP Pavilion DM1 laptop en zo ja, welk merk/type SSD is dat dan?

Heeft u al een oplossing gevonden?

Ik heb n.l. bijna hetzelfde probleem.

Tijdens installatie op de SSD OCZ Vertex3 kan Windows7 geen schijf vinden. Als ik de SSd aan mijn desktop PC koppel zie ik hem direct in mijn Computer en kan er gewoon mee werken.

Als ik hem terug plaats in de HP pavilion dm1-4100ED dan kan hem ook in het BIOS niet vinden en dus ook niet W7 installeren.

a.u.b. antwoord:confused:

Nee, ik heb geen oplossing gevonden. Ook bij HP wisten ze hier niets anders op te zeggen dan dat deze laptop gemaakt was voor de hardware die er in zit en dat ze wel garantie en support geven voor de hardware waar die mee verkocht is en deze laptop wordt geleverd met een HD en niet met een SSD.
Vervolgens vroeg ik aan HP of ze wisten van een situatie van een HP pavilion dm1-4100ED met een SSD en welk merk en type SSD dat dan was, maar daar wisten ze niet van (gevraagd aan verschillende onderdelen van HP, zoals support, reparaties en de spare-parts afdeling).
Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en heb ik de SSD in mijn PC gezet waar ie overigens flitsend functioneert :-)

Bij HP heb ik nog nooit een oplossing voor problemen gevonden. Uren aan de telefoon brengt niets.

In een eenvoudig netbook van Medion heb ik een keer een ssd gezet en het werkte direct als een speer.
Die heb ik weg gegeven aan een familie lid en ik dacht ik koop wat duurders en (beter?) Niet dus.
Ik wil er gewoon die SSd in plaatsen en het lukt niet. Dus verkopen en weer een Medion kopen denk ik.
Het is wel een mooi apparaatje
Als ik een oplossing vind dan meld ik me nog een keer.:).

Bedankt voor de snelle reactie.

De oplossing is gevonden.
Ik kon gemakkelijk aan een andere SSD komen. De OCZ Agility 120 Gb. Op dezelfde wijze geplaatst en hij werkte als een speer.
Windows 7 geinstalleerd zonder 1 probleem.:d:d

Dus er zit verschil in de SSD's

Die andere SSD, is dat een SATA-2 Agility? Wat zijn precies de specificaties van de SSD die WEL werkt in een HP Pavilion?

Ik heb hem gekocht via Marktplaats en er stond al een besturingssysteem op. Ik heb hem toen "snel" geformatteerd om de rommel eraf te krijgen.
Het is een SataIII (6 Gbps), Sandforce Driven, MLC Flash Memory, Trim support. Dat staat voorop het doosje.
Een Agility 3 dus en ik zie vooraan je verhaal dat je dezelfde hebt gebruikt?

Achterop de doos staat nog zo'n streepjes code: PN: AGT3-25SAT3-120G.
Voor de rest is het zo'n groen doosje van OCZ.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :eek:

Ja, dat is dezelfde die ik heb. De problemen begonnen pas nadat ik Windows 7 erop had geïnstalleerd. In het begin leek alles perfect te werken, maar na verloop van tijd begonnen de problemen.
Goed, ik hoop dat het bij u beter gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan