BIOS NVRAM Conflict HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

d1psn1t

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2007
Zelfs de topic luid ..

Als ik een harddisk in mijn computer heb.. blijft hij hangen bij Nvram check .. ! Voorheen was dit niet zo..

Pc heeft aantal jaar in de schuur gestaan (P3 933mhz) en wou een klein thuis server. 2 Dagen laten acclimatiseren in mijn kamer voordat ik hem geboot had!

Alles werkte naar behoren soms een reboot uit het niets..

Verwachte eigenlijk in het begin dat de harddisk het niet meer zou doen.. Maar deed het dus wel tot gister...! Wou niet meer opstarten en kreeg de ene fout naar de andere fout.. Zelf denk ik dat de harddisk bad sectors heeft! Dus een andere harddisk uit de kast gepakt (160GB). Bios kon hem niet vinden, logisch vrij oude pc!

Heb online via de website van de moederbord (AMIBIOS 686, verkocht door gigabyte.com.tw) een nieuwe bios update gevonden! Via de flash855.exe (ook verkregen via hun website) geflashed!

Waarna de pc niet meer aan wou, tenminste het ging wel aan maar de beeldscherm bleef op stand-by. Misschien was de CMOS niet goed gereset. Dus batterij eruit gehaald en geboot. Weer uitgezet en batterij weer terug! Nu deed ie het weer... kon bios weer in :)

HDD ingeplugd, en dan blijft ie bij NVRAM vast... ook met de oude (40GB) hdd!
Als de harddisk eruit is .. dan start ie als een trein op en kom je gelijk in het boot check menu (waar ie kijkt voor bootable cdrom/floppy)

Hoe kan ik dit oplossen !?

Non-volatile random access memory
NVRAM .
kijk het geheugen eens na .
er kan wat oxidatie zitten

Wel geheugen?! Als je harddisk bedoelt.. kan het niet want de harddisk doet het wel in mijn laptop als externe hardeschijf!

Als je de DDR geheugen bedoelt... kan het ook niet zijn, omdat ie zonder harddisk wel gewoon opstart!

Wellicht snap ik het niet 100%

Zonder harddisk's op me pc .. passeerd hij wel de NVRAM en komt ie bij boot menu
Met harddisks blijft ie op NVRAM vast ...

Wellicht snap ik het niet 100%

Zonder harddisk's op me pc .. passeerd hij wel de NVRAM en komt ie bij boot menu
Met harddisks blijft ie op NVRAM vast ...
dus je hebt het stukje niet gelezen .
hier laat ik het bij .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan