Bios herkent harde schijf niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

daniel 1981

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2007
Hallo,

Ik heb 5 maand geleden na problemen met mijn oude hardeschijf te hebben gehad (was een hele oude), een nieuwe gekocht. Een kennis van mij heeft deze voor mij ingebouwd, en deze als master? gezet, omdat de oude harde schijf het nog wel deed, alleen je kon er niet meer van booten. Dus staat de nieuwe als master en de oude als slave. Nu heeft mijn pc hiermee 5 maand goed gewerkt. Na een nachtje de pc te hebben aangelaten, omdat hij dan kon downloaden, ging de pc uit omdat het het downloaden klaar was. (was zo ingesteld in GrabIT.) Toen ik hem de volgende ochtend aan wou zetten kreeg ik de melding van BIOS: primary master hard disk fail. Press F1 om door te gaan blabla. Als ik dan op F1 drukt, gaat hij volgens mij naar de 2de hardeschijf, en krijg ik de melding voer systeemcd ofzo in. Als ik ghost erin doe, kan ik mijn computer via ghost helemaal bekijken!, en backups terugzetten. Zelfs de Windows XP cd kan mijn hardeschijf nog zien, en formatteren/installeren. Echter als ik dit doe en ik start de pc opnieuw op krijg ik nog steeds de melding primary master hard disk fail. Volgens mij is mijn nieuwe hardeschijf niet kapot, aangezien ghost, en windows er gewoon dingen op kunnen zetten, en hem kunnen bekijken. Alleen windows wil niet opstarten.

MVG daniel

BTW.

1e hardeschijf (80 gb)
2e hardeschijf (20 gb)

Volgens mij was het iets van een AMD, en er draait windows xp op. Hij is iets van 8/9 jaar geleden gekocht. Bios is van Aopen, en bij de bios staat ook nog andere info:

Dram Clk: 113MHz
Main Processor: Amd Duron 700MHz(100x7.0)

Nieuwe hardeschijf is trouwens een: Maxtor STM3802110A

En in de bios staat achter Maxtor STM3802110A trouwens ook 3.AAJ (misschien dat dit de fout is, ik kan me niet heugen dat dit er eerder stond.

Zonder direct de oplossing te kunnen geven wil ik graag wat dingetjes opperen;

heeft er ooit Linux op de machine gestaan / bijna gestaan?

Heb je al bedacht dat je ook getroffen kunt zijn (die bewuste nacht tijdens het downloaden) door een virus dat de master boot record heeft besmet?

Ik las trouwens op een ander forum exact hetzelfde probleem in exact dezelfde bewoordingen ( ;) :D ) als wat jij hier hebt geschreven. Ik las in de replies dat een of andere goochemerd het heeft over jumpertjes die slave en master moeten regelen. Die goochemerd heeft zeker niet door gehad dat het 5 maanden goed heeft gewerkt? Als de jumpertjes niet goed zouden hebben gezeten, hadden die harde schijven vanaf moment 0 al vervelend gedaan.

[edit] wat mij zorgen baart is het feit dat de schijven wel met ("externe") software te benaderen zijn / te lezen zijn. Dit zou best wel eens in de richting van een virus kunnen wijzen [end edit]

Laatst bewerkt:
Als de oude harddisk 8/9 jaar is dan neem ik aan dat de PC dit ook is. Zo ja dan kan het zijn dat de BIOS de harddisk van 80Gb mogelijk niet herkend. In die tijd waren de schijven niet zo groot. Dit is op te lossen door een stukje software op de harddisk te installeren. Hierdoor kun je dit probleem oplossen en kunnen ook de oudere pc's gebruik maken van de nieuwe schijven.

Probleem is alleen dat als deze software op wat voor mannier problemen krijgt hij deze schijf dus ook niet goed meer zal herkennen.
Je kan in je BIOS kijken en zien of de schijf als 80 Gb wordt gezien. Is dit 80Gb dan herkend de PC de schijf en zal de tool niet gebruikt zijn. Maar staat daar een lager getal bv 10Gb dan wel en wordt er dus gebruik gemaakt van deze tool.

Via de BIOS in het hoofmenu kun je ook de harddisk laten zoeken. Voer dat eens uit mogelijk dat hij iets aanpast. Sla de instellingen op en start eens opnieuw.

Via http://www.seagate.com/www/en-us/support/troubleshooting_assistance/internal_drive_interfaces/ata/

Kun je diverse stappen doorlopen en ook software downloaden voor de Maxtor schijf, Maxblast en PowerMax. Middels deze tools kun je de harddisk ook gaan scannen etc

Pas wel op dat als je het tooltje opnieuw moet installeren dit aan het begin van de harddisk wordt gedaan en dat betekend dat de harddisk leeg moet zijn. Probeer als dat lukt dus eerst een image te maken van de harddisk.

Je kunt ook proberen om via een bootfloppy de PC te starten en dan type je op de A: prompt : FDISK /mbr
Geen bootdisk: http://www.bootdisk.com/

Er wordt nu een nieuwe bootrecord gemaakt. Dit kan verder geen kwaad en lost soms dit soort problemen op.

Check ook de kabels aan alle kanten. Zitten deze nog goed vast. Het kan ook dat er een IDE kabel niet helemaal goed meer is. Gebeut niet vaak maar als het gebeurt dan kun je dus hele vage problemen krijgen. Kwestie van checken en even voor de zekerheid kabels omwisselen.

Maar de belangrijkste tip:
Maak eerst een image als je data je lief is. Nu kun je er dus nog bij middels tools. Als je die hebt kun je makkelijker dingen testen zonder verlies van data.

Als de oude harddisk 8/9 jaar is dan neem ik aan dat de PC dit ook is. Zo ja dan kan het zijn dat de BIOS de harddisk van 80Gb mogelijk niet herkend. In die tijd waren de schijven niet zo groot. Dit is op te lossen door een stukje software op de harddisk te installeren. Hierdoor kun je dit probleem oplossen en kunnen ook de oudere pc's gebruik maken van de nieuwe schijven.

mikeo, het ding heeft 5 maanden goed gewerkt!

Ja dat had ik gelezen. Vandaar ook dat ik aangaf dat als er gebruik wordt gemaakt van een tool als Maxblast en deze raakt beschadigd er dus problemen kunnen ontstaan.

Net zoals een windows pc het de ene dag nog wel doet en de volgende ineens niet meer.

Ik heb powermax opgestart, en die gaf aan dat de schijf perfect werkt, en dat er geen problemen zijn aangetroffen. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de harde schijf, aangezien alle programma buiten de bios om hem wel zien. Hoe los ik dit probleem met de bios dan op? De opstartdiskette daar snapte ik niets van, ik wist niet welke ik moet hebben, virus kan het waarschijnlijk niet zijn, aangezien het een heeel erg betrouwbaar en veilig downloadprogramma is.

MVG daniel

virus kan het waarschijnlijk niet zijn, aangezien het een heeel erg betrouwbaar en veilig downloadprogramma is.

Weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Een veilig downloadprogramma bestaat niet en er is altijd de kans op een virus. Deze kunnen zich verstoppen in programma's zodat je nie doorhebt dat het virus zich installeert. Dus ga er nooit vanuit dat het geen virus kan zijn. Ook een antivirusprogramma loopt altijd achter op de feiten. Een virus moet eerst gemaakt zijn willen ze er iets tegen doen en niet elke antiirus programma herkend alles.

De bootdiskette is vrij eennvoudig.
Download bijvoorbeeld een bootdisk van Windows 98
Stop een diskette in je Pc en dubbelklik op het bestand wat je hebt gedownload.
Nu wordt de diskette aangemaakt en als dit klaar is start je de PC op met de diskette in de pc.

Uiteindelijk krijg je te zien: A:\
Daar type je dan achter het commando: FDISK /mbr <en druk op enter>
Als dat klaar is, duurt maar 1-5 sec. verwijder je de diskette en start je de PC weer opnieuw.

Nu testen of het probleem nog aanwezig is.

Mijn "kapotte' computer is de enige met diskette ondersteuning, dus hoe kan ik dan 1 maken??? via de andere pc

hoi

simpel weg die A: schijf er in bouwen....

geef het stroom geef het data verbinding. klaar voor gebruik :)

edit*
oeps je bedoelt dat je de kapote pc moet gebruiken voor de oplossing.... dat kan natuurlijk niet....
zorg dat je die disk hebt of maakt(elders).

Laatst bewerkt:
Mikeo, je mist denk ik de clou?

Zo schreef je:

MAAR het spul heeft 5 maanden GOED gewerkt, dus dat kan NOOIT de oorzaak zijn. (herkenning) Dus een oplossing bedenken voor de herkenning is minder zinvol.

Laatst bewerkt:
MAAR het spul heeft 5 maanden GOED gewerkt, dus dat kan NOOIT de oorzaak zijn. (herkenning) Dus een oplossing bedenken voor de herkenning is minder zinvol.

Het feit dat iets altijd goed heeft gewerkt wil niet zeggen dat het dan maar altijd goed blijft werken. Aangezien de software die nodig is om dan een grote harddisk aan te sturen op een oude pc gewoon op harddisk staat zegt al genoeg. Een virus, slechte sectoren, een verkeerde bootmanager geinstalleerd etc. kunnen dat aantasten met als gevolg dat het niet meer (goed) werkt.

Een auto kan ook jaren goed rijden en ineens krijg hij problemen, een pc werkt altijd goed en ineens niet meer. En inderdaad omdat het altijd goed heeft gewerkt kan dat inderdaad (NOOIT) de oorzaak zijn, maar wel een gevolg.

Da's logisch, maar waarom schrijf je dan:
daarmee doe je het voorkomen alsof het niet herkend worden een mogelijke oorzaak kan zijn. DAAROM schreef ik dat het spul 5 maanden heeft gewerkt en het gedeelte over het missen van de clou.
Dat pc hardware / software defect / overstuur kan raken, moge helder en logisch zijn ja.

Da's logisch, maar waarom schrijf je dan:

daarmee doe je het voorkomen alsof het niet herkend worden een mogelijke oorzaak kan zijn. DAAROM schreef ik dat het spul 5 maanden heeft gewerkt en het gedeelte over het missen van de clou.
Dat pc hardware / software defect / overstuur kan raken, moge helder en logisch zijn ja.

Het eerste stukje was puur uitleg. In het tweede stukje geef ik dus aan wat het probleem zou kunnen zijn en hoe hij dit o.a kan controleren of er gebruik wordt gemaakt van deze software.

Probleem is alleen dat als deze software op wat voor mannier problemen krijgt hij deze schijf dus ook niet goed meer zal herkennen.
Je kan in je BIOS kijken en zien of de schijf als 80 Gb wordt gezien. Is dit 80Gb dan herkend de PC de schijf en zal de tool niet gebruikt zijn. Maar staat daar een lager getal bv 10Gb dan wel en wordt er dus gebruik gemaakt van deze tool.

Maar laten we het topic nou niet gaan vervuilen want dan zitten we straks na 3 pagina's nog te schrijven en elk persoon benaderd de dingen weer anders en schijft deze ook op zijn mannier. Het is een kwestie van zoeken / uitsluiten en proberen met als doel om het probleem op te lossen.

De bios herkent de scijf als een schijf van 80 gb. Het vage is alleen, als ik in de bios naar die schijf toe ga, en ik klik nog een x op automatische schijfherkening, dan ziet hij de 80gb schijf niet meer. In plaats daarvan staat er dan Atapi. Is het niet mogelijk een opstartbare bootcd te maken??

hoe kan ik dat fdisk dan intoetsen, als ik de schijf erin doe, en hij boot van die schijf, kan ik alleen maar uit allemaal programma's kiezen.

Je moet dan even in de Filesystem Tools kijken of je daar een mogelijkheid hebt om met een van de tools naar de Dos prompt kan gaan of het command kan invullen.

Hoi !

Staat er allemaal op !

Kijken bij HDtools !

Greetz,

Harry.

Bij hDtools staat niets. Er staat overigens op de cd wel een menu dos/linux boot disks, als ik daarop klik krijg ik allemaal programma's zoals opensourcedos 10.3 ofzo, en freedos, en als ik op zo'n programma klik krijg ik een dos venster met

Q:>

Wat moet ik dan intoetsen?

MVG daniel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan