BIOS foutmelding, pc vriezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henry80

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2007
Omdat ze waarschijnlijk samenhangen doe ik probleem hier voorleggen.

Sinds vorige week heb ik problemen met de pc.
Toen ik pc uit slaapstand wilde halen, raakte het halverwege vast bij. Als ik erna weer pc opstartte, ging het verder met ontwaken uit slaapstand. Zo krijg ik pc na 2-3x uit-/aanzetten weer aan.

Daar zijn nu twee problemen bijgekomen
* Tijdens computeren de muis lukraak vastraakt. Beeld vriest vast.
* Pc raakt vast in standby-stand, je krijgt het er niet uit.

Als je de pc aanzet hoor je vaak een piepgeluid.
Bij mij hoor je 1x piepen. Volgens internet is 1 piep dat pc in orde is.
(bron)

Later kreeg ik een foutmelding van de BIOS toen ik pc helemaal rebootte na vastraken in standby-stand. Blauw scherm met witte tekst. Maar het ging snel erna weg.

Ik heb systeemherstel van een paar weken terug gedaan. Heeft niet geholpen.

Wie (her)kent dit probleem en hoe kan ik het beste oplossen?
Misschien dat ik in BIOS iets moet doen? Hoe kom ik er?

(Ik gebruik overigens Windows XP)

Hallo, wellicht krijg je niet meer de updates die je wilt.
Mhh windows XP wordt al lang niet meer ondersteund.
En hoe oud is het beestje. Kan van alles zijn. Piepen en kraken.

Met XP is eigenlijk niets mis, dat heb ik ook nog op een computer staan. Veel ondersteuning was altijd voor speciale functies dus dat er geen nieuwe updates zijn dat zegt niet zo veel en ouderwets is het zeker niet.

Het zou het BIOS batterijtje kunnen zijn of er is een voeding probleem. Bij het eerste zou je een melding van de BIOS gekregen kunnen hebben dat de instellingen teruggezet werden naar standaard waarden. Het kan best zijn dat deze vervolgens piept, waar die anders een geheugentest zal hebben overgeslagen. Vaak werkt de klok bij een lege batterij al niet meer.

Een platte knoopcel kost ongeveer Euro 0,50. Ze zijn 3 Volt. Na het plaatsen moet je in de BIOS "standaard waarden" selecteren en opslaan, om fouten te voorkomen. Daarna opnieuw de voorkeuren instellen.

Voor voeding problemen zou je moeten bekijken hoe zwaar of licht deze is. Als de computer fouten gaat maken dan kan dit het moederbord of de processor zijn.

Onderin het eerste scherm staat "press Del (of F1) for Setup." Dit is dan de toets die je op dat moment moet indrukken om in de BIOS te komen. Als dit niet getoond wordt dan kan je vlak na het aan zetten van de computer herhaaldelijk en snel Del, F1 en F2 indrukken. Laat ons weten of het lukt. Wat heb je voor een soort computer als ik vragen mag?

Hallo, wellicht krijg je niet meer de updates die je wilt.
Mhh windows XP wordt al lang niet meer ondersteund.
En hoe oud is het beestje. Kan van alles zijn. Piepen en kraken.
Omdat ik gedurende langere tijd geen updates kreeg moet het een ander probleem zijn.

Met XP is eigenlijk niets mis, dat heb ik ook nog op een computer staan. Veel ondersteuning was altijd voor speciale functies dus dat er geen nieuwe updates zijn dat zegt niet zo veel en ouderwets is het zeker niet.

Het zou het BIOS batterijtje kunnen zijn of er is een voeding probleem. Bij het eerste zou je een melding van de BIOS gekregen kunnen hebben dat de instellingen teruggezet werden naar standaard waarden. Het kan best zijn dat deze vervolgens piept, waar die anders een geheugentest zal hebben overgeslagen. Vaak werkt de klok bij een lege batterij al niet meer.

Een platte knoopcel kost ongeveer Euro 0,50. Ze zijn 3 Volt. Na het plaatsen moet je in de BIOS "standaard waarden" selecteren en opslaan, om fouten te voorkomen. Daarna opnieuw de voorkeuren instellen.

Voor voeding problemen zou je moeten bekijken hoe zwaar of licht deze is. Als de computer fouten gaat maken dan kan dit het moederbord of de processor zijn.

Onderin het eerste scherm staat "press Del (of F1) for Setup." Dit is dan de toets die je op dat moment moet indrukken om in de BIOS te komen. Als dit niet getoond wordt dan kan je vlak na het aan zetten van de computer herhaaldelijk en snel Del, F1 en F2 indrukken. Laat ons weten of het lukt. Wat heb je voor een soort computer als ik vragen mag?
Een batterij/knoopcel in de pc had ik niet verwacht. Dat zou kunnen. Moet dat in BIOS-modus komen om te kijken welke meldingen er waren geweest. Ik zal dat morgen nog eens proberen (had eerder paar keer geprobeerd zo in BIOSmodus te komen toen ik pc opstartte, maar pc ging gewoon door)
PC is geen specifieke merk, er zit AMD-processor in.
Pc is minstens 5-7 jaar oud.

Test met memtest86 het RAM geheugen eens of alle reepjes nog goed zijn; een foute kan rare meldingen geven...

Indien de tijd in de bios goed blijft is het batterijtje goed.

Als je hem toch open maakt, haal de kabels voor de harde schijf en cd/dvd station eraf en zet ze opnieuw erop, de ventilatoren en koelblokken stofvrij maken kan ook gelijk.
Die melding krijg omdat de bios iets niet goed kan initialiseren, hoeft niet de harde schijf te zijn maar ook een cd/dvd station.

Dat klopt, alle aansluitingen op het moederbord goed controleren. De stekker van de computer er even uit.

Voor de BIOS moet je dus alleen F1 drukken. F2 is hier zo te zien "Verder gaan" en dat zal de reden kunnen zijn geweest waarom je er niet in gekomen bent maar misschien lukt dat met een lege batterij ook al niet meer.

De procedure voor het vervangen van de batterij is dat eerst de batterij vervangen wordt en daarna in de BIOS "standaard waarden" geselecteerd wordt om fouten te voorkomen. Dan aan de hand van het boekje de instellingen naar wens aanpassen.

Hoe zwaar is de voeding? Bij 250 Watt en onbekend merk valt deze onder verdenking.

Voor slaapstand is schijfgeheugen nodig. Daarom stel ik voor de schijf te defragmenteren. Controleer eerst of er vrije schijfruimte is en stel het virtuele geheugen voor die tijd in op nul (dan opnieuw opstarten om toe te passen en nogmaals controleren). Na defragmentatie stel je het virtuele geheugen met minimale en maximale grootte op gelijke waarden in. Windows hoeft zo niet telkens aanpassingen te doen.

Beperk de processor belasting door Indexeren voor snelle zoekacties uit te zetten in de Eigenschappen van de schijfstations binnen Verkenner (Deze Computer). Kijk of er niet onnodige en eventueel ongewenste programma's actief zijn. Je krijgt tot drie keer zo veel resultaten, als via de opdracht "msconfig," met het portable programma AutoRuns van System Internals. Gebruik Google voor de onbekende namen in de lijsten want het belang ervan moeten anderen inmiddels al uitgezocht hebben. Updaters zijn vaak boosdoeners. Een malware scan ligt in het verlengde daarvan.

Wanneer de computer dan nog bokt, dan zou ik een controle doen van de harde schijf en eens een groot programmapakket installeren of stresstest doen. Een slecht moederbord met Input/Output (I/O) problemen kan dit niet. Het zou best kunnen dat er hier meerder problemen spelen.

andre@home, Lange Pier en Alfred 2: bedankt voor jullie tips.:thumb:

Ik heb die batterij (grote knoopcel CR2032) van de BIOS eruitgehaald. De batterijtester gaf aan dat de batterij morsdood was. Had toevallig een van Brita waterfilter bij de hand die nagenoeg 100% was. Die ingezet erna pc weer aan.

(Had in begin van opstarten pc die melding zoals ik op de foto hierboven had.)

Als ik naar bed ga zal ik pc in slaapstand zetten. Kijken of ik morgen pc zoals eerst uit slaapstand zal krijgen. Ik hou jullie op de hoogte.

Vervanging batterij BIOS doet iets.
Voor het eerst in weken heb ik pc in stand-by kunnen zetten. Eerder begon dat ook te leiden tot vastvriezen pc waarna ik dat niet meer deed.

De pc uit de slaapstand halen heb ik een keer gedaan. Dat is gelukt zonder steeds aan de startknop te moeten drukken.
Wel kreeg ik die eerdere foutmelding

Bekijk bijlage 256209

Heb alleen de 2e optie gebruikt ("Please enter F2 to load default values and continue").
Volgende keer doe ik F1 als die melding weer terugkomt.

Wat me nu opvalt sinds ik een lege BIOS-batterij in pc heb vervangen door een bijna volle batterij: heb het idee dat de pc sneller is.

Alle problemen zijn terug ondanks vervanging batterij.

Na herlezen forumposts zag ik dat ik erna de standaardwaarden moest instellen. En via een boekje de instellingen naar wens aanpassen.
Dat heb ik niet gedaan. Doe ik morgen. Hopelijk dan dit opgelost.

PC sneller door het vervangen van de backup batterij, halleluja........
Alles gereseat?
Alles stofvrij?

Draai een Speccy en zet die hier neer.

Voor instellen standaardwaarden moest je in BIOS zijn via F1. Maar pc een paar keer aan- en uitgezet en F1 gedrukt. Systeem komt er niet en gaat verder.

Je moest boekje (van ASUS denk ik) gebruiken om de standaardwaarden in te voeren. Hoe je standaardinstellingen invoert snap ik niet. Maar ik probeer eerst in de instellingen BIOS te komen.

Als ik pc uitzet en weer aan draait alles normaal. Blijkbaar zit het probleem in de slaapstand. (Het staat dan hele nacht in die stand).

(ben geen kenner deze materie, dus wat een BIOS zoal doet, wat de batterij doet is voor mij onbekend terrein)

Misschien moet je al op F1 drukken voor dat deze melding komt. Zolang je niet in de BIOS kan komen is het niet goed. Misschien dan toch een nieuw batterijtje proberen?

In de BIOS valt energiebeheer onder Power Management opties. Met de instelling ACPI ingeschakeld neemt Windows het energiebeheer over van het BIOS.

Nu weet ik meer.

Probleem was dat vastvriezen pc. Aanvankelijk dacht ik dat het lag aan de slaapstand.
Als ik de volgende dag de pc uit die stand wekte, ging opstarten moeilijk.
Normaal loopt pc die slash-streepjes allemaal met tekst eronder " Windows wordt hervat", erna opent de pc zich, zie foto:
BIOS-bz - Windows wordt hervat.JPG

Dat liep bv na een derde of de helft vast.

Dat was mijn probleem, maar na paar keer pc uit- en aanzetten liep windows alle streepjes af en opende pc zich. Erna was ik door de slaapstand en kon ik in de pc werken. Maar in de loop van de dag vroor de pc vast.
Dat leek niet het geval als je pc op gewone wijze (zonder ontwaken uit slaapstand) opstartte.

Daarom dacht ik dat dit aan de slaapstand lag.
Later kwam de standby-stand ook bij: pc vroor eveneens vast.

Nu ook als je pc op gewone wijze opstart. Als ik een tijdje de pc niet gebruik (bv tv kijken), dan vriest alles vast.

BIOS-batterij kan het niet zijn omdat ik een nieuwe in had gedaan (volgens de batterijtester was het bijna vol was).

Dan moet het iets anders zijn.

Iets met hardware kan denk ik ook niet het probleem zijn omdat als je pc opstart je 1 piep hoort (dat zou volgens internet betekenen dat pc ok is)

In de tussentijd was het gelukt om in de BIOS instellingen te komen.
(na aanzetten pc meteen regelmatig op DEL-toets drukken. Dan F5 en erna F10 (of via Tools, Load Default). Dit hielp dus niet.

Alfred, wat je schreef over dat BIOS onder Power Management opties viel is interessant. Energiebeheer kan ontregeld zijn. Dat kan verklaren dat pc na een bepaald moment vastvriest (??)

Dat ga ik onderzoeken.

Twee dingen gebeurd:
1. Ik had niet meer aan computer gezeten en zag pc zich opnieuw starten. Deed het zelf. Dat was paar uur geleden.

Verder deed ik niks.
2. Zonet bleek pc uitgezet. Ik drukte op aanknop, er brandde licht, maar die ging na 1-2 seconde weer uit. Deed ik paar keer tevergeefs zo proberen pc aan te zetten.
Erna haalde ik energiestekker van pc eruit en stopte het weer in. Erna kon ik pc aankrijgen.

Er is dus een of andere energiefunctie die wegvalt. Ik weet niet welk onderdeel dit doet.

Tja, je geeft geen antwoord op de gestelde vragen en hoe je steeds aan die aannames komt is mij ook een raadsel.
Zie ook dat je het al allemaal door hebt waar je moet zijn dus lijkt het mij dat je het zelf prima kan oplossen.

Tja, je geeft geen antwoord op de gestelde vragen en hoe je steeds aan die aannames komt is mij ook een raadsel.
Zie ook dat je het al allemaal door hebt waar je moet zijn dus lijkt het mij dat je het zelf prima kan oplossen.
Aan hardware ligt het niet lijkt me (pc bij opstarten dus 1x piep geven), zie ook effect lege batterij BIOS vervangen. Heb instellingen BIOS zoals gezegd bereikt en op standaarden gezet. Dat hielp niet.
Gezien wat ik beschreef lijkt dit meer energiebeheer (oa pc zichzelf uit- en aanschakelen).
Wat Alfred zei erop gerelateerd van die Power Management opties. Moet dan in die ACPI dan dingen uitdokteren.

In de BIOS valt energiebeheer onder Power Management opties. Met de instelling ACPI ingeschakeld neemt Windows het energiebeheer over van het BIOS.

Het piepje betekent, zoals hier al gesuggereerd, dat het geheugen getest wordt.

Een computer kan om een aantal redenen uit slaapstand komen, zoals netwerk activiteit. Het is logisch dat een computer in slaapstand of op standby "gewoon" opstart als de stekker er uit geweest is. De computer blijkt daarom in de war te zijn voor wat betreft de energiebeheer functies.

Bovenstaande quote moet je dus al lang uitgeprobeerd hebben maar je bent of vrij traag van begrip of werkt niet gericht naar een oplossing. Schakel energiebeheer uit en selecteer dat de uit knop gewoon de uit knop is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan