bios herkent hd niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

joeri666

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2005
hey

ik ben computer aan het bouwen.

mb asus k8v-x
hd maxtor 6y120mo s-ata aansluiting

nu zit alles goed in elkaar en wil ik besturingssysteem gaan installeren herkent de bios de hd niet.

Ik begrijp dat dit komt doordat de hd te groot is en s-ata verbinding te snel. Op de website van maxtor kan je hiervoor maxblast dl-en maar deze sw word niet herkent als bootable.

De volgende optie is de bios flashen. Dit heb ik nooit gedaan en lees overal dat dit poeplink is want je mb kan flinke schade oplopen ...

wie o wie weet hier een truuk voor en/of zie ik iets over het hoofd ?

:rolleyes:

je zal toch eerst je sata schijf moeten aktiveren.
dan boot volgoorde goed zeten.
en dan pas je win cd er hou je floppy van je raid driver,
bij de hand want die heb je nodig.
heb je geen floppy dan moet je het eerst aan maken,
via je moederboard cd.

kijk dat is het probleem .... er is nog nix geinstalleerd en ik kan alleen maar een boot draaien .... geen windows geen dos geen nix....

trouwens na laden loopt ie vast....

Virtuosa als het probleem is dat de Bios de schijf niet herkent, dan is jouw raad niet zo veel waard. Misschien is het moederboard of de bios niet geschikt voor s-ata?
Joop

wel geschikt voor s-ata er zitten immers 2 s-ata poorten op de mb .....

volgens mij moet ik bios flashen ... iemand die daar meer van weet ?

de sata woord ook nooit herkend door de bios
je moet de sata chip dus aan zeten in de bios,
waarna de bios van de sata controler hem ziet

ik kan mij vergissen maar ik ben geen s-ata enabled/disabled functie tegengekomen in de bios ....

waar zou ik die mmoeten vinden ?

Kijk even onder Advanced --> Onboard devices --> Onchip SATA BOOTROM
Zet deze even op enabled.
Het beestje heeft in elk BIOS weer een andere naam, maar denk dat je deze moet hebben.

Kijk voor de opstartvolgorde nog even naar:
Boot--> Boot device priority
Hierin kan je meestal kiezen vanaf welke harde schijf je wilt opstarten.

Als bovenstaande de goede oplossing is moeten de SATA poorten in het tabblad MAIN zichtbaar zijn.

Als SATA enabled is moet je de poorten in het tabblad "main" kunnen zien (onder de IDE poorten).
Is dit ook het geval?
Ook als de harddisk niet herkend wordt moet toch poort zichbaar zijn.

In de handleiding staat stapsgewijs omschreven wat je moet doen als je de BIOS wilt flashen.
Dat lijkt mij de beste manier, gewoon de handleiding volgen.

nope er staat geen handleiding voor flashen in bijgeleverd boekje behalve dan bezoek www.blablabla.com voor downloads om te flashen

tja dat kan niet ... want er staat nog geen ruk op.

Heb beide fabrikanten gemailed maar krijg geen antwoord. Er MOET een driver te vinden zijn op het net waarmee je je systeem boot zodat de hd wel herkend word. Een kennis had hetzelfde probleem met de dezelfde hw...

damn al 4 dagen bezig frust........ :mad:

edit
---------------
zou dit de juiste sw zijn....?!?

File Name: sata_card_driver.exe
File Download Size: 307 KB

File Version: 1.00.0050.3
Revision Date: 06/06/03
Compatible Operating Systems: Windows 2000,Windows 98,Windows Me,Windows NT,Windows Server 2003,Windows XP Home Edition,Windows XP Professional
The Maxtor Serial ATA/150 Adapter Card needs drivers for all Windows Operating Systems. This latest release includes digitally signed drivers for Windows XP, 2000, and 2003 Server. This is an Advanced Utility and its use is recommended for Advanced Users only.

Step-by-step Procedures
NOTE: Maxtor recommends that you use a new floppy diskette.

Download the Serial ATA/150 PCI Adapter Card Driver to your Windows computer.
Insert a formatted blank floppy diskette into drive A:
Locate the file and double-click on it.
The file will automatically prompt you to unzip and the default location is the A: floppy drive.
Follow all on-screen prompts.

Now you are ready to use your Maxtor Serial ATA/150 driver diskette. See the current Serial ATA/150 PCI Adapter Card Installation Guide for operating system assistance.

edit 2
--------------------------

nee dit is het ook niet. Maar de enigste dl die op maxtor.com staat die voor s-ata bedoeld is is deze....

de rest is alleen maar ata

of toch gewoon maxblast draaien ? iemand?

Laatst bewerkt:
Op de site van ASUS kan je alles downloaden wat je nodig hebt.
De handleiding die ik daar tegenkwam stond stapsgewijs de beschrijving om te flashen.
Ook de nieuwste BIOS is er te vinden.

Nog voor de duidelijkheid.
Je weet zeker dat de SATA aan staat?
Je kan de poort laten detecteren wat er aan hangt, wat vind ie dan?

Bij Maxtor hoef je niet te zijn, die levert alleen de drivers voor ná de BIOS herkenning.

hey

probleem opgelost !!

http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=K8V-X&Type=Drivers&SLanguage=en-us

en dan driver > VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL

stap 1
download naar desktop (op andere computer) zip bestand uitpakken > openen > zoek naar een .exe bestand , iets als createdisk > openen > geformateerde floppy in A: > bootable flop word gemaakt

stap 2
Boot te installeren computer op met (in mijn geval) windows XP, bij voorbereiding setup verschijnt onder in beeld "druk f6 voor installatie disk" > druk f6 dus > voorbereiding gaat verder maar je zal nu later gevraagd worden om bootflop hd > de rest wijst zich vanzelf

hoppa !

:thumb:

edit - dit is schijnbaar de enigste truuk en moet tegelijkertijd gebeuren met installatie van het besturingssysteem

met dank aan pchulplijn > 0900 555 55 33

edit2 - ken iemand d`r effe een vinkje opzetten > opgelost ? voordat ik me eigen daar over ga opvreten hoe dat nou weer werkt :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan