Bios herkent externe drive niet met bootable dvd!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fur
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Fur

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2013
Hi, Heb een hp laptop, pavilion dv5. Dit is wat ik doe:

Pc start op. ik toets esc. Want dat laat me in het start-up menu komen.
Dan toets ik F10 want die verwijst naar: BIOS setup.
Daar zoek ik boot-options>boot order.

De lijst die ik heb gemaakt is als volgende:

- USB diskette on key/USB hard drive
- USB floppy
- internal cd/dvd rom drive
- notebook hard drive
! Network adapter (deze stond al enabled)

Ok dit moet goed zijn lijkt me, want mijn bios moet mijn externe drive herkennen die is aangesloten op de laptop met een USB (mijn interne drive is stuk)

Vervolgens sla ik alles op, de laptop start weer opnieuw en ik klik esc en dan F9, want deze verwijst naar 'boot device options'.

Hierop geklikt, zie ik alleen de volgende twee opties:

- internal cd/dvd rom drive
- notebook hard drive

Nu herkent de laptop de externe drive niet. Hoe kan dit en wat kan ik doen?

Ik heb een bootable Windows 8 dvd gemaakt met IMGBURN. Het bestand was een iso.file en heb deze gewoon op een dvd gebrand met IMGBURN.

Help aub? :(

USB diskette on key/USB hard drive
Bovenstaande optie al geprobeerd.

Hoe kan ik deze optie proberen als ik hem niet krijg bij boot device options? Als ik de pc aandoe, gebeurd er niks. Hij gaat gewoon naar het Windows 7 scherm, aldus het systeem wat er nu opstaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet dit in de bios wijzigen.
Opstarten van usb

Dat heb ik gedaan, bovenaan staat dat ik via bios setup die lijst heb gemaakt en de USB optie bovenaan heb geplaatst dus die zou de laptop als eerst moeten pakken en op die manier booten, maar dat doet hij dus niet..

Ja,maar:

Het bestand was een iso.file en heb deze gewoon op een dvd gebrand met IMGBURN.

Deze actie maakt een cd of dvd niet bootable.
Je moet het iso bestand uitpakken met bv deamon tools.
En dan branden met bv Nero in de bootable dvd-rom stand.
Een gewone dvd-rom is niet bootable netzomin als dat een usb stick zondermeer bootable is.

ok verkeerd geschreven, de dvd is wel bootable. het iso bestand was al een bootable bestand. dat kan je zien als je hem met poweriso opent:)
Trouwens heb nu mijn externe harddisk aangesloten en deze wordt wel herkend in de boot device options, dus kan het iso bestand vanuit hier installeren, alleen hoe maak ik mijn harde schijf bootable en zo dat mijn laptop gelijk het windows 8.iso bestand pakt. Die externe harde schijf staat vol met allerlei andere bestanden, ook iso enz.

Laatst bewerkt door een moderator:
een bestand is op zichzelf nooit bootable.
Het medium waar het bestand op staat is wel bootable te maken.
Maar is je externe dvd drive misschien stuk???

Maar op internet staat het vol met topics over iso bestanden die wel of niet bootable zijn. En in poweriso stop je alleen het iso bestand en die geeft aan wel of niet bootable. Zonder een device erbij aangesloten.
Mijn harde schijf is zeker niet stuk, werkt perfect. En ik lees dat je iets met je harde schijf of USB moet doen zodat de laptop het leest en de iso kiest die jij wilt booten. Ik ga dat morgen allemaal doorlezen, kom ik er niet uit, dan ben ik terug:) voor nu bedankt voor je hulp! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan