BIOS geeft niet de mogelijkheid om HDD van IDE naar AHCI te veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bert janssen

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2010
Hallo allemaal,

Deze week wil ik een samsung 830 ssd in mijn HP pavilion dv9700t plaatsen.
In mijn voorbereidingen loop ik tegen een probleem aan. Ik zou de SSD graag in AHCI modus willen plaatsen.
Dit moet ik doen via mijn BIOS. Gisteren ben ik opzoek gegaan of het me lukt om mijn huidige HDD te vinden in de BIOS. Dat lukt dus niet, laat staan dat ik straks mijn SSD kan vinden om deze van IDE naar AHCI modus te zetten.

Na zelf wat speurwerk te verrichten moet ik ook tot de conclusie komen dat mijn BIOS er anders uit ziet.

Photo 03-11-12 16 08 04 (800x600).jpg
Photo 03-11-12 16 13 32 (640x480).jpg
Photo 03-11-12 16 13 45 (640x480).jpg
Photo 03-11-12 16 13 54 (640x480).jpg
Photo 03-11-12 16 14 21 (640x480).jpg
Photo 03-11-12 16 14 53 (640x480).jpg

Wie kan mij vertellen waar ik de instellingen van mijn HDD kan vinden en veranderen?

Extra info:
HP Pavilion DC9700t. Intel (R) Core(TM)2 Duo Core T8300@ 2.40 GHZ, 24001 MHz.
OS: Windows 8. Oorspronkelijk had de computer windows vista als OS, daarna heb ik er zelf W7 en deze week W8 op geplaatst
Phoenix BIOS
Bios versie / date: F.62 24-3-2008
Moederbord: Intel Crestline PM965

Opvallend:
- Ergens in het bios staat: All items on this menu cannot be modified in user mode. If any items require chenges, please consult your system supervisor. Moet ik het BIOS misschien op een andere manier benaderen?

Photo 03-11-12 16 15 52 (480x640).jpg

- Ergens bij mijn systeeminformatie staat: BIOS modus: verouderd

Photo 03-11-12 16 24 56 (480x640).jpg

Het volgende heb ik al gedaan:
- ongeveer 30x mijn BIOS bekeken
- het bios benaderd via de W8 manier (via instelling --> pc instellingen wijzigen --> Algemeen --> geavanceerder opstartopties. Maar ook hier kan ik geen instellingen veranderen van de HDD
- onderzocht of ik een BIOS update kan doen, volgens de website van HP is er geen nieuwe versie

Wie o wie kan mij helpen?

Groeten!

Helaas is dat het nadeel van kant en klaar merken, zoals HP. De instelmogelijkheden in het Bios zijn zeer beperkt.:(

Bios van de meeste HP laptops is verzegeld.......
Er is wel een unlocker tool,heb het zelf nog nooit gebruikt,dus ik weet niet of het op jouw systeem kan of van toepassing is.
Even googlen op "Phoenix Bios Unlocker" ........

Wat ik mij afvraag hoe kom je bij het idee dat je 830 een IDE schijf is? Ik heb er ook zo een 830 SSD, en die is SATA. Verder lijkt het alsof je computer de optie heeft om twee SATA schijven te kunnen inbouwen. Waar heb je gezien dat je een IDE schijf hebt?

Heb je al gekeken, of HP een BIOS update heeft en welke besturing systeem wordt door hp voor jouw systeem ondersteunt?
Het systeem begon met Vista of Vista 64...

Laatst bewerkt:
Wat ik mij afvraag hoe kom je bij het idee dat je 830 een IDE schijf is? Ik heb er ook zo een 830 SSD, en die is SATA. Verder lijkt het alsof je computer de optie heeft om twee SATA schijven te kunnen inbouwen. Waar heb je gezien dat je een IDE schijf hebt?

Heb je al gekeken, of HP een BIOS update heeft en welke besturing systeem wordt door hp voor jouw systeem ondersteunt?
Het systeem begon met Vista of Vista 64...

Hoewel de interface sata is kan het zijn dat de apparaten als IDE worden aangestuurt zonder gebruik van ncq.
Het voordeel van IDE mode zoals dat vaak genoemd wordt is dat er voor AHCI mode vaak extra drivers benodigd zijn, maar in windows vista, 7, 8 komt dat meestal niet meer aan bod.

Denk er wel aan dat je niet zomaar naar ahci kan schakelen, in een draaiend systeem is daar een register aanpassing voor nodig. anders zul je opnieuw moeten installeren.

Allereerst, bedankt voor de vele reacties!

@roadworker: Bedankt voor je tip. Ik ga eens op zoek naar verhalen of deze tool werkt
@Lutz: In principe heb ik nergens gelezen dat het een IDE schijf is, maar ik heb wel gelezen dat het goed is om een SSD schijf om te zetten naar AHCI. Waarom? al sla je me dood, ik lees relatief veel verhalen hierover dat het beter is wanneer je een SSD schijf hebt. En inderdaad, ik heb al gecheckt voor een update, maar helaas....
@lange pier: inderdaad, al gelezen!
@royb3: ik zou de schijf graag naar AHCI zetten. Bij het overzetten van mijn bestaande OS op mijn bestaan HDD naar mijn nieuwe SDD loop ik er inderdaad tegenaan dat ik een blauw scherm ga krijgen. Daarom heb ik hier gelezen hoe je computerinstellingen moet veranderen om dit probleem te verhelpen/omzeilen.

Iemand enig idee hoe ik met mijn systeem de schijf toch als AHCI aan kan laten sturen?
Zelf zal ik de tip van roadworker onderzoeken.

Groeten!

ik zou windows gewoon opnieuw installeren, een schoon begin, een betere partitionering(bij ssd's zou het verstandig zijn een bepaalde offset te houden, de installatie van windows houd daar rekening mee bij het installeren op een ssd).

je hebt je register dus al aangepast? ook al de stuurprogramma's geïnstalleerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan